Rabo band Herman van Veen maakte boek voor Foster Parents Plan Kunst en financiën te boek gesteld Goede Raad: rood werd groen Rabobank Vakantie Magazine zomer 1993 Telefooncel in bankhal voor promotie Rabofoon Vorige week besteedde Ivo Niehe in zijn televisieshow aan dacht aan het boek 'Steen voor steen' dat Herman van Veen maakte voor het Foster Pa rents Plan. Het boek is ver krijgbaar in de boekhandel, maar ook rechtstreeks bij het Foster Parents Plan. Medewer kers van de Rabobankorgani- satie kunnen het boek tegen de FPP-ledenprijs aanschaffen. In de show van Ivo Niehe ver telde Van Veen dat hij in 1990 in opdracht van het FPP een be zoek bracht aan India en Indo nesië. Van die reis zijn tv-opna- men gemaakt die in dat jaar rond de jaarlijkse wervingscam pagne voor nieuwe adoptie ouders zijn uitgezonden. De in drukken die Van Veen tijdens zijn reis heeft opgedaan zijn nu Nummer 23/30 november 1992 ook opgetekend in een boek. Het is speciaal bedoeld voor jonge mensen die daarmee kennis maken met de cultuur en de manier van denken van andere jonge mensen in landen waar welvaart en toekomstper spectieven niet vanzelfspre kend zijn. Het speelse en infor matieve kijk- en leesboek is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de Rabobank, sponsor van het FPP. Het kan worden besteld door een eurocheque of girobe taalkaart met f 24,95 f 5,95 administratie- en verzendkos ten te sturen aan Foster Pa rents Plan, Postbus 789, 4870 BP Etten-Leur, onder vermel ding van naam en adres en 'Steen voor steen'. Veilinghuizen, galeries en musea dansen op het ritme van het economisch leven. Geld vervult ook in de 'verhe ven' wereld van de kunst een belangrijke rol. Het NIBE is uit gever van het onlangs ver schenen boek 'Kunst Finan ciën' waarin dertien experts vanuit hun deskundigheid een kijk geven op de rol die finan ciën in de kunst speelt. Geld is in de wereld van de kunst en cultuur een beladen term. Toch hangt aan elke kunstzinnige en culturele uiting een financieel plaatje. 'Kunst Financiën' tracht een brug te slaan tussen beide werelden. De auteurs vertellen hoe prijzen op veilingen tot stand komen en hoe die soms worden gestuurd. Ze informeren de lezer over de voor- en nadelen van aankoop van kunst bij de kunsthandel of bij galeries. Ze gaan in op de vraag of het aantrekkelijk is te beleggen in kunst en zo ja in welke. Ook wijzen ze op de sub sidiemogelijkheden bij de aan koop van kunst en ze leggen uit waarom bedrijven kunst kopen of soms leasen. Ook het onder werp verzekeren ontbreekt niet. Het boek, ISBN 90-72122-90-9, is verkrijgbaar bij de boekhan del en bij het NIBE in Amster dam. Is de voorpagina van het consumentenblad Goede Raad nu rood of groen uitgevoerd? In de vorige Raboband werd de cover van het blad in de kleur rood afgebeeld. Het antwoord op die vraag wordt duidelijk als het blad bij de banken wordt afgeleverd. Hoofdredacteur van Goede Raad Jan Olthuis: 'Het juiste antwoord is: groen.' Raboband wordt maar zelden in vier kleuren gedrukt, maar bij het vorig nummer was dat wél het geval. Daardoor was het mo gelijk Goede Raad in ware kleu ren af te beelden. Olthuis: 'In het laatste stadium van de pro- duktie van een blad kan er nog wel eens wat veranderen. We waren niet écht gelukkig met de rode uitvoering in de ontwerp fase. Daarom hebben we beslo ten de kleur groen te gebruiken. Toen was Raboband echter al gedrukt en hadden zij aan de hand van het ontwerp de 'rode' Goede Raad afgebeeld.' Begin december komt het Rabobank Vakantie Magazine voor zomer 1993 uit. In dit nummer informatie over vlieg vakanties met kinderen en een artikel over vliegangst. Daar naast wordt aandacht besteed aan de vakantie-bankdiensten en aan een aantal vakantiebe stemmingen. Het Rabobank Vakantie Maga zine verschijnt tweemaal per jaar, in augustus en december. Het augustusnummer richt zich met name op het wintersei zoen, de uitgave van december geeft informatie over voorjaars- en zomervakanties. In het Rabobank Vakantie Magazine zomer 1993 wordt aandacht besteed aan vliegvakanties met kinderen. Aan de orde ko men onder andere kindvriende lijke accommodaties met spe ciale kinderclubs en kinderkor tingen. Een ander verhaal han delt over vliegangst. Een groot aantal Nederlanders is bang om te vliegen. Om deze men sen te helpen is twee jaar gele den de stichting VALK opge richt. Traditiegetrouw biedt het Vakantie Magazine ook infor matie over diverse vakantiebe stemmingen. Voor mensen die van rust en ruimte houden is er een artikel over Ierland. De kunststeden Rome, Florence en Venetië worden uitgebreid beschreven. In een artikel wordt uitgelegd dat cruise-va kanties niet duur hoeven te zijn. Ook is er aandacht voor de mo gelijkheden van het reizen per bus. Verder informatie over Griekse eilanden, Zweden, Tur kije, het nieuwe Efteling-hotel en de vakantie-bankdiensten. Het Rabobank Vakantie Maga zine is gratis te verkrijgen bij de plaatselijke banken. De Rabobank Wolvega zet te een heuse telefooncel van PTT telecom in om het gebruik van de Rabofoon te stimule ren. De telefooncel staat op een opvallende plaats in de bankhal. De Rabofoon verdient volgens de Rabobank Wolvega extra aandacht. Daarom plaatste de bank in de bankhal een tele fooncel. Met een telefoonkaart, die door de bank beschikbaar wordt ge steld, kunnen cliënten in die te lefooncel gratis kennis maken met de nieuwe vorm van infor matievoorziening voor de be taalrekening. Om de eventuele drempelvrees weg te nemen treedt een baliemedewerkster op als demonstratri- ce. Overigens kun nen nog niet alle cliënten van de Ra bobank Wolvega ge bruik maken van de nieuwe service om dat zij een oude draaischijf telefoon hebben en de plaat selijke telefooncen trale nog moet wor den gedigitaliseerd.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 20