De functie band Uit de media Rabobank MKB en LAURA centraal in maandblad Rabobank Eerste nummer LAURA Bulletin verschenen Nadruk op distributie in Bank en Bedrijfsvoering 'Evenwicht zoeken tussen bank-belang en cliënt-belang' Nummer 20/19 oktober 1992 De SER pleit in een ont- werp-advies voor het door breken van het traditionele arbeidspatroon van een 40- urige werkweek. Dit is vol gens de raad nodig om de uitdagingen van de nieuwe tijd aan te gaan: flexibiliteit, veranderende leefpatronen en toenemende internatio nale concurrentie. De milieukosten van be drijven lagen in 1990 bijna een kwart hoger dan het jaar ervoor. In totaal gaven bedrij ven f 2,7 miljard uit aan mi lieu-activiteiten. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Vanaf 1 januari 1993 zul len ook werknemers die min der dan een derde van de normale werktijd werken, aanspraak kunnen maken op een evenredig deel van het minimumloon. Academici en HBO-ers ver liezen hun relatief sterke po sitie op de arbeidsmarkt. De werkloosheid onder hoog op geleiden stijgt de komende jaren tot het landelijk gemid delde. Deze voorspelling komt van het Regionaal Be stuur voor de Arbeidsvoorzie ning Utrecht. Uit een onderzoek van de ministeries van Financiën en Verkeer blijkt, dat de verla ging van het reiskostenfor fait, die in 1990 is ingegaan, op korte termijn nauwelijks effect gehad heeft op het gebruik van de auto in het woonwerkverkeer. De ziekenfondsgrens, de bruto-loongrens tot waar ie mand zich verplicht via een ziekenfonds moet verzeke ren, moet volgend jaar om hoog van f 54.400,- tot f 56.650,-. Dat heeft de zie kenfondsraad becijferd. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het inkomensver schil tussen de armste en rijkste Nederlandse gezin nen tussen 1988 en 1990 is gegroeid. Het besteedbaar inkomen van de rijkste huis houdens was in 1990 gemid deld 5,4 maai zo groot als dat van de armste. In 1988 was dat 4,7 maal zo groot. Het Centraal Bureau voor de Statistiek concludeert dat de laatste jaren het aantal auto's in Nederland minder snel groeit dan in voorgaan de jaren en ook de groei van het aantal afgelegde kilome ters neemt af. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie Het maandblad Rabobank besteedt in het zojuist ver schenen oktobernummer veel aandacht aan het midden- en kleinbedrijf. Ook gaat het blad uitgebreid in op de invoering van LAURA. Drie artikelen in het maand blad hebben betrekking op het MKB in Nederland. Deze sec tor kampt met economische te genwind, aldus de cover story. Nederlandse ondernemers die nen alert te zijn op economi sche ontwikkelingen. In een tweede artikel de visie van drie Arnhemse ondernemers op het afgelopen jaar en de verwach tingen voor dit jaar. Daarnaast geeft het maandblad informa tie over branche-organisaties voor het MKB. Tenslotte komt de invoering van LAURA aan de orde. Betere dienstverlening en meer efficiency zijn de be langrijkste voordelen van het systeem, aldus het maandblad Rabobank. Onlangs rolde het eerste LAURA Bulletin van de pers. Het maandblad gaat in op zaken die met het gebruik van LAURA hebben te maken en geeft ook ander LAURA-nieuws. Het LAURA Bulletin is bestemd voor hoofden Bedrijfsvoering en automatiseringsmedewer- kers. Plaatselijke banken met LAURA ontvangen het bulletin, dat voorlopig gratis is, in twee voud. Ook banken die LAURA in bestelling hebben, ontvangen het blad. Het LAURA Bulletin is een tijdelijke uitgave. 'Op ter mijn zal dit soort informatie over LAURA naar de hele orga nisatie worden gecommuni ceerd. We denken dat dat gaat gebeuren als ongeveer de helft van de plaatselijke banken LAURA heeft', aldus Jos Bas ten, projectmanager LAURA van Rabobank Nederland. Pedrijfsv"ert Het negende nummer van Bank en Bedrijfsvoering geeft informatie over onder andere het distributiebeleid en hulp bij informatiseringsproblemen. Ook is er aandacht voor cen traal couverteren en doorbe lasting van kosten. Vier jaar geleden werd het dis tributiebeleid voor de Rabo- bankorganisatie voor het eerst vastgesteld. Het distributieplan is een vast onderdeel gewor den van het beleidsplan van de plaatselijke bank. Een ander artikel in het blad heeft als on derwerp informatiseringsproble men. Bank en Bedrijfsvoering biedt de lezer een uitneembaar binnenblad aan. Daarop staat vermeld wie de contactperso nen zijn bij Rabobank Neder land in geval van problemen. Verder is er veel aandacht voor centraal couverteren van reke ningafschriften. De kostenbe sparingen door deze werkwijze zijn aanzienlijk. Ook brengt het blad een artikel over kosten- doorbelasting. Rabobank Ne derland berekent de kosten voor produkten of diensten door aan plaatselijke banken. Onderzocht wordt of de doorbe lasting kan worden gestroom lijnd. De Rabobank Zeist heeft een groot werkgebied, dat de plaat sen Doorn, Driebergen, Zeist, Soesterberg en Den Dolder omvat. Telkamp heeft Doorn en Driebergen als aandachtsge bied. 'Onze bank heeft geko zen voor gecentraliseerd rela tiebeheer. Het zaken doen met de bedrijfsrelaties verloopt via het hoofdkantoor. De bijkantoren doen wel een aantal taken zelf, maar worden daarin ondersteund door de re latiebeheerders. Ik werk in mijn regio samen met een junior re latiebeheerder. Vooral door de transactiegebonden tarifering kwamen wij er achter, dat de ene klant meer zaken doet bij de bank dan de andere. Als een klant geen volledig dien stenpakket afneemt, gaan wij er op af. Dat betekent dat een relatiebeheerder op allerlei fronten mee moet kunnen pra ten. Je belangstelling moet bre der zijn dan alleen de wereld van de financiën. Je moet met de klant mee kunnen praten over ontwikkelingen binnen de branche en ontwikkelingen in het werkgebied van de bank. Ook op fiscaal gebied moet je, 'Als relatiebeheerder moet je een evenwicht weten te vinden tussen het belang van de klant en dat van de bankaldus Hans Telkamp. Hij is ruim anderhalf jaar relatiebeheerder bedrijven in Zeist. 'Ons devies is: kwali teit in plaats van kwantiteit Relatiebeheerder plaatselijke bank Opleiding: HBO, Nibe KI en K2 Functiegroep: 06/07 al dan niet met ondersteuning van de accountant, goed thuis zijn. Je moet je kunnen inleven in de situatie van de klant. Niet iedereen is hetzelfde. Ik heb rechten gestudeerd, dat helpt me soms goed.' Nieuwe rela ties worden in Zeist vooral ge worven via netwerken en van uit contacten met accountants kantoren. Telkamp: 'Daarbij gaan we er vanuit, dat je een accountant af en toe een stukje klandizie moet toespelen. Daardoor krijgt de bank zo nu en dan een nieuwe relatie terug. Wij stre ven er overigens naar de orga nisatie van de bank en die van de klant op elkaar te laten aan sluiten, zodat de relatie opti maal klikt, is dat nog niet het geval, dan proberen we het aan te passen. Daarbij is belang rijk, dat de relatiebeheerder wordt ondersteund door een goede binnendienst. Momen teel ben ik behalve relatiebe heerder ook hoofd relatiebe heer. Ik wil in dit werk ontdekken waar mijn grenzen liggen. Daar na is misschien een manage mentfunctie mogelijk.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 24