Groeiende belangstelling voor blad ondernemers MKB Rabo band 'We waren al een tijd op zoek naar een goede formule voor communi catie met ondernemers in het midden- en kleinbedrijf', zegt Frank de Ruiter, adjunct-directeur van de Rabobank Zevenaar-Bab- berich. 'Daarom waren we wel geïnteresseerd om als proefbank voor het blad Bank en Onderne mer mee te werken. Wij zijn een plaatselijke kredietcoöperatie en we willen dat aan de markt laten zien. Na de eerste editie van Bank en Ondernemer hebben we een onderzoek gedaan. Niet-cliënten waardeerden het blad met 7,3, cliënten zelfs met 7,7.' Nummer 21/2 november 1992 Andere banken hebben al geruime tijd bladen voor ondernemers. In kring vergaderingen bleek dat bij de plaat selijke Rabobanken steeds meer behoefte ontstond aan een blad voor het MKB. Een aantal banken maakte zo'n blad al in eigen beheer. Ze waren echter allemaal verschil lend. 'We zijn toen om de tafel gaan zitten om te kijken wat we voor de banken konden doen', vertelt Fred Rooijakkers van Marktbe werking en Publiciteit Bedrijven bij Rabobank Nederland. 'In het blad zou de zelfstandig heid van de plaatselijke bank terug moeten komen én het zou voor zoveel mogelijk ban ken bereikbaar en dus betaalbaar moeten zijn. Zo is het idee geboren om een aantal pagina's centraal te maken en een deel door de plaatselijke bank te laten invullen. Een unieke formule. We hebben eerst een jaar proefgedraaid en in juni vorig jaar konden we het blad aanbieden.' Flexibel 'Rabobank Nederland ver zorgt elk kwartaal acht pagina's', legt Rooij akkers uit. 'De plaatselijke bank bepaalt zelf hoeveel pagina's zij hier aan toevoegt. Dat aantal kan per editie wisselen. De bank be slist ook zelf wanneer het blad uitkomt. Wij streven ernaar om de landelijke pagina's aan het begin van ieder kwartaal naar de banken te sturen. De bank heeft dan een maximale flexibiliteit om het blad te laten uit komen, op een tijdstip waarop het haar schikt.' Eigen drukker Rabobank Nederland levert de centraal gedrukte vellen aan bij de drukkerij waar de plaatselijke pagina's wor den gedrukt. Deze werkt het blad af binnen de afgesproken vormgeving. Door deze op zet kan de plaatselijke bank haar betrokken heid met het werkgebied laten zien en zich op een professionele manier profileren als bedrijvenbank. Het blad ziet er uit alsof het een uitgave is van de eigen bank. Omdat we de landelijke pagina's goedkoop kunnen aanleveren, kunnen ook de kosten in de hand worden gehouden.' Inhoud Aan het begin van ieder jaar maken de afdelingen Voorlichting én Marke ting Bedrijven samen een lijst met onderwer pen voor de landelijke pagina's. Als de actualiteit daarom vraagt, wordt daarvan afgeweken. Meestal is Bank en Bedrijf het aanknopingspunt of wordt een link gelegd naar het Commercieel Advies Be drijven. Rooijakkers: 'Wij advi seren de banken ook over on derwerpen. Een bedrijfsrepor tage doet het bijvoorbeeld altijd goed. De ondernemers kennen elkaar en dat vergroot de betrok kenheid en de binding met het biad.' Persoonlijk 'Het blad wordt door de banken ook gebruikt om de bank en de medewerkers voor te stellen of om informatie te geven over een verbouwing van de bank', vervolgt Rooijakkers. 'Bovendien kan de bank op de lokale pagina's aansluiten bij een arti kel van de landelijke pagina's. Als bijvoor beeld in het landelijke deel een artikel over telebankieren staat, dan kan de bank heel concreet aangeven wat ze zelf voor mogelijk heden in huis heeft. In die zin versterken de artikelen elkaar heel nadrukkelijk. Kortom door de toevoeging van de lokale of regionale pagina's wordt Bank en Ondernemer per- soonlijker dan een landelijk uitgegeven blad en daar is het tenslotte om begonnen.' Regionaal In de regio Bergen op Zoom hebben de Communicatie en PR adviseurs de uitgave van Bank en Ondernemer regio naal opgezet. 'Door in gecombineerd ver band een dergelijk medium in te zetten, ont staan er geen continuïteitsproblemen en blijft de inhoud toch geografisch herken baar', zegt Willem Vermeulen, adviseur Communicatie en PR bij het regiokan- Tholen grootste groeier toor Bergen op Zoom. 'De belangstelling is groot, zo'n 65 banken doen mee aan dit pro ject. Dat is ruim 75 procent van het totale aantal banken in de regio. De oplage voor onze regio is 10.000 exemplaren. Deze maand komen we met de eerste uitgave. Voor elke kring wordt een eigen editie uitge bracht.' Taakverdeling 'Omdat het uitbrengen van een periodiek grote zorg en discipline vraagt, hebben we een organisatorische op zet gemaakt', legt Vermeulen uit. 'Iedere deelnemende bank benoemt intern een cor respondent die nieuwsfeiten verzamelt en ze naar de redactie-commissie stuurt. In elke kring wordt zo'n commissie benoemd. De re dactie-commissie beoordeelt de aangedra gen nieuwsfeiten. Daarna gaat een journalist over tot het schrijven. Het drukken van het blad besteden we uit aan een vaste drukker. De banken zorgen vervolgens zelf voor ver spreiding van het blad.' Samenwerking Rooijakkers: 'Bergen op Zoom is de enige regio waar het blad re gionaal is opgezet. Banken in andere regio's doen dit op eigen initiatief. Er zijn wel banken die onderzoeken of ze samen met een colle ga-bank aan het project kunnen meedoen. Voor kleinere banken kan dit goede mogelijk heden bieden omdat het werkgebied meestal niet zo groot is. Een ondernemer uit het ene werkgebied voelt zich dan ook betrokken bij wat er in het aangrenzende werkgebied ge beurt. Bovendien kun je de kosten op deze manier acceptabel houden.' Doelgroep De Rabobank Helden/Pan- ningen bracht voorheen zelf viermaal per jaar een blad uit. Twee keer voor bedrijven en twee keer huis-aan-huis voor alle particulie ren. Dit jaar verspreiden ze Bank en Onderne mer. Binnen het werkgebied wordt het biad niet alleen naar bestaande bedrijvenrelaties gestuurd, maar ook naar potentiële relaties. Bovendien ontvangen particulieren uit het P- en E-segment, accountants en instanties zoals de gemeente en de openbare biblio theek het blad. Rooijakkers: 'Bank en Onder nemer kan behalve voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf ook voor andere doel groepen informatief zijn. Bijvoorbeeld voor adviesbureau's, de gemeente en de Kamer van Koophandel.' Relatiemarketing 'Bank en Onderne mer is een instrument voor relatiemarke ting', zegt Rooijakkers. 'Het is een verleng stuk van de persoonlijke contacten met de ondernemer. De bank kan met het blad de betrokkenheid met de cliënten versterken. Bovendien biedt het de mogelijkheid om op een relatief goedkope manier met een grote groep cliënten regelmatig contact te onder houden. Volgens Rooijakkers kan Bank en Ondernemer ook het imago als bedrijven bank verbeteren.' Continuïteit 'Naast kwaliteit is conti nuïteit heel belangrijk', vertelt Rooijakkers. 'Banken moeten zich goed reali seren hoeveel er komt kijken bij het maken van een dergelijke uit gave. Het heeft weinig zin er mee te beginnen als na een paar uit gaven blijkt dat het niet haalbaar is. Door zo'n blad te verspreiden in je werkgebied roep je bepaal de verwachtingen op. Als je er dan na een paar uitgaven weer mee stopt, komt dat niet sterk over. De kracht zit hem in de con tinuïteit. We hebben daarom voor de geïnte resseerde banken een draaiboek gemaakt. Daarin is alle informatie te vinden over de or ganisatie en de consequenties van dit pro ject. Ruim 250 banken hebben het inmiddels besteld. Een aantal banken is nog bezig met de besluitvorming. Banken kunnen op elk moment instappen in het project.' 'We hebben nu een oplage van ruim 27.000', besluit Rooijakkers. 'Dat betekent dat ieder kwartaal 27.000 ondernemers het eigen blad van hun plaatselijke Rabobank krijgen.' lacior bij

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 7