Rabo
band
Aanbieding zeefdrukken van Arty Grimm
Nummer 21/2 november 1992
In de twee zeefdrukken die Arty Grimm voor de Rabobank maakte zitten Noordeuropese kleuren
een we/overwogen kleurengamma vol spontaniteit. Links de zeefdruk met de titel 'compositie a'
en rechts de zeefdruk 'compositie b'.
De twee zeefdrukken van Arty Grimm hebben ieder een oplage van 199 exempla
ren. Ze zijn te bestellen door uiterlijk op 23 november f 125,- voor één of f 250 voor
beide zeefdrukken over te maken op bankrekening nummer 3000 88 183 ten name
van de Kunstcommissie. Daarbij duidelijk vermelden of het gaat om 'compositie a' of
'compositie b'. Verder vermelden de bankcode en de banknaam (plaatselijke bank) of
de interne adrescode (Rabobank Nederland). Door loting wordt bepaald wie in aanmer
king komen voor de zeefdruk(ken). Wordt men uitgeloot, dan wordt het bedrag auto
matisch teruggestort.
werken, werken. Wachten op die goddelijke
bliksemschicht heeft geen zin. Die komt
dus niet.'
Alleen schilderen Twee jaar studeer
de Grimm in Indonesië. Terug in Nederland
ging ze werken: schilderen, beeldhouwen
en lithograferen. 'Dat deed ik tot ik acht
jaar geleden een zwaar auto-ongeluk kreeg.
Ik brak m'n nek en lag een jaar in het zie
kenhuis. Vanaf die tijd schilder ik alleen
maar. Ik mag geen zware dingen zoals
beeldhouwen en lithografie meer doen.'
Haar laatste grote project was een water
object van natuursteen in het hoofdkantoor
van wat toen nog NMB heette. Het werd uit
gevoerd onder haar toezicht. 'Ik vind het
geen leuke manier van werken: een schets
maken om vervolgens te zien hoe iemand
anders het voor je uitvoert. Dat is mijn weg
niet.'
Geobsedeerd Dat Grimm zich volledig
ging bezighouden met schilderen had ook te
maken met het feit dat ze met Miguel
Ybafiez ging samenwonen. 'Hij is helemaal
geobsedeerd van schilderen. Dat steekt el
kaar aan', legt ze uit. Ybahez en Grimm heb
ben ieder hun heel eigen manier van wer
ken. Grimm: 'Miguel maakt als hij een schil
derij in zijn hoofd heeft, of als hij zoekt wat
hij moet uitdrukken, twintig, dertig schet
sen. Van die schetsen componeert hij een
doek. Ik begin meteen aan een doek en
liefst zo groot mogelijk. Ik werk dan aan
twee, drie doeken tegelijk, maar meer ook
niet. En dan moet het af. Daarna wil ik twee
dagen niets van schilderen weten en dan
begin ik weer.'
Weinig contact 'Ik vind het jammer dat
er in Nederland zo weinig contact is tussen
kunstenaars. Als je teveel verkoopt, dat heb
ik een aantal keren mee mogen maken, dan
komt dat omdat je zoveel mensen kent. Het
ligt dan niet aan het werk. Voor mij mogen
ze zeggen dat ze het niets vinden. Dan heb
ben we tenminste een gesprek. Dat heb je
in Spanje veel meer. Daar ga je ook naar
ateliers en komen ze bij jou op het atelier.
Dan praatje over het werk.'
Andere kleuren Het andere licht van
Spanje heeft invloed op haar werk. 'Ik heb
het altijd ontkend, maar je ziet het terug
in je werk. Zonder dat je dat in de gaten
hebt, sluipt dat erin. De harde contrasten
van het licht die je daar hebt. Dat verwerk
je daar gemakkelijker dan hier. Het werk
van Miguel was vroeger allemaal bruin,
Spaans. Die begint nu ook al Noordeuro
pese kleuren te gebruiken. Het is watje in
de natuur ziet. Het is platter, mistiger.
Mooi. Als je daaraan bent gewend, dan
zoek je dat evenwicht.'
Opnieuw beginnen 'Steeds weer als
ik uit Spanje vertrek dan besluit ik daar
geen werk achter te laten. Alles gaat naar
de galerie of ik neem het mee. Hier is dat
anders. Hier op mijn atelier heb ik altijd een
aantal doeken staan en overal om me heen
hangen doeken. Je hebt dan een soort refe
rentie. Daar in Spanje moet ik steeds weer
helemaal opnieuw beginnen. Dan liggen er
weer een paar van die lege lappen en dan
denk ik: Dat kan ik niet. Maar als je weer
eenmaal bezig bent, dan kun je je niet voor
stellen dat je daar zo bang voor was. Het is
elke keer weer het gevoel van: Gaat het nog
wel?'
Succesvol De belangstelling voor het
werk van Arty Grimm is groot. 'Ja', lacht ze,
'ik mag niet klagen.' Ze verkoopt goed en
exposeert veel in Spanje, Frankrijk, Italië en
Duitsland. 'Volgend jaar heb ik een exposi
tie in het museum van Rio de Janeiro. Daar
moet ik binnenkort naar toe.' En is haar
werk in Nederland te zien? 'Onlangs had ik
een expositie in het Singermuseum in La
ren. Dat was een expositie in combinatie
met Miguel. Daarmee is het voor Nederland
voorlopig weer genoeg. Ik wil pas een ten
toonstelling afspreken als ik een Verhaaltje
kan laten zien. Ik wil niet onder druk gezet
worden om te produceren.'
Poezie Grimm maakt voornamelijk
schilderijen. Zo nu en dan worden er zeef
drukken gemaakt. 'Samen met Cees Noote-
boom heb ik net een prachtige map met
zeefdrukken gemaakt voor Mercedes. Over
de elementen. Voor de KLM en voor Philips
maakte ik enkele jaren geleden ook zo'n
produktie. Ik vind het leuk om zo'n combina
tie met poëzie te maken. Voor Sandoz heb
ik ook eens een dergelijke opdracht uitge
voerd met als thema kunst en wetenschap.
Dat vind ik een uitdaging. Maar over het al
gemeen geef ik heel weinig vrije prenten
uit.'
Liever schilderen 'Ik maak liever
schilderijen, maar ook in zeefdrukken kun je
heel veel kwijt. Je gaat uit van je eigen werk
en onderweg kun je er nogal wat aan veran
deren. Ook in de zeefdruk heb je net als bij
schilderen zoveel leuke techniekjes, zoals
transparanties om een acquarel-effect te
krijgen. Je moet het niet plat op de film zet
ten en dan drukken. Dan is er niets aan.
Maar ik ben niet van plan er tien, twintig per
jaar uitte brengen. Overigens kan het werk
Ik houd het op compositie a en b. Ik vind het al
tijd enig als mensen op het atelier zijn en zeggen:
Ik vind het een zeilboot of een monstertje ofeh...
Deze lijken wel op bloemen. Een gebroken har
tje... zegt Arty Grimm lachend.
van andere kunstenaars er heel geschikt
voor zijn. Bijvoorbeeld dat van Harry Gerritz,
Appel en Corneille.'
De meeste doeken van Grimm zijn te
zien bij bedrijven. De lijst van grote onder
nemingen die werk van Arty Grimm hebben
aangekocht is indrukwekkend. Ook Rabo
bank Nederland hoort daarbij. De lijst van
exposities is net zo imponerend. Dat regelt
ze allemaal zelf, want ze voert het mana
gement voor haar eigen werk. Maar ook
voor dat van Miguel. Ze doet dat graag. 'Ik
zou helemaal niet zo willen leven als
Miguel. Vierentwintig uur per dag schilde
ren en dat zeven dagen aan een stuk. Ik
vind het soms heel lekker om even de
kwasten schoon te maken en weer eens
een dag te gaan bellen of iets heel anders
te doen. Voor mij is het een goede combi
natie.'