Bij Rabobank Noordwest- hoek vier mensen bemiddeld via RIA Rabo band De ervaringen met RIA, de Rabo bank Interne Arbeidsmarkt, zijn bij de Rabobank Noordwesthoek in Zevenbergen positief. Twee nieuwe medewerkers werden via RIA aangetrokken en twee mede werkers van de bank vonden el ders in de organisatie een functie. 'In totaal doen nu 188 banken mee', vertelt algemeen directeur Jan van Wijk van de Westbrabant se bank. 'Daarvan heb ik er twee mogen aanmelden. Deze bank, waar ik pas sinds 1 juni zit én de Rabobank Princenhage, waar ik voorheen directeur was.' RIA zoekt gericht en werkt tijdsbesparend Nummer 21/2 november 1992 Via RIA kreeg de Rabobank Noordwesthoek twee nieuwe mensen binnen: junior relatiebeheerder Henk Wielaard (r) en assurantie-adviseur Lucien van der Beek. De Rabobank Noordwesthoek ont stond op 1 april uit een fusie tussen de Rabobank Noordwesthoek in Fijnaart en de Rabobank Zevenbergen. Van Wijk: 'We hebben nu totaal 75 medewerkers, full- en parttime. De integratie vergt nog een hoop werk. Pas sinds 1 oktober zijn we admi nistratief één bank. We hebben maanden lang nog gewerkt met twee systemen aan de balie en dagelijks twee stromen vanuit het computercentrum. Dat kostte allemaal veel tijd. Een en ander is soms ook voor de klan ten best wat stroef verlopen.' Ambities 'In principe zitten nu alle me dewerkers op hun definitieve plek', vertelt Van Wijk. 'Er waren bij de indeling mensen die wat anders wilden en er waren mensen nodig. Bij een fusie kijkt iedereen naar zijn eigen positie. Sommigen hebben bepaalde ambities en kunnen zich niet vinden in de aangeboden functie. Dat was hier met twee mensen het geval. In goed overleg zijn ze aangemeld bij de interne arbeidsmarkt. Daar bleek van twee andere banken een passen de vraag te liggen en ze zijn dus prima te recht gekomen. Anderzijds hadden we twee mensen nodig, een junior relatiebeheerder en een assurantie-adviseur. Die vacatures werden aangemeld en op korte termijn inge vuld door Henk Wielaard, afkomstig van de Rabobank Dirksland en Lucien van der Beek, die van Interpolis komt.' Tevreden Directeur Bedrijven Frank van der Poll: 'We zijn dus tevreden over RIA. Zet je een advertentie in het vacatureblad van de interne arbeidsmarkt, dan krijg je wellicht veel reacties, maar hoeveel daarvan zijn ook werkelijk geschikt? Je moet zelf gaan schif ten. Bij RIA wordt het voorwerk voor je ge daan. Er wordt geselecteerd op een aantal criteria, die voor een bepaalde functie vereist zijn. Je hoeft niet zelf te proberen de goeien er uit te pikken, maar je krijgt heel gerichte kandidaten aangeboden. Het plaatje klopt als het ware met watje hebben wilt.' Allemaal meedoen Vorige maand nam bij de bank Noordwesthoek een ervaren as surantie-adviseur ontslag. Die vacature werd ook weer aangemeld bij RIA. Helaas was er geen geschikte kandidaat voorradig. 'Assu rantie-adviseurs zijn zeldzaam aan het wor den, geloof ik', stelt Van Wijk. 'Natuurlijk is het aanbod via RIA ook nog lang niet groot ge noeg. Zo'n 570 banken doen nog niet mee. Hoe meer banken en kandidaten zich aan melden, hoe groter de kans dat er geschikte mensen bij zitten. Hoe groter de landelijke dichtheid hoe beter het werkt. En waarom zou je als bank geen gebruik van RIA maken? Je bent zo vrij als een vogeltje. Je kunt per slot van rekening uiteindelijk 'nee' zeggen op het aanbod, datje krijgt.' Behouden Wat merkt een bank van RIA? Van der Poll: 'De mensen, die een nieu we functie zoeken, melden zich aan bij de af deling Personeelsbemiddeling en worden, nadat zij zijn beoordeeld op hun bemiddel baarheid als kandidaat ingeschreven. Wat onze bank betreft, zijn wij er een groot voor stander van dat de aanmelding bij RIA een gemeenschappelijke actie is van de be treffende medewerker en de directie.' Van Wijk: 'Natuurlijk is het wel eens lastig als een goede kracht wil vertrekken. Maar de erva ring leert, dat het weinig zin heeft als je pro beert iemand tegen te houden. Uiteindelijk gaat men toch. En dan kun je volgens ons maar beter proberen via RIA een collegabank een plezier met iemand te doen en hem daar door voor de organisatie te behouden.' Sneller 'De werving van een nieuwe kracht vraagt veel aandacht', aldus Van der Poll. 'Tot nu toe plaatsten we een advertentie in het vacatureblad en eventueel ook in de krant. Dan komen de brieven, de gesprek ken, een psychologische test, nog een ge sprek. Dat kostje zo één of twee maanden. Onze ervaring met RIA is dat het sneller gaat. Je hebt een vacature. Je maakt in een kwar tier een profielschets, belt onze RIA-contact- persoon Henk van Mierlo op en zegt wat je zoekt. Dan is de advertentie bij wijze van spreken geplaatst. Hij kijkt dan meteen in zijn bestand of hij geschikte kandidaten heeft en neemt contact met die mensen op. Het tijdspad wordt daardoor veel korter. Een aan tal kandidaten heeft recent een psychologi sche test ondergaan. Ook dat spaart dus tijd.' Dossier Van der Poll: 'Als een kandi daat uit RIA laat weten belangstelling voor de functie te hebben, dan krijgen wij zijn dossier. Dan weetje veel meer dan wanneer iemand een sollicitatiebrief heeft geschreven. Deze manier van werken bespaart beide partijen soms pijnlijke en nergens toe leidende ge sprekken, omdat een sollicitatiebrief soms stukken beter blijkt dan de kandidaat. Als we een kandidaat hier eenmaal binnen hebben, weetje zeker dat de kans groot is, dat hij ge schikt is voor de functie. De kans op succes is, als de bank én de kandidaat hun wensen heel duidelijk formuleren, gewoon heel groot.' Bemiddelbaar Overigens komt iemand niet zomaar in het RIA-bestand. Men moet wel bemiddelbaar zijn. Van Wijk: 'Anders krij gen banken kandidaten die ongeschikt zijn. En als het een paar keer is misgegaan, dan komen ze niet meer. Het is dus een voor waarde, dat de kandidaten een zekere kwali teit hebben. Overigens worden over het alge meen alleen mensen in functieschaal 5 en hoger via RIA bemiddeld. En ook mensen die de potentie hebben naar functiegroep 5 en hoger door te groeien.' Van Wijk besluit: 'Ik zou wel een oproep willen doen: Kom op banken, doe mee! Waar om zou je het niet doen. Je kunt van RIA eigenlijk alleen maar voordeel hebben. Voor lopig kost het niks. Dus het is veel goedkoper dan zelf adverteren en werven. En denk aan de tijd die zo'n procedure kost. Zelfs wan neer er kostendoorbelasting komt, zullen die mijns inziens nog lager liggen dan wanneer men de hele procedure zelf regelt. Boven dien, hoe meer banken meedoen met RIA, hoe meer keus uit vraag en aanbod er voor alle partijen is.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 3