ledereen moet meedenken over veiligheid en beveiliging Raho band Hoe sterk is slagwerend glas? Wat doe je als je met een vals dol larbiljet wordt geconfronteerd? Hoe voorkom je computervirus sen? Hoe handel je na een overval? En wat doe je als je denkt dat er iemand met zwart geld aan de balie staat? Allemaal vragen die te maken hebben met veiligheid en beveiliging. De Rabobank Roermond besteedde er een paar maanden geleden een week lang veel aandacht aan. Nummer 20/19 oktober 1992 De Roermondse bank organiseerde eind mei een themaweek over bevei liging en veiligheid. De bedoeling was het veiligheidsbewustzijn van de mede werkers te vergroten. Er was een expositie, een videopresentatie en er waren lezingen. Eén van de stellingen was: 'Iedere mede werkervan de bank is verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid, voor die van zijn colle ga's en van de klanten'. Preventief Alex Hensen, hoofd inter ne organisatie en controle van de Rabobank Roermond was één van de or ganisatoren van de thema week. 'We wilden bereiken, dat iedereen bij onze bank in pre ventieve zin gaat meedenken en weet hoe te handelen als er iets mis gaat. Drie specialisten van Rabobank Nederland spra ken over fysieke beveiliging, in- formaticabeveiliging, en frau debestrijding en preventie. Me dewerkers maakten zelf foto's van onveilige situaties op de bank. Bijvoorbeeld van een ter minal die na werktijd nog aan stond of van vertrouwelijke cliëntinformatie in een prullen mand.' Organisatie Eén van de drie beveiligingsspecialisten van Rabobank Nederland, die (5e van de bank in Roermond hielp met de voorbereiding van de themaweek, is Wim Walz van Crisismanagement en Fraudebe strijding. 'Ik werd benaderd of ik mee wilde werken aan de organisatie van de thema week. Ook Pim van Rhee van Pluisvesting Aangesloten Banken en informatiseringsad viseur Pierre-Paul Lardinois, vanuit DIAB ge detacheerd op het regiokantoor Roermond, werkten mee. We verzorgden ook ieder een lezing. Van Rhee sprak over de fysieke be veiliging, toegespitst op overvalsituaties. Lardinois over procedurele beveiliging en alle aspecten van de informaticabeveiliging, van computervirussen tot paswoorden. Zelf heb ik een en ander verteld over bevei liging in de ruimste zin van het woord.' Een succes De reacties van de mede werkers van de Rabobank Roermond op de Beveiligingsweek waren positief, zo bleek uit enquêteformulieren. De week heeft ge- Informatie over lezingen over veiligheid en beveiliging bij Crisismanagement en Fraudebestrijding, telefoon (030) 902210. leid tot een beter bewustzijn over veiligheid en beveiliging, tot meer kennis over het on derwerp en zelfs tot een aantal interne or ganisatorische veranderingen. Hensen: 'le dereen voelt zich er nu meer bij betrokken.' Uit de enquête bleek overigens ook, dat be paalde groepen meer of minder in bepaalde aspecten waren geïnteresseerd. Walz: 'Mijn verhaal sloeg bij de administratieve mede werkers bijvoorbeeld minder aan, omdat zij in hun werk niet met fraudes en dergelijke in aanraking komen.' links) en zijn collega's van Crisismanagement en Fraudebestrij- Andere banken 'Wat Roermond heeft gedaan, is zeer geschikt om te doen bij an dere grote banken of eventueel voor een groep van kleinere banken', meent Walz. 'Voor onze activiteit Crisismanagement en Fraudebestrijding hebben we ons aanbod samengevat in een standaardplan 'Voorlich ting en lezing inzake beveiliging, veiligheid en incidenten'. Banken worden elke dag ge confronteerd met zaken als fraude, vals geld, valse documenten en dergelijke. Ook de collega's Van Rhee en Lardinois zijn ove rigens bereid om op verzoek een lezing over hun vakgebied te houden.' Lardinois: 'Ook over mijn specialisme heb ik een standaard verhaal uitgewerkt, dat ook gebruikt kan worden door mijn collega's in andere re gio's.' Draaiboek Met het draaiboek van Roermond in de hand hoeven andere Rabo- banken het wiel niet nog eens uit te vinden. Walz: 'Er ligt nu iets op de plank en men kan ons op afroep bestellen. Een bank hoeft niet per se een beveiligingsweek te organi seren, alleen een op de behoefte van een bank afgestemde lezing kan ook. Ik kan me voorstellen, dat een bank die LAURA invoert is geïnteresseerd in een lezing over infor maticabeveiliging. Ook zijn er banken die vrijwel zeker nooit met een overval zullen worden geconfronteerd. Dat geven de sta tistieken aan. Dan sla je dat deel over.' Drempelverlagend Walz: 'Mijn colle ga's en ik, de zogenaamde buitendienstme dewerkers, geven de lezingen naast ons nor male werk. Maar we vinden het heel belang rijk. Het heeft een preventieve werking en daarmee een grote invloed op het dagelijkse werk van de collega's op de banken. Als ze kennis met onze afdeling maken en één van ons persoonlijk hebben meegemaakt, werkt dat drempelverlagend. Bij een lezing vertel len we namelijk ook, dat wij voor de banken dag en nacht, zeven dagen per week bereik baar zijn. En dat ze in veel gevallen a la mi- nute worden geholpen door een standby functionaris. Je merkt, dat een bank in de week na een lezing vaak al een keer belt. Wij houden ons bij Crisismanagement en Frau debestrijding bezig met alle incidenten in de breedste zin van het woord. Er is niets zo gek of men kan bij ons terecht.' Doorbelasten 'Als we op een bank een lezing houden, wordt dat doorbelast', ver volgt Walz. 'Alle andere contacten zijn gratis. We vinden het belangrijk, dat elke bank ons belt als men iets te melden of te vragen heeft. Dat kost dus niks. Zelfs als we voor een on derzoek komen is dat voorals nog gratis. Dat kan ook eigen lijk niet anders. Stel dat wij een bank nodig hebben voor infor matie ten behoeve van een an dere bank, dan zouden wij hen ook moeten betalen.' Vier thema's Walz: 'We hebben alle zes onze eigen re gio. Ik doe Limburg en Gelder land. Belt een bank, dan over leggen we wat men precies wil. We hebben onze lezingen inge- deeld in vier thema's, die af- zonderlijk of gecombineerd aan de orde kunnen komen: over val, incidenten, legitimatie en crisismanagement. Om ze alle vier te behandelen, is onge veer drie uur nodig. Maar we kunnen ook één of meer onderdelen weglaten. Bij het thema overval neem ik vuurwapens mee of een video met een gesprek met een dader. Bij incidenten heb ik vals geld en valse docu menten bij me. Allemaal voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de Rabobank. Bij legi timatie zijn er valse paspoorten en dergelij ke te zien. Bij crisismanagement praten we onder meer over de begeleiding van slacht offers, klanten en medewerkers.' 'Is op een bank waar we heen gaan een overval geweest, dan houden we vanzelf sprekend rekening met alle gevoeligheden die er nog liggen', verzekert Walz. 'ledereen moet bijvoorbeeld op basis van vrijwilligheid de lezing kunnen bijwonen. Of we hebben een voorgesprek met iemand als dat nodig is. We bepalen samen met de bank wan neer en voor welke doelgroep de lezing wordt gehouden. Bij een kleinere bank spreek je iedereen aan. Bij een grotere bank kun je de verschillende disciplines af zonderlijk een verhaal vertellen. Maar, voor elke doelgroep hebben we interessante stof genoeg!'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 5