Opnieuw een kunstaan-
bieding: twee composities
van Arty Grimm
t
Raöo
band
'Ik vind het altijd heel moeilijk om over m'n werk te praten. Je
moet er maar naar kijken.' Dat zegt Arty Grimm, schilderes uit het
Betuwse Acquoy, die de zeefdrukken voor de jaarlijkse kunstaan
bieding verzorgde. Wie is de vrouw achter deze prenten? Een ge
sprek over kunst en schilderen en over de zeefdrukken.
Nummer 21/2 november 1992
De twee keer 199 zeefdrukken zijn stuk voor stuk gesigneerd en genummerd door de kunstenaar.
Daardoor is ieder exemplaar uniek.
Net voorbij het rustige dorp Acquoy,
vlak aan de rivier de Linge, ligt een
grote boerderij. Het is duidelijk dat
dit gebouw geen agrarische bestemming
meer heeft. Binnen wordt dat door van alles
en nog wat bevestigd. Twee grote ateliers
laten zien wat de aard van de bedrijvigheid
er nu is: kunst. Een ander vertrek doet
dienst als opslag voor werk dat klaar is om
naar galeries, musea of kopers te worden
gebracht. De schatkamer noemen de bewo
ners van het pand die ruimte. Arty Grimm en
haar levensgezel de Spaanse schilder
Miguel Ybanez wonen en werken in de be
slotenheid van dit oude gebouw. Veel con
tact met de mensen uit de omgeving is er
niet. Vaak zijn ze ook te vinden in hun atelier
in Spanje waar ze graag werken. Daar is het
een nog meer geïsoleerde situatie dan in
Acquoy. Zelfs telefoon ontbreekt er.
Keukenwerk 'In het begin word je niet
gehinderd door kennis', zegt schilderes
Grimm. 'Ik deed maar. Ik was elke keer blij
verrast over het resultaat. Later ben ik iets
meer gaan begrijpen van het keukenwerk
van het schilderen. Van wat er allemaal kan.
Dat geeft een belemmering, maar uitein
delijk meer mogelijkheden.' Nu werkt ze uit
sluitend in acryl-verf. Ze vindt het moeilijk
speelt. Maar ook drama is een woord uit de
literatuur.'
Opdracht Het werk dat zij maakte voor
de Rabobank is wat een kenner omschreef
als: lyrisch abstract met een toets van her
kenbaarheid. 'Ik vond dat best wel moeilijk',
geeft zij toe. 'De opdracht die ik van de
Kunstcommissie van de Rabobank kreeg
was toch om het een beetje herkenbaar te
laten. Ik heb toen gezegd, datje dan niet bij
mij moet zijn. Ik kan toch moeilijk iets ma
ken wat mijn werk niet is. Toch heb ik het
maar geprobeerd. Ik heb een aantal voor
stellen gemaakt die ik heb voorgelegd.
Deze twee zijn het geworden. Ik ben er best
tevreden mee.'
Eén lijn Toen enige tijd geleden een
boek werd gemaakt met een overzicht van
het werk van Arty Grimm, dacht ze dat het
een ratjetoe zou worden van sferen. Ze
was ervan overtuigd dat er door de jaren
heen een grote verandering van stijl zicht
baar zou worden. Toch blijkt, tot haar eigen
verbazing, dat er die ene hand duidelijk
zichtbaar is. Ondanks dat vindt ze toch
steeds een grote uitdaging in haar werk.
Die uitdaging verdwijnt echter als het ma
ken van een schilderij té lekker gaat.
Grimm: 'Als ik het achteraf jammer vind,
dat een doek is verkocht en ik probeert het
nog eens, dan lukt het niet. Dan is de spirit
eruit.'
Academies Grimm kreeg haar oplei
ding in Indonesië aan de Academie van
Beeldende Kunst in Djokjakarta. 'Dat was
een zeer gedisciplineerde manier van wer
ken. Negen uur aantreden en zes uur weg.
En geen geklets. Doen wat de meester
zegt. Dat gebeurt hier natuurlijk niet. Mijn
zoon wil naar de kunstacademie. Maar ik
denk: Jongen blijf toch thuis, ga gewoon fijn
op het atelier werken en begin er niet aan.
Daar kun je het niet leren. Ik denk dat ie
dereen creatief is, als je het zelf maar toe
laat. Het is gewoon een ambacht. Werken,
zelf uit te leggen in welke stijl ze schildert of
tot welke stroming ze hoort.
Samenwerking Is het werk van Grimm
abstract, expressionistisch of lyrisch ab
stract misschien? Ze reikt een paar boeken
aan over haar werk. Daarin geeft schrij
ver/dichter Cees Nooteboom zijn visie op
haar oeuvre. 'Daar kun je het zo uit over
schrijven. Hij kan het allemaal veel beter uit
leggen dan ik.' Arty Grimm en Cees Noote
boom werken geregeld samen. Hij schrijft
regelmatig in catalogi bij tentoonstellingen
en hij maakt ook gedichten bij het werk van
Grimm.
Gesloten systemen 'Arty Grimm maakt
eigen-zinnige kunst', noteerde Nooteboom.
En dubbelzinnig vindt hij: 'De dichter moet
oppassen bij Grimm, haar kunst is dubbel
zinnig. De beelden zijn gesloten, op zichzelf
betrokken, in zichzelf gekeerd ook al tonen
ze zich aan de buitenwereld. Ze zijn van
zichzelf. Gesloten systemen, niemand no
dig om te bestaan, afwerend ondanks de
schijn van het tegendeel. De kleuren dik
wijls hevig, die hevigheid ontzet door kras
sen en lijnen die door de vormen heenlo
pen, vegen die er als lichte schimmen om
heen hangen. Er is ook een gedurfde leeg
te, het decor waarin het drama zich af-
De vloer van haar grote, ruime atelier is één groot
schilderij. De doeken legt Grimm er plat op en
gaat dan aan de slag. Met de kwast brengt ze
verf aan, die ze later bewerkt met een bezem van
olijftakken om een bijzondere structuur te krijgen.
Delen van het doek bewerkt ze later nog eens
met een schuurmachine.