H 'Met de beste wensen voor agrarische ondernemers' Rabo band Op 2 januari in de bus 'Een mogelijkheid om nog eens de nadruk te leggen op onze des kundigheid en betrokkenheid', zegt hoofd Financiering Agrari sche Bedrijven, Peter Radema kers ervan. 'We zetten een aantal technieken in: massacommuni catie, direct mail, relatiemarke- ting. Ook de aankleding van de bankhal krijgt de nodige aan dacht', voegt John Kessels, hoofd Marktbewerking en Publiciteit Bedrijven eraan toe. Beiden lich ten enthousiast het jaarplan 1993 voor de bedrijvenmarkt toe. J i - 1 i Nummer 23/30 november 1992 alverwege vorig jaar constateer den we, dat we samen met de plaatselijke banken zoveel aan dacht besteedden aan de grotere bedrijven, dat we de primaire doelgroepen wat uit het oog dreigden te verliezen,' zegt Peter Rade makers. 'Met name de agrarische onderne mers en het Midden- en Kleinbedrijf dreig den wat op de achtergrond te raken. Zo be gon een inhaalmanoeuvre, die de bedoeling heeft nog eens te laten zien waarom de Rabobank de eerste bankier is voor deze groepen.' Thematische kwartaalaanpak We hebben voor 1993 gekozen voor een the matische aanpak. Per kwartaal wordt een thema uitgewerkt. Het eerst zijn de agrari sche ondernemers aan de beurt. Ze hebben het in de eerste maanden van het jaar over het algemeen wat minder druk. Dus dit leek ons voor deze groep de beste periode. In het tweede kwartaal besteden we voor een brede doelgroep aandacht aan elektronisch bankieren. Vervolgens richten we ons op exporteurs en importeurs en tenslotte komt het Midden- en Kleinbedrijf aan de beurt. Marketingtechnieken 'Iedere sector krijgt dus in een bepaald kwartaal gecon centreerd aandacht', vervolgt John Kessels. 'We zetten daarbij een aantal technieken in: massacommunicatie, direct mail, relatie- marketing. Ook de aankleding van de bank- hal krijgt de nodige aandacht. We laten in toonaangevende vakbladen ons gezicht zien. Voor wat betreft de agrarische sector willen we onze deskundigheid etaleren. We leggen de nadruk op onze lage tarieven en onderstrepen de kracht van de kredietco- operatie.' Idee slaat aan Rademakers: 'De the matische aanpak hebben we in oktober met de plaatselijke banken gecommuniceerd. In eerste instantie reageerden ze wat aarze lend hoewel ook met het oude systeem niet iedereen tevreden was. Daarbij vonden twin tig tot dertig activiteiten verspreid over het jaar plaats. En met die methode werd een grote claim gelegd op de medewerkers die steeds moesten omschakelen. Nu echter vroegen we van de plaatselijke banken op een tijdstip waarop ze nog volop met het oude systeem bezig wa ren, hun aandacht en energie voor het nieuwe jaar. We zien ge lukkig dat het idee aanslaat.' Gerustgesteld In dit ver band brengt Kessels de laatste cijfers op tafel. Van de 750 ban ken nemen er momenteel 500 deel. Alle agrarische gebieden zijn daarmee gecoverd. 'Ik ben gerustgesteld', zegt Kessels. 'Als je nagaat dat er in Neder land 85.000 agrarische bedrij ven zijn en er materiaal is be steld voor 70 tot 80.000 bedrij ven, dan weten we nu dat er op 2 januari bij even zoveel boeren en tuinders een dikke envelop op de mat valt. Met de beste wensen voor het nieuwe jaar en met een gevarieerd aanbod aan activiteiten in de eerste drie maanden van 1993.' Praktisch pakket Voor de themati sche benadering is een praktisch pakket sa mengesteld, waaruit de plaatselijke banken zelf hun programma kunnen samenstellen. Met behulp van een modelbrief kan een ei gen mailing worden gemaakt. Daaraan kan een aantal leaflets worden toegevoegd, die zijn afgestemd op het aanbod dat de plaat selijke bank aan haar cliënten wil doen. Kes sels: 'In de brief aan de boeren en tuinders kan bijvoorbeeld een overzicht worden ge geven van de relatiekaarten die ze kunnen aanvragen voor vakbeurzen en dergelijke. Dit is ook de gelegenheid om te laten weten welke seminars de bank organiseert. Als ze dat doen, natuurlijk. We adviseren het wel, omdat boeren en tuinders in deze voor hen rustige periode waarschijnlijk tijd hebben om r Een serie affiches is beschikbaar. .-.vjjr..>- Vi-:, 1 In het eerste kwartaal staan bij veel banken de agrarische ondernemers centraal. eraan deel te nemen.' Man èn vrouw Rademakers: 'Wat we ook belangrijk vinden, is dat de echtgenote van de boer en tuinder ook wordt uitgeno digd. Laat haar in de bankhal kennismaken met Telebankieren. Steeds weer blijkt, dat zij de financiële zaken regelt. En nergens is de samenwerking tussen man en vrouw zo hecht als in deze bedrijfstak. Door ook de echtgenote uit te nodigen onderstreept de bank haar betrokkenheid'. Sleutelwoorden Betrokkenheid en deskundigheid zijn sleutelwoorden. Rade makers: 'In verschillende sectoren van het agrarisch bedrijf gaat het momenteel minder goed. We kunnen van de gelegenheid ge bruik maken om te laten zien dat we achter de cliënten staan. Niet alleen in goede, maar ook in kwade tijden. Er zijn tekenen dat de bedreigde markten zich zullen herstellen. Dat vertrouwen in de toekomst kunnen we uitstralen, maar ook individueel kunnen we zeggen: 'We helpen je, als het even kan, uit het dal. Daarvoor moet voor ieder bedrijf in dividueel wel de liquiditeitspositie op papier worden gezet. Want er moet wel een renta- biliteitspespectief in zitten, natuurlijk.' Deskundig 'De gelegenheid is ook ide aal om onze deskundigheid nog eens te de monstreren', aldus Rademakers. 'En daar gaan we ver in. We geven de plaatselijke banken het advies in de bankhal ook de monstraties te verzorgen met een saldobe- grotingsmodel. Met een PC in de bankhal kunnen de cliënten zelf oefenen en de op hun bedrijfstak toegesneden software kun nen ze via de bank aanschaffen. Dat is uniek. Ik zie dat nog niet bij een andere bank gebeuren.' Kritische jonge agrariër In het eerste kwartaal wordt niet alleen aandacht be steed aan de 'vaste klanten'. Ook ex-cliënten zullen worden benaderd. Rademakers: 'We zien in de praktijk nogal eens dat de jonge agrariër niet auto matisch dezelfde bank kiest als zijn ouders. Hij is kritisch en wil wel eens rondkijken om te zien of hij niet ergens anders beter uit is. Ze haken dan wel eens af. Gelukkig zien we ze na verloop van een aantal jaren, als hun contract is afgelopen, weer terugkomen. We advise ren in de actieperiode ook de vroegere klanten erbij te be trekken.' Rademakers: 'Boeren en tuinders hebben bij de Rabo bank een streepje voor'. Zo heet de actie en dat willen we laten zien'.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 5