Buitenlandse risicodekking via Documentaire Betaaldiensten Rabo band De Rabobank is overal anders Banken met bedrijfscliënten die in het buitenland zaken doen, krijgen vroeg of laat te maken met de produkteenheid Docu mentaire Betaaldiensten. Naast het verwerken van de vaak in gewikkelde betalingsprodukten houdt Documentaire Betaal diensten zich ook bezig met de ontwikkeling en verkoopbevor dering van deze produkten. Nummer 22/16 november 1992 Plaatselijke bank, UCB, regiokantoor, deelneming, ZL, BI, UM, buitenlandse vestiging, gelieerde instelling: de Rabobank kent vele gezichten. Raboband schenkt elke keer aandacht aan één ervan. Deze keer Documentaire Betaaldiensten. yi f roeger heette de activiteit Im- en Export. Sinds deze zomer heb- ben we een nieuwe naam', aldus Ad Bakermans, hoofd van de produkteen- heid Documentaire Betaaldiensten. 'We wer ken voor bedrijven die als koper of verkoper optreden in een internationale handels transactie. Dat kunnen grote bedrijven zijn, maar ook heel kleine. Een bedrijfje dat in het buitenland drukwerk bestelt en een agrariër die goederen verkoopt naar het buitenland horen daar ook bij.' Vijf produkten Al deze bedrijven kun nen om hun risico te beperken gebruik ma ken van vijf speciale produkten. Documentai re accreditieven, documentaire incasso's, wisseldisconteringen, buitenlandse bank garanties en kredietverzekeringen kunnen de ondernemer wat meer zekerheid bieden bij hoofdzakelijk internationale handels transacties. Documentaire Betaaldiensten is opgedeeld in produktafdelingen, waarbinnen medewerkers verantwoordelijk zijn voor de verwerking van één produkt. Verwerking 'De produkteenheid heeft in feite te maken met twee groepen bankme dewerkers: relatiebeheerders bij aangesloten banken en accountmanagers van het Centrale Bankbedrijf. Dat zijn de mensen die de pro dukten aan de cliënten verkopen. In het ver leden hield lm- en Export zich uitsluitend bezig met de verwerking ervan. Het zijn bijzonder arbeidsintensieve produkten, dat blijkt wel uit het feit dat honderd medewerkers zo'n vijftig duizend transacties per jaar uitvoeren. In het verleden probeerden we allerlei aanvragen van importerende en exporterende bedrijven zo goed mogelijk te verwerken. Het was een situatie van: U vraagt en wij draaien. Verder hadden we heel weinig contact met de mensen die de bedrijfsrelaties beheerden. Het was hen veelal niet duidelijk wat wij eigen lijk deden. Als iets niet efficiënt verliep, werd er weinig aan gedaan. Dat willen we gaan ver anderen', aldus Bakermans. Begin volgend jaar wordt het nieuwe computerpro gramma Eximbills ingevoerd. Produktontwikkeling Documentaire Betaaldiensten houdt zich inmiddels ook bezig met produktontwikkeling en verkoopon dersteuning. Vijf produktmanagers verrichten deze specifieke taken. Om de produkt eenheid Documentaire Betaaldiensten voor relatiebeheerders inzichtelijker te maken zijn de produktafdelingen cliëntgericht ingedeeld. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de cliëntgroepen 'Aangesloten Banken', 'Centra le Bankbedrijf' en 'Prospects' als het gaat om nieuwe cliënten. Zo bedienen bijvoorbeeld binnen de produktafdeling Documentaire Incasso's vier personen de banken in de re gio Haarlem. Banken krijgen daardoor steeds met dezelfde mensen te maken die hen met een bepaald produkt helpen. Produktgroep Bakermans: 'We willen ons als een volwaardige produktgroep op stellen. Dat betekent dat we invloed willen uitoefenen op alles wat met het produkt te maken heeft. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat de relatiebeheerders weten welke pro dukten zij hun cliënten kunnen aanbieden. De meeste relatiebeheerders krijgen slechts enkele malen per jaar te maken met cliënten die documentaire accreditieven of incasso's afnemen. Dan is het elke keer weer nieuw en blijft het moeilijk om met de kennis actief om te gaan. Dat geldt ook voor de personen binnen de bank die het produkt verder moeten behandelen. In januari aanstaande komt er een commerciële hand leiding waarin wordt aangegeven wat de pro dukten inhouden, hoe de hele routing is, wel ke risico's je met welk produkt kunt afdek ken. Daardoor wordt het voor relatie beheerders en bedrijven overzichtelijker.' Ba kermans vertelt dat een goede advisering aan de cliënt over het meest passende pro dukt enorm belangrijk is. Voor vragen daar over kunnen relatiebeheerders nu ook te recht bij de produkteenheid Documentaire Betaaldiensten. Tariefstelling In januari zal ook de ta rievenstructuur voor documentaire betaal diensten veranderen. Half november komt een circulaire uit waarin de nieuwe tarieven worden vermeld. 'Tot nu toe was voor de klanten helemaal niet duidelijk wat ze moes ten betalen voor incasso's en accreditieven. Nu gaan we één tarief hanteren voor de be handeling van een accreditief en voor een in casso. Dat maakt het voor relatiebeheerders duidelijker. Zij kunnen de klanten adviseren om een documentair accreditief te gebrui ken, of om dat juist niette doen. Want soms zijn de kosten in verhouding veel te hoog voor het risico. Dan is het beter om geen ac creditief te nemen.' De produkteenheid Documentaire Be taaldiensten heeft haar werkwijze ook op an dere punten aangepast. In het verleden wer den documentaire incasso's, accreditieven en bankgaranties aangetekend extern verzonden. Na een geslaagde proef is men ertoe overgegaan deze post intern te verzen den. Daardoor worden heel wat kosten be spaard. Hoofd Documentaire Betaaldiensten Baker mans (r) met vier produktmanagers: 'We zijn nu ook bezig met produktontwikkeling. De documenten worden nu in gesloten ver pakkingen via de interne post verzonden. Documentaire Betaaldiensten lokatie UC-R 200 100 medewerkers 11.000 accreditieven 32.000 incasso's 3.200 bankgaranties 2.000 wisseldisconteringen 1.250 kredietverzekeringspolissen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 7