Rabo Rabobank ontvangt Elan Corporate Image Prijs Laatste symposium Floriade: advies groentekwekers Samenwerking 'Uitgangsmate riaal' biedt kansen Statistiekcursus met Excel 4,2 miljoen mailings Rabofoon naar cliënten Op 8 oktober nam Hoofddi rectievoorzitter Wijffels (I) de Corporate Image Prijs van het blad Elan in ontvangst. De Rabobank kreeg de prijs voor de 'Tussensprint'-campagne. Deze werd ontwikkeld door Saatchi Saatchi Adverti- sing. Elan feliciteerde de Rabobank met de doordachte en consequente manier waar op de bank aan haar corporate image werkt. Elan is een magazine voor di recteuren en commissarissen. De Corporate Image Prijs is een tweejaarlijkse reclameprijs. Ze wordt toegekend aan campag nes die op een onderscheiden de wijze de persoonlijkheid van de onderneming uitdragen en zo een bijdrage leveren aan het beoogde imago van de onder neming. Met de prijs wil Elan de erkenning van het belang van Nummer 20/19 oktober 1992 een goed corporate image voor het realiseren van de onderne mingsdoelstellingen stimule ren. De jury prees de Rabo- bank-campagne vooral, 'omdat deze zo knap in balans is met de andere communicatieve ui tingen van de bank' én omdat 'de winnende campagne op de meest onderscheidende wijze de persoonlijkheid van de on derneming' uitdraagt. De prijs werd uitgereikt door voorzitter Blankert (m) van het Neder lands Christelijk Werkgevers verbond NCW. Tijdens de fees telijke bijeenkomst ging Wijf fels in op de vraag in hoeverre aandacht en betrokkenheid van het topmanagement van cruci aal belang is voor het succes van een corporate image cam pagne. De runner-up-prijs werd in ontvangst genomen door voorzitter Jonkhart (r) van de Nationale Investeringsbank. Een paar dagen voor de sluiting van de Floriade hield de Rabobank er het laatste van een serie van zeven sym posia. Tijdens deze bijeenkom sten werden de resultaten van onderzoek naar de internatio nale concurrentiekracht van verschillende tuinbouwsecto ren bekend gemaakt. Op 6 oktober presenteerde Paul Burghouts, lid van de Hoofd directie, het rapport 'Visie op de internationale concurrentie kracht in de groente'. Groente kwekers moeten er voor zorgen dat zij meer marktinformatie krijgen om op de veranderingen in de marktte kunnen inspelen. De veilingen en marketingorga nisaties moeten daarbij een sleutelrol vervullen. Dat schrijft de bank in de 'Visie' die zij in samenwerking met het Land- bouw-Economisch Instituut heeft opgesteld. Volgens het rapport moet de Nederlandse groente sector als geheel zich meer richten op de markt. Nu is zij nog te veel produktiegericht. Deze omschakeling betekent, dat de sector meer dient in te spelen op afzonderlijke markt segmenten. De kwekers kun nen bijvoorbeeld nog meer pro fiteren van de sterke punten van de sector als zij snel goede en actuele informatie over deze marktsegmenten krijgen. De consument wil hoogwaardi ge kwaliteit, fijnere en luxere groenten. Ook het gebruiksge mak en het gezond-aspect vindt hij belangrijk. Dit combi neert de consument steeds meer met milieuvriendelijke teelt. De sector van het tuinbouw- uitgangsmateriaal heeft een sterke internationale concur rentiepositie. De positie van deze sector, die bestaat uit de veredeling, vermeerdering en handel van zaden, jonge plan ten, bollen en knollen, is vooral gebaseerd op een groot inno vatief vermogen en een sterk netwerk in de sector. Ten op zichte van buitenlandse con currenten zijn veel leveranciers betrekkelijk kleinschalig. Dat staat in de 'Visie op de interna tionale concurrentiekracht in het uitgangsmateriaal' van de Rabobank. Begin oktober presenteerde Hoofddirectievoorzitter Wijffels de studie tijdens een sympo sium op de Floriade. De Rabo bank schat de wereldomzet in tuinbouwuitgangsmateriaal op een kleine f 7 miljard, die van de Nederlandse sector op f 2 miljard. De Nederlandse tuin bouw bestaat uit een hecht net werk van relatief kleine, moder ne produktiebedrijven met ge specialiseerde leveranciers en tuinders. De sector van het uit gangsmateriaal vormt een stra tegisch onderdeel van dit tuin- bouwnetwerk. In vergelijking met andere landen is de Neder landse sector van het uitgangs materiaal zeer innovatief. De tuinders sporen de veredelaars aan tot innovaties, wat leidt tot de ontwikkeling van moderne en goede rassen. Deze rassen zijn heel belangrijk voor onze concurrentiepositie. De bedrij ven die uitgangsmateriaal pro duceren, zullen te maken krij gen met toenemende kosten. Dit komt door veranderende consumentenwensen, nieuwe technieken en de noodzaak om meer kennis in huis te hebben van juridische en marketingza- ken. Om de kosten terug te ver dienen zullen de bedrijven steeds meer proberen om hun uitgangsmateriaal mondiaal af te zetten. Alleen grote bedrij ven lijken hiertoe in staat te zijn. Het advies van de Rabo bank voor deze sector is dan ook meer samenwerking en openheid, dan kunnen bedrei gingen voor de toekomst wor den omgezet in kansen. VOICE-Opleidingen organi seert samen met het Centrum voor Toegepaste Wiskunde een 2-daagse statistiekcursus. De ze cursus richt zich op leiding gevenden bij plaatselijke ban ken, Rabobank Nederland en gelieerde instellingen. In de cursus wordt gewerkt met Excel 4.0. Dit spreadsheetpro gramma kent een aantal statis tische functies waarmee zal worden geoefend aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. Achtereenvolgens komen aan de orde: het verzamelen, weer geven en kernachtig beschrij ven van gegevens en het zoe ken van verbanden. Bekend heid met Excel is noodzakelijk om deze cursus te kunnen vol gen. De cursusdagen worden gehouden op 18 en 20 novem ber. Meer informatie bij VOICE-Opleidingen, telefoon (030) 903926 Deze maand gaan 1,8 mil joen mailings de deur uit om cliënten te attenderen op de mogelijkheden van de Rabo foon. In november worden ver volgens 1,2 miljoen mailings verzonden en de maanden daarna nog eens 1,2 miljoen. Op zes kleine banken na doen alle plaatselijke Rabobanken mee met de actie Rabofoon. De mailing is voorzien van twee telefoonstickertjes met het nummer van de Rabofoon: 06-9272. Tachtig procent van de banken verzendt met de mailing de persoonlijke tele fooncode, waarmee de klant toegang kan krijgen tot de infor matie van de Rabofoon. Een groot aantal banken geeft als premium bij de introductie van het voice response systeem een telefoonkaart cadeau. Deze speciaal voor de actie ont worpen Rabofoon-telefoonkaart met vier tikken is nog te bestel len onder artikelnummer 8304. De prijs is f 2,25 per stuk.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 28