Rabo band Nieuwe tv- commercial De Lage Landen Cursus over geschiedenis geld Damtoernooi voor basisscholen in Friesland NIBUD brengt weer agenda uit Symposium over communicatie in Lunteren Korting op Muntspel Nummer 22/16 november 1992 Op 17 november start De Lage Landen met een nieuwe reclamecampagne op de tele visie. De Lage Landen wil zich met de tv-commercial als merk profileren en een koppeling ma ken met de Rabobank. Het doel van deze campagne is de bekendheid van De Lage Lan den als leasing/factoring-maat- schappij te vergroten en een merkvoorkeur op te bouwen bij toekomstige klanten. Om dit te bereiken gaat De Lage Landen een overkoepelende merkcam- pagne voeren naast de campag nes voor de individuele pro- dukten. In het verleden heeft De Lage Landen zich ontwikkeld van uit de produktie. Het aantal con currenten is sindsdien toegeno men en de produkten lijken steeds meer op elkaar. Om het merk te profileren moet een consequent communicatiebeleid worden gevoerd. Voor de overkoe pelende campagne is televisie als medium gekozen. De belang rijkste reden daarvoor is het hoge bereik en de relatief gunstige prijs. Uit extern onderzoek bleek dat er goede marktkansen liggen via het Rabobankkanaal. De Rabobank wil zich sterker als be- drijvenbank profileren. De pro dukten leasing en factoring zijn daar goede instrumenten voor. Op de aftiteling van de commer cial wordt dan ook naar de Rabo bank verwezen. Teleac start eind november met een cursus over de geschie denis van het geld. De serie zal worden uitgezonden op televisie en radio. Ter gelegenheid van de cursus wordt een handboek met bijlagen uitgegeven. De Neder landse Vereniging van Munthan- delaren en 's Rijks Munt verleen den hun medewerking. De studie van munten en pennin gen heet numismatiek. Omdat het Koninklijk Nederlands Ge nootschap voor Munt- en Pen ningkunde dit jaar honderd jaar bestaat, is 1992 uitgeroepen tot Nederlands Numismatisch Jaar. Ter gelegenheid van dit eeuw feest vonden er tentoonstellingen en themadagen plaats. Boven dien werden een speciale pen ning en postzegel uitgegeven en werd een Nederlandse ECU ge slagen. Als sluitstuk van alle eve nementen maakte Teleac de se rie over de geschiedenis van het geld. De cursus bestaat uit een handboek met bijlagen, acht te levisie- en zeven radioprogram ma's. In het handboek worden onder andere de volgende onderwerpen behandeld: de oorsprong van het geld, Nederland en de koloniën, penningen, vervalsen van mun ten en bankbiljetten, handel en geld en verzamelen. Tijdens de televisie- en radioprogramma's komen deze onderwerpen ook aan de orde. De televisie-uitzen dingen starten op 29 november. Bas Westerweel zal de program ma's presenteren. Op 4 november ging het toernooi om het Damkampioen schap viertallen voor basis scholen van start. Zesenzestig scholen in Friesland nemen hieraan deel met in totaal hon derdtwee viertallen. Het damtoernooi vindt dit jaar voor de derde keer plaats. Het wordt georganiseerd door de Propagandacommissie van de Provinciale Friese Dambond in samenwerking met de Friese Rabobanken. De wedstrijden worden gehouden in elf Friese scholen. Er wordt gespeeld in poules van zes viertallen. Het toernooi ging van start op 4 november. Op 25 november vindt de tweede ronde plaats. In deze ronde doen nog alle spelers mee. De viertallen die in de eerste ronde op de eerste en tweede plaats eindigden spelen in groep A, de nummers drie en vier in groep B en de nummers vijf en zes in groep C. Alle viertal len ontvangen van de Rabobank een attentie. Volgens afvalsys- teem wordt verder gespeeld in een derde en finale-ronde. De derde ronde zal in december plaatsvinden, de finale in januari. Het NIBUD heeft net als vorig jaar een budgetagenda uitge bracht. Het is in de eerste plaats een gewone agenda. Daarnaast biedt het boekje verschillende aanknopingspunten om meer grip te krijgen op de privé-financiën. De agenda van het NIBUD bevat allerlei invulschema's en kolom men om de persoonlijke uitgaven in beeld te brengen. Bovendien biedt het boekje informatie over financiële aangelegenheden. De budgetagenda kost f 9,90 in clusief verzendkosten en is te be stellen door het bedrag over te maken op postrekening 368700 onder vermelding van 'agenda'. De Rabobank Lunteren or ganiseerde eind oktober een symposium over communicatie voorzo'n tweehonderd relaties uit het midden- en kleinbedrijf. Het doel van deze avond was de genodigden te overtuigen van het belang van effectieve com municatie. De Rabobank orga niseerde de avond in het kader van haar 75-jarig bestaan. Voor het symposium waren twee sprekers uitgenodigd. Als eerste trad Hans Ferrée op, specialist op het gebied van consumentengedrag en -mar keting en schrijver van vele boe ken en artikelen over marketing en reclame. Ondersteund door dia's behandelde hij zijn 'tien principes voor effectieve com municatie'. Deze principes be nadrukken dat er structuur in reclameboodschappen dient te zitten. De tweede spreker was Barry Hughes. Hij hield een motiva- tiespeech waarin hij zijn publiek op een humoristische manier wegwijs maakte in de wereld van voetbal en management, doorzettingsvermogen en tac tiek. Voor een informeel sa menzijn was er gelegenheid tij dens een lopend buffet in de pauze en na afloop van de lezin gen. Jaap Jansen van de Rabobank Lunteren: 'De combinatie van eerst een serieus deel én daar na entertainment is succesvol gebleken. We hebben van onze relaties positieve reacties op dit symposium ontvangen en we kunnen in het kader van re- latiemarketing terugkijken op een geslaagde avond.' Speciaal voor 's Rijks Munt is een muntspel ontwikkeld. Muntslag is een span nend en tactisch bordspel. Medewer kers van de Rabobank- organisatie kunnen het spel met korting be stellen. In Muntslag speelt het Nederlandse geld een centrale rol. De spelers moeten door slim ge bruik van de marktmogelijkhe- den proberen enkele muntverza melingen te completeren. Op de markt kunnen zij munten kopen en verkopen. Maar zij kunnen ook onderling exemplaren uit el- kaars collectie bemachtigen. Elk spel bevat acht Muntslag dukaten die exclusief voor dit spel bij 's Rijks Munt zijn gesla gen. Een primeur is het speel geld. 's Rijks Munt heeft name lijk van de Nederlandsche Bank toestemming gekregen om één zijde van het speelgeld uit te voeren met de ontwerpen van bestaande Nederlandse bank biljetten. Door het spel wordt op I speelse wijze het plezier van verzame len bijgebracht. Daar naast kan Muntslag ook voor educatieve doeleinden worden gebruikt, omdat in het spel historie en de werking van de markt worden gecombi neerd. Medewerkers van de Rabobankor- ganisatie kunnen het spel bij 's Rijks Munt met korting bestellen. De prijs is f 69,- (in clusief verzendkos ten). De winkelprijs is f 79,-. Het spel is te bestellen door uiterlijk op 31 december f 69,- per exemplaar over te ma ken op gironummer 7800 ten name van 's Rijks Munt in Utrecht, onder vermelding van Muntslag. Binnen twee a drie weken wordt het spel verzon den.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 12