Verzorging en Gebouwen werkt aan verbetering dienstverlening 'W Raho band Het Directoraat Verzorging en Gebouwen hield in juli onder de me dewerkers van Rabobank Nederland in Eindhoven, Best, Utrecht en Zeist een belevingsonderzoek. Het was de eerste keer dat een der gelijk onderzoek op deze schaal plaatsvond. Bijna veertig procent van de medewerkers retourneerde het enquêteformulier. Het on derzoek toont aan, dat een aantal punten positief wordt beoor deeld. Over enkele aspecten is men niet tevreden. Die zullen moe ten worden verbeterd. Nummer 23/30 november 1992 vice terecht voor informatie, klachten, sto ringen en service. Verzorging en Gebouwen coördineert op deze manier de oplossing van vragen en problemen en voorkomt hier mee dat iemand niet weet waar hij met zijn probleem moet aankloppen. De Bewoners service blijkt de bereikbaarheid van Verzor ging en Gebouwen te verbeteren. Bovendien constateren we, dat we zaken die we tot nu toe nooit hoorden, nu wel vernemen. Daar kunnen we vervolgens wat aan doen.' Meubilair Claessens: 'Gemiddeld 25 procent van de respondenten is ontevreden over het meubilair. In Eindhoven West zelfs vijftig procent. Dat zijn percentages waar we wat aan moeten doen. We zijn nu aan het kijken naar een nieuwe meubellijn die vol doet aan alle ARBO normen. Deze lijn zal dan geleidelijk worden ingevoerd. Praktisch ge zien is het onmogelijk om van de ene op de andere dag alles te vervangen.' e wilden meten hoe onze klan ten de kwaliteit van onze dienstverlening waarderen', zegt Maarten Claessens, hoofd Directoraat Verzorging en Gebouwen. 'We hadden daar geen goed beeld van. Dit onderzoek zien wij als een nul-meting. Het vormt voor ons het vertrekpunt voor een aantal veranderingen. Bij een volgend onderzoek met nagenoeg dezelfde vraagstelling zal blijken of de ver anderingen leiden tot meer waardering bij onze klanten.' Methode De dienstverlening door de afdelingen Beveiliging, Restauratieve Ver zorging, Huisvesting en de Bouwkundige en Technische Dienst werd met behulp van een schriftelijke enquête onderzocht. Om een Tevreden met de huidige werkplek: Eindhoven/Best 75% Utrecht/Zeist 78% Fellenoord EW 49% Croeselaan 77% Fellenoord EN 73% Cranenborch 62% Fellenoord EO 74% Leeuwensteyn 37% Fellenoord EZ 84% Van Seijpesteijn 67% Best 68% Molenburg 79% Ln.v.Eikenstein 77% De Dreef 89% goed beeld te krijgen van de geboden ser vice beoordeelden de ondervraagden de dienstverlening op een groot aantal afzon derlijke aspecten. Per onderdeel werd be keken hoeveel personen een positief oor deel hadden. Daarbij werd rekening gehou den met de mate waarin die personen te maken hadden met dat onderdeel van de dienstverlening. Op deze manier werd voor komen dat mensen, die nooit met een af deling in aanraking zijn geweest, het eind oordeel vertekenden. Norm Claessens: 'De onderzoeksre sultaten maken duidelijk waar goed en waar minder goed op wordt gescoord. Voor ons geldt daarbij als norm dat binnen het onder zoek een score van tachtig procent goed is. De uitdaging is om van die tachtig méér te maken. Een score onder de tachtig procent vraagt in elk geval om verbetering. Uit het on derzoek blijkt dat wij gemiddeld tussen de zestig en zeventig procent scoren. Wij vinden dit niet voldoende.' Overeenkomsten Op de kantoren van Rabobank Nederland in Eindhoven, Best, Utrecht en Zeist ontvingen alle medewerkers het enquêteformulier. Voor de vier kantoren samen waren dit ruim 4.200 formulieren. De respons op de en quête bedroeg in Eindhoven en Best 39 procent en in Utrecht en Zeist 35 procent. Bij de vergelijking van alle for mulieren viel op dat er een grote mate van overeenkomst is in de beleving van de dienstverlening in Eindhoven en Utrecht. Aspecten die in de ene vestiging positief worden gewaar deerd, worden dat ook in de andere en omgekeerd. Huisvesting In Eindhoven en Best is driekwart van de respondenten van mening dat men prettig kan werken op de hui dige werkplek. In Utrecht en Zeist ligt het ge middelde op 78 procent. Voor de verschillende lokaties zijn er ech ter aanzienlijke verschillen. Vooral Fellenoord West in Eindhoven en Leeuwesteyn in Utrecht scoren met 49 respectievelijk 37 procent erg laag. De Dreef in Zeist daar entegen scoort met 89 procent ruim boven de norm van tachtig. Te kleine ruimte, slecht werkende air conditioning, verouderd meubilair en onvoldoende schoonmaak wor den genoemd als de voornaamste oorzaken van de ontevredenheid. Ook de bereikbaar heid en de service-verlening door de afdeling Huisvesting zijn voor verbetering vatbaar. Bewonersservice 'We hebben inmid dels actie ondernomen tegen de slechte be reikbaarheid', vertelt Claessens. 'Half sep tember zijn we gestart met de Bewoners service. ledereen kan bij de Bewonersser- Claessens: 'Herkenbaarheid, service, bereikbaarheid en kwaliteit. De Personeelsrestaurants: Beperkt aanbod na 13.00 uur. Restauratief Ongeveer zestig procent van de ondervraagden maakt dagelijks gebruik van het personeelsrestaurant. Over het algemeen is men tevreden over bediening en kwaliteit. De verhouding tus sen prijs en kwaliteit vindt men goed. Wel wordt er zowel in Eindhoven als Utrecht ge klaagd over het beperkte aanbod na 13.00 uur. De bediening en het assortiment in de gastenrestaurants worden goed gewaar deerd. In Eindhoven vindt men dat het in terieur van het gastenrestaurant aan ver vanging toe is. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat de respondenten niet te vreden waren over de kwaliteit van de kof fie en thee uit de automaten. Inmiddels zijn er nieuwe automaten geplaatst met meer mogelijkheden. McKinsey Claessens:'Uit de enquête is gebleken dat we gemiddeld redelijk sco ren. Een aantal zaken leent zich voor een snelle aanpak, voor andere is meer tijd no dig. Deze hebben onder andere te maken met het beleid van de organisatie. Op dit moment doen wij een organisatie onderzoek waarbij het adviesbureau McKinsey ons terzijde staat. Het doel van dit onderzoek is om tot een meer effectieve en efficiënte organisatie van de dienstverlening te komen. We ho pen dat onderzoek af te ronden in de loop van december. Er ligt dan een be leidsplan met verschillende actieplan nen. De periode daarna kunnen we starten met de implementatiefase.' 'Sleutelwoorden voor ons zijn her kenbaarheid, service, bereikbaarheid en kwaliteit', besluit Claessens. Deze zullen leiden tot een tevreden klant en daar zullen wij ons met elkaar sterk voor maken.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 11