Het is een kwestie van volhouden' Rabo band De vier rond de tafel Scholen zijn een belangrijke ingang voor het benaderen van jonge ren. Tot voor kort gaf de jeugdspaaradviseur van het regiokantoor lessen op scholen. Nu verzorgen plaatselijke banken die zelf. Het landelijke marktaandeel van de Rabobank in de jeugd-/jongeren- markt is 46 procent bij jongeren tot 14 jaar en 58 procent bij de 15-19 jarigen. 'We moeten voorkomen dat ze overstappen naar een andere bank.' Vier heren over het onderwijs: Aanpak, benadering en samenwerking. Nummer 22/16 november 1992 Mensen uit de Rabobankorganisatie schuiven aan. Rond de tafel praten ze over allerlei onderwerpen. Deze keer gaat het gesprek over contacten met scholen. IJ n de Deltakring functioneert een werk- I groep onderwijs', vertelt Jan van I Wezel, lid van het directieteam van de Rabobank Stellendam Goedereede. 'Die is door de publiciteitscommissie in onze kring gevormd, nadat de jeugdspaaradviseur met zijn werkzaamheden stopte. Eén van de aan leidingen was het grote aantal vervolgscholen met een streekfunctie in Middelharnis. De Rabobank Middelharnis wilde graag met an dere banken samenwerken. Dat kostte wel wat moeite, want banken zonder vervolgscho len in hun werkgebied moesten worden over tuigd. Nu doen nagenoeg alle negen banken uit onze kring mee aan de werkgroep onderwijs.' Onderwijsteam De kring Roosendaal heeft een onderwijsteam, dat ook een initiatief was van de publiciteitscommissie. Nico van Lier, onderdirecteur van de Rabo bank Roosendaal: 'De publiciteitscommissie vond datje bank A niet kunt opzadelen met alle kosten en moeite, terwijl de meeste scholieren afkomstig zijn van bank B. Uit een enquête onder de betrokken banken bleek, dat in eerste instantie slechts de helft voor deelname aan het onderwijsteam voelde. Discussies tussen hoofden Particulieren wa ren nodig om de rest te overtuigen. Vervol gens besloten alle 16 banken mee te doen aan het onderwijsteam. Wij merken dat we nu een grotere binding hebben met de scho len dan in de tijd van de jeugdspaaradviseur.' Niet regionaal 'Die regionale aanpak is bij ons moeilijk', meldt Ton van Kuilenburg, hoofd Vestigingen Rabobank Zeist. 'De meeste Rabobanken in de buurt hebben hun eigen filosofie en hun eigen aanpak. Utrecht bijvoorbeeld is een studentenstad en niette vergelijken met ons werkgebied.' Henk van Gelderen, hoofd Marketing en PR bij de bank Hoogeveen: 'Onze bank werkt evenmin sa men, hoewel er ook jongeren van dorpen in de regio naar school gaan in Hoogeveen. Het is nooit aan de orde geweest.' Centraal 'In onze kring bleken meerde re banken contacten te onderhouden met één school', aldus Van Lier. 'Er was geen af stemming. Het onderwijsteam heeft die con tactlijnen in kaart gebracht. We voeren een tweesporenbeleid, zowel richtingjongeren als richting leraren en leiding van de school. Ook daar moet je een goed imago opbouwen.' Zowel bij de kring Roosendaal als bij de Delta kring betaalt de publiciteitscommissie de kosten, die gepaard gaan met onderwijscon- tacten. 'Een centraal budget voor die kosten is heel belangrijk', meent Van Wezel. Clusters De werkgroep onderwijs en het onderwijsteam zijn onderverdeeld in clusters. Bij de banken in de Deltakring is ge keken naar het type onderwijs. In de kring Roosendaal treedt het hoofd Particulieren van de bank met VWO-scholen in haar werk gebied op als coördinator van het cluster. 'Alle banken zijn betrokken bij de uitvoering', licht Van Lier toe. 'Van iedere bank zijn er mensen getraind voor het geven van lessen op scholen. Ze staan daar namens dé Rabobank en niet namens een bepaalde Rabobank. Hulpmiddelen voor de lessen, de onderwijspakketten van Rabobank Neder land, zijn per cluster aangeschaft en worden door de publiciteitscommissie betaald.' Van Kuilenburg haakt daarop in: 'De onderwijs pakketten zijn goed en niet duur.' Naar de bank Van Gelderen over de aanpak in Hoogeveen: 'Wij houden op de bank een verhaal, met een videoprogramma, en koppelen daar een rondleiding aan vast. Daardoor hebben we goede contacten met het onderwijs. Overigens benaderen we al leen vervolgscholen actief voor deze ex cursies.' De Rabobank Zeist heeft ook erva ren dat rondleidingen tot contacten kunnen leiden. Van Kuilenburg: 'Maar wij proberen het snuffelen aan de bank wel een beetje te structureren. Anders ben je daar elke dag mee bezig.' Van Wezel over de situatie in zijn werkgebied: 'Basisscholen komen bij ons ook naar de bank. Ons werkgebied van 5.500 inwoners telt er vijf. De meeste dorpen in onze kring hebben alleen basisonderwijs en Henk van Gelderen (40) is sinds 1978 in dienst bij de Rabobank Hoogeveen. Werd vorig jaar hoofd Marketing en PR. Het marktaandeel van de bank in de jeugd-/jon- gerenmarkt is 55 procent in de leeftijdscategorie tot 14 jaar en 69 procent bij de groep jongeren tussen 15 en 19 jaar. In het werkgebied van Hoogeveen bevinden zich dertig basisscholen, twee scholengemeenschappen en drie MBO-opleidingen. Jan van Wezel (51) kwam in 1969 bij de Rabobankorga nisatie. Is lid van het directieteam van de bank Stellen dam Goedereede en voorzitter van de werkgroep on derwijs in de Deltakring. Het marktaandeel van de bank bij jongeren tot 14 jaar is 76 procent, bij 15-19 jarigen 82 procent. Vijf basisscholen en twee vervolgscholen zijn vertegenwoordigd in het werkgebied.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 6