Rabobank Amsterdam vooral coöperatie r% Rabo band De Rabobank is overal anders X« ii a De Rabobank in Amsterdam is een jonge bank. Op een bijzon dere manier geeft zij vorm aan het uitgangspunt: de krediet coöperatie. De organisatie van de bank is daarop ingesteld. Maar op meer punten onder scheidt de bank zich van andere Rabobanken. Amsterdam, het spiegelbeeld van de organisatie. Nummer 23/30 november 1992 Plaatselijke bankregiokantoor, deelneming, Best, Zeist, buitenlandse vestiging, Utrecht, Eindhoven, gelieerde instelling of de beurs: De Rabobank kent vele gezichten. In Raboband steeds aandacht voor één ervan. Deze keer de Rabobank Amsterdam. Itradwg coj Bij de renovatie van de Zeedijk speelt de Rabo bank Amsterdam een belangrijke rol. Ze herkennen daarin duidelijk hun eigen be lang omdat ze daar hun collega-onderne mers ontmoeten.' Activiteiten 'Dan hebben we voor de leden nog social events. Voor een selecte groep cliënten organiseren we klassieke concerten. We organiseerden voor de vierde keerde Amsterdam Rabo GolfTrophy. Dat is een golfdag waarvoor cliënten, niet-cliënten en adviseurs en vertegenwoordigers van de lokale overheid worden uitgenodigd. Met al die activiteiten samen moet op den duur het clubidee ontstaan. Dat moet een extra re den zijn, als het ware een soort schil die ons beschermt tegen concurrentie van andere banken.' Marketinginstrument Greve: 'We heb ben gedurende een jaar of tien gewerkt aan de opbouw van een relatienetwerk. Op een andere manier dan het landelijk gebeurt. Daar rolt men vaak op een natuurlijke manier de Rabobank binnen, zeker als het agrarisch is. In Amsterdam kun je dat vergeten. Inder tijd hebben we gekeken op welke manier wij de coöperatie als een marketinginstrument zouden kunnen hanteren. We kozen voor het grote familie-achtige middenbedrijf en het MKB en presenteren ons nu onder het motto 'Wat goed is voor de stad Amsterdam is goed voor de Rabobank Amsterdam'.' Het kantoor op de Dam levert maatwerk met een 'geldwinkel'. Voor bepaalde segmenten en zakelijke relaties zijn er speciale faciliteiten. Het werkgebied van de Rabobank Amsterdam met haar 25 kanto ren omvat een deel van Amsterdam. Ook de gemeente Diemen, waar het hoofd kantoor is gevestigd, hoort erbij. 'De Am sterdamse markt is verdeeld onder vier plaatselijke banken, maar vraagt eigenlijk om een totaalbenadering' zegt algemeen di recteur Wim Greve. 'De gemeentegrenzen van Amsterdam zouden het werkgebied moeten afbakenen. De vier werkgebieden zijn sterk met elkaar verbonden door de cul tuur, de economie en de netwerken.' Lage penetratie De Rabobank Am sterdam heeft aan de 'onderkant' van de particulierenmarkt meer cliënten dan ge middeld bij andere Rabobanken. Aan de bo venkant van de markt moet men genoegen nemen met een kleiner percentage. Het ge middelde saldo op de betaalrekening is dan ook lager dan gemiddeld. 'We zijn het spie gelbeeld van de organisatie', stelt Greve vast. 'In het land heeft de Rabobank markt aandelen van meer dan 50 procent, dankzij het feit dat ze er honderd jaar zijn. Wij zijn hier pas twintig jaar bezig en in het zakelij ke segment pas een jaar of tien.' Familiebedrijven In het midden- en kleinbedrijf en vooral bij de grote familie-ach tige middenbedrijven is de penetratiegraad groter dan die in de particulierenmarkt. 'Ei genlijk zou je de Rabobank Amsterdam een zakelijke bank kunnen noemen', vindt Greve. 'We hebben met tussen de zes- en zeven duizend zakelijke rekeningen een marktaan deel van ongeveer 20 procent. Met name voorde familie-achtige middenbedrijven heb ben we een speciaal directoraat, dat 'Rela tiebeheer en kredietverlening' heet. Dat is het hart van onze kredietcoöperatie.' Coöperatie 'Van oorsprong zijn wij een vereniging van ondernemers die krediet nemen', zegt Gerard Rijs, onderdirecteur Relatiebeheer. 'Een belangenclub zou je kunnen zeggen. Dat idee hebben we in de Amsterdamse markt verder uitgenut. Het is het enige dat ons onderscheidt van andere banken. Dat doen we bijvoorbeeld met de le denvergadering. Daar betrekje de leden bij. De onderdirecteuren Rijs en Guntenaar sa men met directeur Vastenhouw en algemeen directeur Greve (v.t.n.r.). Relatiebeheer Het familie-achti ge middenbedrijf wordt benaderd vanuit het hoofdkantoor. Onderdirecteur Dick Gun tenaar noemt het een top down benadering. 'Onze kantoren worden ondersteund door de relatiebeheerders op de drie rayonkantoren. Zij oriënteren zich actief op het kleinbedrijf met een standaard-assortiment. Ze worden aangestuurd door de rayonmanagers. De ac countmanagers zitten hier op het hoofdkan toor en houden zich bezig met de krediet verlening aan het familie-achtige middenbe drijf en hanteren veel meer de maatwerk constructies. Voor de bedrijvenmarkt heb ben we twee jaar lang gewerkt aan een seg menten ngssysteem Risico's Ook beheerstechnisch is Am sterdam actief. Directeur Joop Vastenhouw: 'De afgelopen jaren hebben we een ge slaagde" poging gedaan om de krediet verlening te beveiligen. We hebben het zo danig georganiseerd dat de risicoposten van de kredietverlening binnen de normen blij ven. Het is natuurlijk niet zo dat we alleen aan de voordeur geld verdienen, maar we willen ook bij de achterdeur geld kunnen be sparen.' Criminaliteit De criminaliteit is in Am sterdam steeds meer zichtbaar en dat legt een druk op de bank. Greve: 'We hebben daarmee leren omgaan. De communicatie met de beveiligingsclub van Rabobank Ne derland is optimaal. Het gaat niet alleen om bankovervallen, je komt iedere dag iets te gen. Dat gaat dan om bedragen van tien duizend gulden tot vele miljoenen.' 'We hebben bij Bedrijfsvoering een hele zware cultuurslag gehad', zegt Vastenhouw. 'Hoe kun je verliezen verminderen? Als je de functionaliteit van mensen bekijkt, dan weet je dat niemand volmaakt is. Maakt iemand een keer een fout in de kredietverlening, dan kan het wel eens zijn dat hij het hele jaar voor niets heeft gewerkt. Daarom kijken we heel kritisch naar de splitsing in de com merciële en de beheersmatige poot van de bank. We bekijken nu alles met vier ogen. Dat levert regelmatig pittige botsingen op. Maar we lossen het steeds weer op.' Rabobank Amsterdam: 25 kantoren 256 medewerkers 280 mensjaren f 1,1 miljard balanstotaal 565.454 inwoners werkgebied 60.000 bedrijven en instellingen 1.336 leden f 846 miljoen uitzettingen f 1 miljard toevertrouwde middelen 39.752 betaalrekeningen 6.429 rekeningen courant

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 15