OWM, de verzekeraar voor Rabobanken RaDff band 11 De Rabobank is overal anders Elke plaatselijke Rabobank is verzekerd tegen risico's als ver lies aan geld, brand en beroeps- aanprakelijkheid. Die verzeke ringen zijn vrijwel allemaal on dergebracht bij de OWM, de On derlinge Waarborgmaatschappij Rabobanken BA. Volgens haar statuten mag de OWM alleen risico's van plaatselijke banken dekken. Zij zijn dus de enige klanten van de OWM. Nummer 20/19 oktober 1992 Plaatselijke bank, UCB, regiokantoor, deelneming, ZL, BI, UM, buitenlandse vestiging, gelieerde instelling: de Rabobank kent vele gezichten. Raboband schenkt elke keer aandacht aan één ervan. Deze keer de OWM, de Onderlinge Waarborgmaatschappij Rabobanken. Op 1 september brak er, vermoedelijk door een kortsluiting, brand uit in de kasbox van een bij kantoor van de Rabobank Woudenberg. had moeten worden verzekerd, neemt de schade niet voor haar rekening. De bank draait er dus voor op. Zo'n schade vergoeden wij. Vroeger was de geld- en geldwaardenver- zekering verreweg de belangrijkste, maar de beroepsaansprakelijkheidsverzekering doet er nu niet voor onder. De banken verkopen steeds meer en gecompliceerdere produkten. De kans op fouten wordt dus steeds groter.' Verplicht De verzekeringen van be roepsaansprakelijkheid en geld en geldwaar den zijn verplicht. De andere zijn facultatief. 'Maar bijna alle Rabobanken hebben hun pakket verzekeringen bij ons ondergebracht', zegtZalme. 'De voorwaarden zijn goed en de premies laag. Als de reserves zijn vastge steld, moet de OWM volgens haar statuten het meerdere terugbetalen of reserveren voor de volgende premie. En komen we te kort, dan kunnen we bij de banken aanklop pen voor aanvullende premie. Dat laatste is nog nooit gebeurd. Wel hebben we één keer premie terugbetaald. Je zou dus kunnen zeg gen, dat we volgens kostprijs werken.' Onderlinge De OWM is een officiële Zalme: 'De OWM kent de Rabobankorgani- satie. Regelmatig passen we de verzeke- ringsvoorwaarden dan ook aan. J m Is gevolg van fusies krijgen we steeds minder klanten, maar de risico's en de verzekerde bedra gen worden groter', aldus Theo Zalme, hoofd OWM. Typisch bank 'De OWM werd in '74 op gericht, omdat de verzekeringen die de plaat selijke banken nodig hadden niet allemaal op de verzekeringsmarkt verkrijgbaar waren', vervolgt Zalme. 'Brand- en stormschade na tuurlijk wel, maar fraude of beroepsaanspra kelijkheid was destijds moeilijk onder te brengen. Bovendien konden wij het goedko per. De meeste risico's zouden we nu wél in de verzekeringsmarkt kunnen onderbrengen, maar we doen het nog steeds goedkoper. Bo vendien is een bank een heel specifiek be drijf. De OWM werkt vanuit die bank. We ken nen de organisatie en regelmatig stemmen we de verzekeringsvoorwaarden af op de nieuwe of gewijzigde risico's die de banken lopen. Een extern bedrijf kan dat niet.' Elf polissen De OWM kent elf vormen van verzekering, formeel reglementen ge noemd. Zalme: 'Deze omvatten bekende ver zekeringen ais inventaris, gebouwen en glas, maar ook minder bekende, als het hypothe cair belang. Brandt een pand met een Rabo- bankhypotheek af na brandstichting door of namens de klant, dan zal de verzekering van de eigenaar de schade niet vergoeden en is de bank haar zekerheid kwijt. Wij betalen dan uit. Een andere OWM-verzekering is die van geld en geldswaren. Deze dekt onder meer het risico van overvallen, fraude en oplich ting. Dit jaar waren er al 80 overvallen bij Rabobanken. We verwachten in 1992 voor het eerst boven de honderd te komen. Een triest record. Materieel gezien voor de OWM geen probleem, maar voor de betrokken me dewerkers een hele nare zaak.' Beroepsaansprakelijkheid Een andere belangrijke verzekering is de beroepsaan sprakelijkheid. Zalme: 'Stel een bank krijgt opdracht van een cliënt om zijn huis te verze keren, maar vergeet dat. Brandt het huis af, dan heeft de bank een wanprestatie gele verd. De verzekeringsmaatschappij, waar het Elk jaar wikkelt de OWM zo'n 2.500 schade claims af. Vaak gecompliceerde zaken, waar van de afwerking veel tijd kost. verzekeringsmaatschappij, onderworpen aan de wettelijke voorschriften en ze wordt gecontroleerd door de verzekeringska mer. Zalme: 'We moeten aan het eind van het jaar alle gegevens over schades, pre mies, reserves, beleggingen, etcetera, voor leggen aan de verzekeringskamer. Die kijkt of wij ons huishouden wel netjes doen en of er voldoende garanties zijn, dat we aan onze verplichtingen kunnen voldoen. Met ons pre mie-inkomen van ruim f 16 miljoen zijn we een redelijk uit de kluiten gewassen onderlin ge verzekeringsmaatschappij.' Schadeclaims 'Elk jaar wikkelen we zo'n 2.500 schadeclaims af', vertelt Zalme. 'In de beroepsaansprakelijkheidssfeer en bij fraude of oplichting zijn het vaak gecompli ceerde zaken. De afwerking daarvan kost veel tijd. Hoewel wij de verzekeringsvoor waarden in acht nemen, treden we bij scha de-afwikkeling anders op dan een gewone verzekeringsmaatschappij. In geval van twij fel zijn wij eerder geneigd een claim toch ge heel of gedeeltelijk te honoreren. Waarmoge lijk houden we rekening met plaatselijke situ aties. We zijn niet alleen een verzekerings maatschappij, maar ook een beleidsinstru ment voor de organisatie. We passen onze verzekeringsvoorwaarden steeds aan de ont wikkelingen van de organisatie aan en ook houden we bij schade-uitkering rekening met het feit dat we een coöperatieve bank zijn.' De OWM beslist zelf of een schade wordt vergoed. Zalme: 'Is een bank het niet met een beslissing eens, dan kan ze de OWM-di- rectie vragen de kwestie voor nader advies voor te leggen aan een Schadecommissie. Die bestaat uit een bestuurslid, een direc teur en een lid van een raad van toezicht van een plaatselijke bank. Die bespreken de zaak met de betreffende bank en ons en stel len een advies op. Is een bank nog niet tevre den, dan kan ze verzoeken de schade voor te leggen aan een Beroepscommissie, be staande uit drie leden van de raad van toe zicht van Rabobank Nederland. Hun uit spraak is bindend. Dat is overigens de laat- stejaren slechts één keer voorgekomen.' Onderlinge Waarborgmaatschappij Rabobanken BA: lokatie EOb 31 9 medewerkers 2.500 schadeclaims f 16 miljoen bruto premie per jaar 11 verzekeringen 8.250 polissen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 23