Opnieuw een kunstaan- bieding: twee composities van Arty Grimm t Raöo band 'Ik vind het altijd heel moeilijk om over m'n werk te praten. Je moet er maar naar kijken.' Dat zegt Arty Grimm, schilderes uit het Betuwse Acquoy, die de zeefdrukken voor de jaarlijkse kunstaan bieding verzorgde. Wie is de vrouw achter deze prenten? Een ge sprek over kunst en schilderen en over de zeefdrukken. Nummer 21/2 november 1992 De twee keer 199 zeefdrukken zijn stuk voor stuk gesigneerd en genummerd door de kunstenaar. Daardoor is ieder exemplaar uniek. Net voorbij het rustige dorp Acquoy, vlak aan de rivier de Linge, ligt een grote boerderij. Het is duidelijk dat dit gebouw geen agrarische bestemming meer heeft. Binnen wordt dat door van alles en nog wat bevestigd. Twee grote ateliers laten zien wat de aard van de bedrijvigheid er nu is: kunst. Een ander vertrek doet dienst als opslag voor werk dat klaar is om naar galeries, musea of kopers te worden gebracht. De schatkamer noemen de bewo ners van het pand die ruimte. Arty Grimm en haar levensgezel de Spaanse schilder Miguel Ybanez wonen en werken in de be slotenheid van dit oude gebouw. Veel con tact met de mensen uit de omgeving is er niet. Vaak zijn ze ook te vinden in hun atelier in Spanje waar ze graag werken. Daar is het een nog meer geïsoleerde situatie dan in Acquoy. Zelfs telefoon ontbreekt er. Keukenwerk 'In het begin word je niet gehinderd door kennis', zegt schilderes Grimm. 'Ik deed maar. Ik was elke keer blij verrast over het resultaat. Later ben ik iets meer gaan begrijpen van het keukenwerk van het schilderen. Van wat er allemaal kan. Dat geeft een belemmering, maar uitein delijk meer mogelijkheden.' Nu werkt ze uit sluitend in acryl-verf. Ze vindt het moeilijk speelt. Maar ook drama is een woord uit de literatuur.' Opdracht Het werk dat zij maakte voor de Rabobank is wat een kenner omschreef als: lyrisch abstract met een toets van her kenbaarheid. 'Ik vond dat best wel moeilijk', geeft zij toe. 'De opdracht die ik van de Kunstcommissie van de Rabobank kreeg was toch om het een beetje herkenbaar te laten. Ik heb toen gezegd, datje dan niet bij mij moet zijn. Ik kan toch moeilijk iets ma ken wat mijn werk niet is. Toch heb ik het maar geprobeerd. Ik heb een aantal voor stellen gemaakt die ik heb voorgelegd. Deze twee zijn het geworden. Ik ben er best tevreden mee.' Eén lijn Toen enige tijd geleden een boek werd gemaakt met een overzicht van het werk van Arty Grimm, dacht ze dat het een ratjetoe zou worden van sferen. Ze was ervan overtuigd dat er door de jaren heen een grote verandering van stijl zicht baar zou worden. Toch blijkt, tot haar eigen verbazing, dat er die ene hand duidelijk zichtbaar is. Ondanks dat vindt ze toch steeds een grote uitdaging in haar werk. Die uitdaging verdwijnt echter als het ma ken van een schilderij té lekker gaat. Grimm: 'Als ik het achteraf jammer vind, dat een doek is verkocht en ik probeert het nog eens, dan lukt het niet. Dan is de spirit eruit.' Academies Grimm kreeg haar oplei ding in Indonesië aan de Academie van Beeldende Kunst in Djokjakarta. 'Dat was een zeer gedisciplineerde manier van wer ken. Negen uur aantreden en zes uur weg. En geen geklets. Doen wat de meester zegt. Dat gebeurt hier natuurlijk niet. Mijn zoon wil naar de kunstacademie. Maar ik denk: Jongen blijf toch thuis, ga gewoon fijn op het atelier werken en begin er niet aan. Daar kun je het niet leren. Ik denk dat ie dereen creatief is, als je het zelf maar toe laat. Het is gewoon een ambacht. Werken, zelf uit te leggen in welke stijl ze schildert of tot welke stroming ze hoort. Samenwerking Is het werk van Grimm abstract, expressionistisch of lyrisch ab stract misschien? Ze reikt een paar boeken aan over haar werk. Daarin geeft schrij ver/dichter Cees Nooteboom zijn visie op haar oeuvre. 'Daar kun je het zo uit over schrijven. Hij kan het allemaal veel beter uit leggen dan ik.' Arty Grimm en Cees Noote boom werken geregeld samen. Hij schrijft regelmatig in catalogi bij tentoonstellingen en hij maakt ook gedichten bij het werk van Grimm. Gesloten systemen 'Arty Grimm maakt eigen-zinnige kunst', noteerde Nooteboom. En dubbelzinnig vindt hij: 'De dichter moet oppassen bij Grimm, haar kunst is dubbel zinnig. De beelden zijn gesloten, op zichzelf betrokken, in zichzelf gekeerd ook al tonen ze zich aan de buitenwereld. Ze zijn van zichzelf. Gesloten systemen, niemand no dig om te bestaan, afwerend ondanks de schijn van het tegendeel. De kleuren dik wijls hevig, die hevigheid ontzet door kras sen en lijnen die door de vormen heenlo pen, vegen die er als lichte schimmen om heen hangen. Er is ook een gedurfde leeg te, het decor waarin het drama zich af- De vloer van haar grote, ruime atelier is één groot schilderij. De doeken legt Grimm er plat op en gaat dan aan de slag. Met de kwast brengt ze verf aan, die ze later bewerkt met een bezem van olijftakken om een bijzondere structuur te krijgen. Delen van het doek bewerkt ze later nog eens met een schuurmachine.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 8