Nieuwe keuzen voor inzet
en gebruik van geld
en betaalautomaten
I
Rabo
band
De produktgroep Betaaldiensten heeft de afgelopen maanden het
beleid op het gebied van geld- en betaalautomaten kritisch onder
de loep genomen. Aanleiding waren de onzekerheid bij een aantal
plaatselijke banken over zaken als het gastgebruik door Rabo-
bankklanten elders, de hoogten van de tarieven en de mogelijke
invloed van bea-transacties op het rendement van gea's. De pro
duktgroep kwam tot een aantal uitgangspunten, die inmiddels van
een positief advies van de TOC-Particulieren zijn voorzien.
Nummer 22/16 november 1992
n afstemming met plaatselijke ban
ken is gepoogd om waar nodig het be
leid bij te stellen, zodat het richting
gevend kan zijn voor de komende periode',
aldus Wim Kremers van Bankpas Betaal
diensten. 'Uitgangspunt bij de beleidskeuze
op het gebied van apparatieve betaal
diensten is: Het geld-en betaalautomaatge-
bruik door onze klanten levert een strate
gische bijdrage aan de doelstelling van het
betalingsverkeer door de vervanging van
dure balie-opnamen en eurocheque-trans-
acties.'
Kostendekkend 'Het streven van de
organisatie blijft erop gericht om het beta
lingsverkeer in totaliteit kostendekkend te
krijgen', stelt Kremers. 'Het hoofddoel
van de inzet van geldautomaten is en
blijft de dure balie-opnamen te vervan
gen door de veel goedkopere opname-
én informatiemogelijkheden van de
gea. En de belangrijkste reden voorde
inzet van betaalautomaten is, zoals
gezegd, de dure chequebetalingen te
vervangen door elektronische betalin
gen.'
Meer gea-gebruik Kremers:
'Om te komen tot een toename van
het gea-gebruik moeten de contante
balie-opnamen verder worden ontmoe
digd. De verhouding van gea- en balie
opnamen moet 80 staat tot 20 zijn in
1996. Het is verstandig om het aantal
balieplaatsen waar contant geld kan
worden verkregen nu al kritisch te
bezien. Ze kunnen dan tijdig worden om
gevormd naar adviesbalies of ze kunnen wor
den gesloten. Elke geldautomaat moet ren
dabel zijn. Om het gebruik verder te stimu
leren zullen nog steeds gerichte en in
ventieve marktbewerkingsacties moeten
plaatsvinden richting eigen klanten. Rabo
bank Nederland zai daar ideeën voor aanrei
ken. Tevens zal door voorlichting en tarifering
een verdere groei van het gea-gebruik wor
den nagestreefd.'
Vooral geld De hoofdfunctie van de
gea blijft het uitgeven van geld. Kremers: 'De
gea blijft een zogenaamd single functie ap
paraat met als enige uitzondering de saldo
informatiefunctie. Dit ter keuze van de indivi
duele plaatselijke bank, vanwege het duide
lijke verband met de geldopname. De saldo
informatiefunctie kan in de toekomst even
tueel van een cliënttarief worden voorzien.
Dat kan als voldoende goede alternatieven
beschikbaar zijn, zoals de Rabofoon. Op dit
moment wordt overigens overwogen om na
1995 direct opvraagbare spaaropnamen toe
te voegen aan de gea-functionaliteit.'
Voorlichting 'De cliëntvoorwaarden
van gea- en bea-gebruik zullen niet eenzijdig
door de Rabobank worden aangepast', ver
zekert Kremers. 'Wel moeten we klanten
goed voorlichten over hun rechten en
plichten. De positie van de klant wordt in de
wet alleen maar sterker en de bank kan daar
slechts een adequate advisering tegenover
stellen. Dit vraagt om een zeer kritische kijk
op het opleiden en trainen van de medewer
kers aan de balie.'
M\V '.O! ML'ZirK
Straks iedere pas voorzien van pincode voor bea en gea?
Avond en weekend Kremers: 'Het ta
rief voor avond- en weekendopenstelling van
de gea blijft gehandhaafd. Alleen de tarief
hoogte en de uren, waarvoor een tarief geldt,
kunnen bij concurrentie- en marktdruk be
spreekbaar worden gemaakt. De achtergrond
hiervan is tweeledig. Avond- en weekendge-
bruik zien we als extra dienstverlening naast
de openingstijden van kantoren en mag daar
om voorzien zijn van een marktprijs.'
Marktonderzoek 'Ten tweede wordt op
basis van marktonderzoek geconstateerd
dat het tarief in de markt algemeen is geac
cepteerd', vervolgt Kremers. 'Ruim 24 pro
cent van de klanten neemt jaarlijks op bin
nen de tariefuren.' Voor een optimale bijdra
ge aan een kostendekkend betalingsverkeer
wordt voor de Rabobankorganisatie een
groei naar 1.600 gea's voorzien. 'Als in het
distributiebeleid gekozen wordt voor de gea
als vervanger van kantorendienstverlening,
kan dit aantal nog oplopen tot 2.100 stuks',
denkt Kremers.
Pincode De klant wil in toenemende
mate de wijze van het gebruik van de betaal
rekening zelf bepalen. De bank heeft de taak
om de condities te scheppen waaronder de
klant optimaal gebruik kan maken van zijn re
kening. Kremers: 'In dit kader lijkt het zeer
aan te bevelen om iedere klant uit te rusten
met een pas met pincode voor gebruik in
gea's en bea's. De klant kan een op maat
gekozen beschikkingsruimte krijgen. Daar
door kan het gebruik van eurocheques door
Rabobankklanten nog verder worden be
perkt.'
Gastgebruik Rabobankcliënten, die ge
bruik maken van gea's van niet-Rabobanken,
zullen daarvoor in de toekomst wellicht een
tarief moeten betalen. Kremers: 'Als door
tariefstelling van andere banken de gast
gebruikinkomsten versneld onder druk ko
men te staan of als een zeker evenwicht ont
staat in binnenkomend en uitgaand gast
gebruik, dan zullen we een tarief in rekening
moeten brengen. Dat wordt binnen driejaar
verwacht. De argumentatie hierachter is, dat
door de extra dienstverlening bij gastgebruik,
tarifering uiteindelijk voor de hand ligt. Bo
vendien is de vergoeding voor extra gemak
voor de klant steeds meer aanvaardbaar.'
A- en P-pas Bea-gebruik wordt door
Betaaldiensten gezien als dienstverlening,
waarvoor ook de particuliere cliënt een bij
drage betaalt. Kremers: 'Dit betekent dat het
huidige concept van de Rabopassen met A-
gebruik en P-gebruik gehandhaafd blijft. Voor
alle duidelijkheid, de pas met A-gebruik is
uitsluitend voor de eigen gea geschikt. De
Rabopas met P-gebruik voor natio
naal gea- en bea-gebruik. De P-
pas kost vijf gulden per jaar. Bea-
gebruik op de gratis A-pas zou
leiden tot een verminderde over
gangvan cliënten naar een betaal
de P-pas. Eén van de commerciële
uitgangspunten voor het beta
lingsverkeer van de organisatie is
de verkoop van de naasthogere
pas aan cliënten.'
5 Efficiënt 'Bea-gebruik op A-
passen zou een ongewenste over-
|gang van P-pashouders naar A-
J passen in de hand werken. Een
I cliënt met een P-pas levert door
s zijn betaling van vijf gulden een
bijdrage aan het elektronisch
betalen. Zou iedereen met een
A-pas gebruik kunnen maken van betaal
automaten, dan worden de kosten van het
elektronisch betalen eenzijdig gedragen
door de bedrijvenmarkt, wat weer in te
genspraak is met de afspraken die zijn ge
maakt omtrent een efficiënt betalingsver
keer in ons land.'
'Door het formuleren van bovenstaande
uitgangspunten is de produktgroep Betaal
diensten natuurlijk niet ontslagen van haar
verplichtingen richting de plaatselijke ban
ken', besluit Kremers. 'Het zal ons de ko
mendejaren, samen met de banken, nog erg
veel inspanning kosten om dit beleid verder
gestalte te geven in de vorm van concrete
adviezen, materialen, marktbewerkingsaan-
pak, analyses, en dergelijke. Overeind staat,
dat we het samen moeten doen. Kostendek
kendheid is immers in het belang van leden,
klanten én medewerkers.'