Rabo band Uit de bank geklapt Geen Floriade in de herfst Nieuwe ANVR Reisvoorwaarden Documentair betalingsverkeer anders Watermerk of kinegram Nummer 21/2 november 1992 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: Wat betekent dit', Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. Waarom is de Floriade al op 11 oktober ge sloten? Ik had er graag in de herfstvakan tie nog naar toe willen gaan. 'De Floriade heeft zich een half jaar lang gepresen teerd onder de naam We- reldwondertuin', verklaart Saskia Martinelli, mede werker Public Relations van de Floriade. 'Dat wil zeg gen, dat er heel veel ver schillende dingen te zien waren. In de herfst is er juist niet veel meer te zien. De bloemen zijn uitgebloeid, de bladeren vallen van de bomen, de groenten zijn van het veld en de fruitbomen dragen geen fruit meer. De na tuur loopt in ons land gewoon af in de herfst. Alles raakt snel uitgebloeid. Bovendien is de kans op nachtvorst in deze tijd van het jaar groot. Tegen die natuurverschijnselen kun nen we niet op. Vandaar dat gekozen is voor de sluitingsdatum 11 oktober. Uiteraard hebben we van te voren overwogen om tot en met de herfstvakantie open te blijven, maar wij vonden dus dat dat niet goed zou zijn. Je zou wellicht mensen teleurstellen en dat wilden we absoluut niet.' Met ingang van het komende wintersei zoen zijn de ANVR Reisvoorwaarden op een aantal punten gewijzigd. Waarom is dat gebeurd en heeft dit gevolgen voor de reizenverkopende Rabobanken? 'De ANVR Reisvoorwaarden zijn gewijzigd, omdat zij moeten voldoen aan de be palingen van de Wet Alge mene Voorwaarden en de aanstaande Wet op de Reisovereenkomst', vertelt Liesbeth de Greef van Pro- duktgroep Reizen. 'De Rabobankorganisatie confirmeert zich aan de Reisvoorwaarden van de ANVR, dat wil zeggen dat alle reizen die bij een Rabobank worden geboekt daar onder vallen. De nieuwe voorwaarden zijn van toepassing op het aanbod van een reis organisator. Zodra een bank dus zelf rei zen samenstelt of boekingen onderbrengt bij een buitenlandse reisorganisator, dan wordt die bank aangemerkt als reisorgani sator. Een andere belangrijke wijziging is de informatieplicht. De reisorganisator - en via de Agentuurvoorwaarden de reis agent c.q. de bank - heeft een informatie plicht naar de klant toe. Dit houdt in dat een bank een klant uiterlijk bij boeking van een reis informatie moet verstrekken over benodigde reisdocumenten en eventuele inentingen en vaccinaties. Als een bank een klant heeft toegezegd voor de beno digde documenten te zorgen en dat niet of Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. niet correct heeft gedaan, dan kan zij daar op worden aangesproken.' Een bank is ove rigens niet verplicht de documenten te ver zorgen, zij moet een klant alleen hierover in formeren. De Greef: 'Bovendien hebben de banken de plicht een klant in kennis te stel len van alle wijzigingen en errata op de gepu bliceerde reisaanbieding. Tenslotte moet een bank een klant wijzen op de mogelijk heid van het afsluiten van een annulerings kosten- en een reisverzekering. Deze infor matieplicht heeft voor de reizenverkopende banken gevolgen. Als een klant kan aanto nen dat hij door onvolledige of verkeerde in formatie, financiële of andere schade heeft gelopen, kan hij de betreffende bank hier voor aansprakelijk stellen.' De meeste ban ken laten op dit moment de klant een verkla ring invullen. Deze verklaring is een bewijs dat de bank de klant geïnformeerd heeft over alle eerder genoemde zaken. Op dit mo ment werkt produktgroep Reizen aan inte gratie van deze verklaring in het formulier reisovereenkomst. In de toekomst zal het dus niet meer nodig zijn de verklaring in te la ten vullen. Een tijdje geleden las ik iets over wijzigin gen in het documentair betalingsverkeer bij de Rabobank. Hoe zit het daarmee? 'Op 1 januari gaat er nogal wat veranderen', zegt drs. Ad Bakermans, hoofd Do cumentaire Betaaldiensten. 'Er komt een nieuwe, con currerende tarievenstruc tuur voor documentaire ac- creditieven en documentai- Die moet leiden tot een effi ciënter produktgebruik. Voor de cliënt, het bedrijf, heeft de nieuwe structuur een aantal voordelen. Zo wordt de transferprovisie afge schaft. Ook worden de tarieven van het do cumentaire betalingsverkeer eenvoudiger en re incasso s. De Floriade is sinds 11 oktober gesloten. inzichtelijker en gaan ze in bepaalde geval len omlaag. Bij de nieuwe structuur zijn de kosten vooraf bekend, zodat de cliënt daar mee rekening kan houden bij de onderhan delingen met de tegenpartij. Daarnaast ma ken we duidelijker onderscheid tussen be- handelkosten en risicokosten. Door de nieu we tarievenstructuur kan de ondernemer ge makkelijker bepalen welk betalingsinstru ment hij het beste kan gebruiken. Verder komt er een nieuw geautomatiseerd sys teem voor de verwerking van accreditieven en incasso's. Dat biedt veel meer mogelijk heden om de verwerking op de plaatselijke bank te laten plaatsvinden. Daardoor gaan de kosten omlaag.' De Rabobank is volgens Bakermans de eerste bank die met een nieuwe tarievenstructuur voor het documen taire betalingsverkeer komt. De andere ban ken hanteren nog de interbancair gemaakte afspraken. Waarom is een kinegram in een bankbiljet beter dan een watermerk? Ik las laatst in De Telegraaf dat de Nederlandsche Bank bezig is met proeven. 'De Telegraaf sprak over ge- heime proeven', aldus dr. ir. f Peter Koeze, directie-advi- W seur voor bankbiljettenza- ken van de Nederlandsche Bank. 'Maar er is niets ge- heims aan. Joh. Enschedé, de drukkerij van waardepa pieren, waaronder bankbiljetten, beschikt over apparatuur om kinegrammen op waar depapier aan te brengen. Het is een Zwit sers idee, dat hier onder meer al wordt toe gepast op visa van de Beneluxlanden. Een kinegram is een soort hologram, een drie dimensionaal beeld, dat als het ware be weegt en van kleur veranderd. Het is verge lijkbaar met de afbeelding van Beethoven op de Europas. In Oostenrijk is het biljet van 5.000 shilling al voorzien van een kinegram. In Finland staat het ook al op twee biljetten met een hoge waarde en Zwitserland gaat het binnenkort toepassen op alle coupures. Het kinegram kent een aantal voordelen. Het is nauwelijks na te maken en duidelijk zichtbaar. Eén van de nadelen is, dat het snel beschadigt als het biljet wordt mee- gewassen. En dat gebeurt in de praktijk nog al eens. Wij zien het kinegram als een nieuwe mogelijkheid om biljetten te bevei ligen. Een mogelijkheid die we zeker wil- len onderzoeken. Of een kinegram beter is dan een watermerk is dus niet te zeg gen. Het watermerk is tot nu toe het meest bekende echtheidskenmerk van een Nederlands bankbiljet. 85 Procent van de ondervraagde Nederlanders noemt het als eerste. Wellicht kunnen beide mo gelijkheden worden gebruikt op één biljet, als een soort extra beveiliging. We weten het gewoon nog niet.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 6