Ook ABN Amro komt met tarieven voor particulieren H Rabo band Met de slogan 'Betalen voor betalen? Dat bepaalt u zelf!' heeft de ABN Amro op 16 november haar cliënten geïnformeerd over de ta rieven voor de betaaldiensten voor particulieren. De ingangsdatum is, net als bij de Rabobank, 1 januari 1993. 'De maatregelen ko men in grote lijnen overeen met die van ons', vertelt projectleider tarifering Particulieren Huub Bosch van de Produktgroep Betaal diensten. 'Ook bij ABN Amro kan de rekeninghouder, indien hij ef ficiënt met het betalingsverkeer omgaat, zonder extra kosten blij ven bankieren. Bij ons zal zo'n 85 procent van de klanten niets hoe ven bijbetalen.' Tarieven Particulieren 1 januari een feit Tarieven Rabobank en ABN Amro vergeleken aangehouden, voor de auto of de hypotheek Nummer 23/30 november 1992 et belangrijkste verschil tussen de maatregelen van ANB Amro en die van ons, is het feit dat zij de valuteringsdagen niet afgeschaffen. Wij doen dat wel', zegt Bosch. 'ABN Amro komt daarmee dus niet tegemoet aan de bezwa ren van de Consumentenbond. Kortgeleden heeft de Bond opnieuw geprotesteerd tegen het toepassen van de valuteringsdagen. Maar we zijn wel erg blij, dat ABN Amro ver der voor het grootste deel onze lijn volgt met de tarieven. Ook hadden we er eerlijk ge zegd geen bezwaar tegen dat zij een week eerder met hun mailing naar de klanten zijn gegaan dan wij. Zij hebben in zekere zin nu de eerste reacties op kunnen vangen.' klanten te sturen in de richting van goed kopere betaalvormen is de Machtigings service. De reacties van de cliënten op deze service van de Rabobank zijn zeer po sitief. 82 Procent van de klanten vond dat een goede zaak. Vooral de persoonlijke be nadering sprak zeer aan. De actie loopt nog door tot half januari. 'Deze week hopen we de miljoenste kaart te laten tekenen', ver telt Bosch. 'De baliemedewerkers zijn daar dus nog steeds druk mee. Ook de reacties op de zeven miljoen bijsluiters met onze nieuwe tarieven, die vorige week en deze week tweemaal worden verspreid onder alle particuliere cliënten, zorgen voor een hoop werk. De mensen aan de balie hebben eind vorig jaar en begin dit jaar al heel veel reacties van klanten gehad op de tarifering. Voor een deel komt dat op dit moment weer terug. De manier waarop zij reageren is grotendeels bepalend voor het feit of Sturen ABN Amro heeft ervoor geko zen om de cliënt te sturen naar een effi ciënter gebruik van het betalingsverkeer door het vrije gebruik van cheques en balie opnames te koppelen aan een bedrag. Schrijft een klant een cheque uit van minder dan honderd gulden, dan wordt hij daarvoor direct getarifeerd. Ook als hij op jaarbasis maar weinig cheques gebruikt. Bij het girale betalingsverkeer heeft ABN Amro gekozen voor een gecombineerde vrije voet voor handmatige bankgiro's en acceptgiro's. De vrije voeten zijn per kwar taal. De klant kan dus in een kwartaal over de vrije voet heengaan, terwijl het jaarverbruik geringer is dan viermaal die vrije voet per kwartaal. Cliënten die elke week een rekeningafschrift willen, zijn duurder uit dan bij de Rabobank. Dat kost bij ABN Amro f 20,- per jaar, bij de Rabobank f 13,-. Uitzonderingen ABN Amro heeft laten weten in de tarifering geen uitzonde ringen voor bepaalde cliën ten of cliëntgroepen te ma ken. Bosch: 'Wij adviseren dat wel, zij het op indivi duele basis. De plaatselijke banken kunnen per geval beslissen om bijvoorbeeld bejaarden, die de pincode niet kunnen onthouden, blinden, invaliden of rela- D tiPQ uit H<= p/f Qpöpmonton Bosch: Alle banken willen hun clienten sturen m de richting van de ues uil ue r/t-segemenxen goedkopere betaalvormen als gea, bea en machtigingen. uit te sluiten van bepaalde tarieven. Dat is een kwestie van maatwerk, er rekeningen worden opgezegd of niet.' Betaalrekeninghouders tot 18 jaar zijn bij de Tweede rekeningen Rabobank Neder- Rabobank vrijgesteld van de aangekondigde land adviseert om per cliënt één rekening maatregelen. Wel krijgen zij voortaan maar met vrije voeten toe te kennen. Daardoor eens in de twee weken een rekening- wordt voorkomen dat rekeninghouders extra afschrift. Ook de Studentenrekening blijft rekeningen openen om op die manier extra gratis.' vrije voeten ter beschikking te krijgen. In de Eén miljoen Eén van de acties om praktijk blijken veel tweede rekeningen al leen om administratieve redenen te worden bijvoorbeeld. Het betalingsverkeer van der gelijke rekeningen wordt meestal zeer effi ciënt afgehandeld. Cliënten met zo'n twee de rekening hebben dan ook geen nadeel van de nieuwe maatregelen. Bosch verwacht, dat ook de spaarban ken op korte termijn maatregelen voor de ta rifering voor particulieren bekend zullen ma ken. 'En de Postbank zal volgens ons ook niet achter kunnen blijven. Ze hebben in de pers al eens toegezegd dat zij tot 1994 geen kosten doorberekenen aan particuliere re keninghouders. Wat daarna gebeurt blijft voorlopig nog vaag. Overigens heeft de ING- Bank per 1 augustus het aantal rekeningaf schriften teruggebracht naar 26 per jaar. Je ziet overal in bankenland dezelfde beweging. We zijn heel blij dat we nu niet meer alleen staan met onze maatregelen.' Betaalmiddelen Rabobank ABN Amro Kasopnames bij balie eigen kantoor (mits met gea) Vrije voet per jaar Tarief per stuk f 1,- voor opnames f 250,-. Indien geen gea, dan vrij 12 f 1,- Handgeschreven bankgiro's 18 f 0,50 Vrije voet 15 per kwartaal, bankgiro en acceptgiro samen. Meerdere f 0,50. Acceptgiro's 24 f 0,30 Rekeningafschriften 26 f 0,50 26 Vrij. Wekelijks f 20,- per jaar. Dagelijks f 50,- per jaar Eurocheques 60 f 0,50 f 0,60 voor cheques f 100,-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 3