D Centraal couverteren: piekdagen met 1.000.000 rekening afschriften Rabo band De afdeling Machinale Post in Best verzendt zo'n drie miljoen rekeningafschriften per week. Dat zijn de afschriften voor parti culiere cliënten van de rekenin gen-courant, spaarrekeningen en de Rabohypotheekbank van 608 plaatselijke Rabobanken. Vroeger pakten deze banken de rekeningafschriften zelf in, nu gebeurt dat door middel van het centraal couverteren in Best. Nummer 20/19 oktober 1992 rie jaar geleden was Veldhoven de eerste proefbank voor het centraal inpakken en verzenden van rekeningafschriften.' Hoofd Passen en Mailingprodukties Arno van Hout: 'We ver werkten toen 2.000 afschriften per dag. Midden 1990 zijn we voor tien proefbanken gestart met centraal couverteren. Er wer den machines gekocht en er moest van al les worden aangepast. Bijvoorbeeld de en veloppen en de stuurtekens op de afschrif ten. Dat zijn de kleine zwarte streepjes, die op de rand nog net te zien zijn. Het zijn aan wijzingen voor de machine. Die weet dan on der meer hoeveel afschriften hij moet pak ken. Een enkele of horen er vervolgbladen bij? CDI, die de afschriften aanlevert, moest overgaan van het printen op ketting formulieren naar rollen.' Start Eind 1990 werd gestart met de invoering. In het voorjaar werden al voor honderd banken dagelijks zo'n 125.000 af schriften ingepakt en verzonden. 'Het klinkt duur, centraal couverteren', vindt Van Hout. 'Maar er wordt niets meer mee bedoeld dan het verpakken in een envelop. Niet meer op de banken, maar centraal hier in Best.' Voordeel Joop Teeuwen, hoofd Machi nale Post: 'Het centraal couverteren levert financieel voordeel op, doordat we nu dage lijks honderdduizenden enveloppen tegelijk en gesorteerd per expeditieknooppunt kun nen aanbieden bij de PTT. Dat scheelt op or ganisatieniveau miljoenen per jaar. Wel ont vangen klanten door de nieuwe werkwijze hun dagafschrift één dag later dan voor heen. Maar door de mogelijkheden van het opvragen van saldo bij de gea en saldo- en transactie-informatie via de Rabofoon is dit bezwaar grotendeels ondervangen.' Implementatie Voordat is begonnen met centraal couverteren werd bij de ban ken de behoefte gepeild. Die was er. Op ba sis daarvan is een invoeringsplan gemaakt. Van Hout: 'Je moet er natuurlijk niet aan denken dat van de ene op de andere dag alle banken tegelijk deelnemen. De imple mentatie is nu afgerond. Wel melden zich nog banken, die zich in eerste instantie niet hadden opgegeven, maar van collega's hoorden dat het goed bevalt. We streven er overigens naar om eind volgend jaar hon derd procent te bereiken.' Teeuwen: 'Of dat lukt hangt af van de kwaliteit die wij bieden, maar ook van de situatie bij banken. Die hebben voor dit werk mensen en apparatuur. Als de apparatuur toe is aan vervanging of als er iemand weg gaat, dan is dat mis schien het moment om over te gaan op centraal couverteren.' Kinderziektes Van Hout: 'Natuurlijk hadden en hebben we soms problemen. In het begin haalden we de tijdslijn niet altijd. De hoeveelheid te verzenden af schriften varieërt van 400.000 tot 800.000 per dag, met uit schieters naar een miljoen. Lukt het ons niet, dan gaan cliënten klagen. Ze zijn gewend het reke ningafschrift op een vaste dag in de week te ontvangen. CDI print de afschriften. Daarvan zijn wij dus rechtstreeks afhankelijk. Gaat er daar iets fout, dan zitten wij te wachten en kunnen we de achterstand niet altijd meer inlo- pen. Het machinepark is afgestemd op de gemiddelde aantallen. Ook bieden we de banken de mogelijkheid om er een bijsluiter bij te doen. Dat was ook wat onderschat, want het drukt de produktie. De machines zijn zeer gevoelig.' Overleg Van Hout: 'We hebben een goede relatie met de banken opgebouwd. Is er iets, dan wordt telefonisch overlegd met vaste contactpersonen. Stel we verpakken 20.000 dagafschriften voor een bank en na de eindtelling blijkt, dat we één gevulde en velop te kort hebben. Dat betekent dat er ergens een verkeerd afschrift in zit. Je kunt dan opnieuw beginnen of het door laten gaan. We beslissen samen met de bank wat we doen. Centraal couverteren was voor 'Nu we met voornamelijk vaste mensen werken, zie je duidelijk een kwali teitsverbetering optreden. ons helemaal nieuw. In deze omvang beurde het nog nergens. We zijn door scha de en schande wijs geworden. Het bestu ringsprogramma van de machines is totaal aangepast aan onze wensen. Je kunt er bij voorbeeld precies op zien waar het fout is gegaan.' Machinepark 'We hebben negen mo derne computergestuurde machines.', ver telt Teeuwen. 'We zijn gestart in dagdienst met zes mensen. Vervolgens zijn we, om de machines optimaler te benutten en meer capaciteit te hebben, in twee wisseldien sten gaan werken. Nu zitten we in een drie ploegendienst. We hebben 21 van de 24 produktie-uren nodig per etmaal. Dat red den we nu precies. De machines worden nu zo optimaal mogelijk gebruikt.' Medewerkers Machinale Post was een kleine afdeling. Voor centraal couverte ren moesten nieuwe mensen worden inge werkt. Van Hout: 'Best kent een strategisch plan voor de reorganisatie van het directo raat Materiaal en Post. Een aantal mensen dat elders moest uitstromen, kon bij ons te recht. Het loopt nu goed. We hebben een en thousiaste jonge ploeg. In het begin moes ten we werken met 80 procent uitzendkrach ten. Die kun je nu eenmaal niet zo motiveren en opleiden als vaste mensen. Er ging dus wel eens iets fout. Nu we met voornamelijk vaste mensen werken, zie je duidelijk een kwaliteitsverbetering optreden.' Groei Volgend jaar krijgen particuliere cliënten in principe één dagafschrift per 14 dagen, in plaats van één per week. Van Hout: 'Maar dat betekent méér velletjes per envelop. De afschriften voor zakelijke reke ninghouders verzenden de banken nog zelf. Wellicht gaan we dat er in de toekomst bij doen. Maar dat moet dan voor 's morgens negen uur, willen ze op tijd komen. De be- drijfsrelaties eisen, dat ze binnen 24 uur hun overzicht in huis hebben. Daar denken we nu over. We verwachten, dat we volgend jaar uitkomen op 175.000.000 verpakkin gen, particulieren en bedrijven samen.' Topmaand 'In januari moeten we voor de spaarbank vijf miljoen extra afschriften voor de rentebijschrijving verzenden', ver telt Van Hout. 'Dat moet naast het gewone werk. Zelfs als we zeven dagen 24 uur wer ken, wordt dat moeilijk. Verder komt ook de Rabohypotheekbank met haar jaarwerk en moeten de jaarnota's voor Effecten er uit. Januari is onze topmaand. Dan vragen we van de mensen een topprestatie. En we hopen dan op begrip van de banken. We kunnen van 21 december tot begin febru ari bijvoorbeeld geen bijsluiters meezenden. Dat kost te veel tijd. De rest van het jaar kan dat altijd wel.' 'We hebben best een moeilij ke tijd achter de rug', besluit Arno van Hout. 'Maar de machines werken nu naar wens en de mensen ook. Het gaat steeds be ter. Het aantal fouten neemt af. Gelukkig laten banken ons ook regelmatig weten dat het goed gaat. Dat is altijd leuk om te ho ren. We zijn er nog niet, maar het loopt goed. Banken die meer wil len weten kunnen altijd een af spraak maken om eens te komen kijken.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 3