Meeste prognoses Floriade overtreffen verwachtingen Raöo band Zo'n drie komma drie miljoen bezoekers brachten een bezoek aan het grootste Nederlandse publieksevenement van het jaar: de Flo riade. Dat is aanmerkelijk meer dan de tweeëneenhalf miljoen, die volgens de optimistische prognoses van de organisatoren zouden kunnen worden verwacht. Al was de concurrentie van andere pu bliekstrekkers groot, opnieuw is de Floriade een evenement met een succesvolle formule gebleken. Een eerste inventarisatie leert, dat de Floriade ook voor hoofdsponsor Rabobank aan de verwach tingen heeft voldaan. Nummer 20/19 oktober 1992 De wereldwondertuin die Floriade 1992 heet, sloot op zondag 11 okto ber definief haar hekken. Een aantal attracties zal elders voortbestaan en het ten toonstellingsmateriaal, groen of niet groen, gaat onder de veilinghamer. Nadat ook de toegangshekken van eigenaar zijn gewisseld zal op het terrein worden begonnen met wo ningbouw. Als alles volgens plan verloopt zul len mensen uit de hele wereld in het jaar Zo'n 20.000 relaties van de Rabobanken bezochten de Floriade. 2002 opnieuw een Floriade kunnen bezoe ken. Met de financiering daarvan wordt een begin gemaakt met de opbrengst van de vei ling. Betrokken Heel wat mensen in de Rabobankorganisatie zijn bij de Floriade be trokken geweest. Plaatselijke banken ver kochten toegangsbewijzen en organiseerden activiteiten op de Floriade voor relaties. Dat ging van het deelnemen aan één van de bui tenlandmanifestaties tot het zelf rondleiden van cliënten op het tentoonstellingsterrein. En van het houden van de ledenvergadering tot het inhaken met een seminar. Interpolis en De Lage Landen, ook hoofdsponsors, haakten ieder op hun eigen wijze op de mo gelijkheden in. Bij Rabobank Nederland was een aantal mensen heel intensief bij dit tot nu toe grootste sponsorproject van de bank betrokken. Relatiemarketing In welke opzichten is de Floriade voor de Rabobank geslaagd? 'Een inventarisatie leert, dat er fors gebruik is gemaakt van de mogelijkheden die de we reldtuinbouwtentoonstelling bood als plat form voor het ontmoeten van relaties', meldt Van Beersum, voorheen adviseur Communi catie en PR in de regio Bergen op Zoom, maar nu actief bij Rabobank Nederland in Utrecht. 'We hadden verwacht dat zo'n 200 banken van die mogelijkheden gebruik zou den maken. Het zijn er meer dan 350 gewor den.' Navraag bij het Floriade reserverings bureau op de Utrechtse Croeselaan leert dat die banken met ongeveer 20.000 relaties de Floriade hebben bezocht voor een ontvangst, een rondleiding of een bijeenkomst. Dat zijn dan de cijfers van activiteiten die via Rabo bank Nederland werden geboekt. Er zijn ook banken die zelf het een en ander hebben ge organiseerd. Daardoor liggen de aantallen in werkelijkheid hoger. Onderzoek Tijdens de Floriade is regel matig onderzoek gedaan naar de activiteiten van de Rabobank. Daaruit blijkt onder andere dat banken, die op het ten toonstellingsterrein in Zoe- termeer ontvangsten of bij eenkomsten organiseerden, daarop bijna zonder uitzon dering tevreden terugkijken. De voorkeur ging vooral uit naar bijeenkomsten die door Rabobank Nederland werden georganiseerd. De banken vonden het over het alge meen een goede investering in hun relaties. Relatiemarketing is echter niet nieuw. Uit het onderzoek blijkt dat bijna 90 procent van de banken zelf of samen met andere banken seminars organiseert. Imago-verandering Veel belangstelling was er voor de seminars 'Up-to-date beleg gen' van IRIS, de joint venture van Robeco en de Rabobank. Ze werden met twee metingen aan een imago-onderzoek onderworpen. De eerste meting werd gehouden voordat de uit nodiging voor het seminar de deur uitging. Twee maanden na het bezoek aan het semi nar op de Floriade werd een tweede meting gehouden. Uit de resultaten van het onder zoek blijkt dat de ondervraag den na het bijwonen'van de se minars aanmerkelijk positiever denken over de deskundigheid bij de advisering door de Rabo bank voor effecten en beleg gen. Maar ook over de scherpe tarieven en gunstige voorwaar den van de Rabobank en de in zet van medewerkers. Bekend als sponsor De Floriade gaf zelf opdracht voor een publieksonderzoek over de sponsoring en de sponsors van de tentoonstelling. Daaruit blijkt dat maar liefst 88 pro cent van de ruim 1.200 onder vraagden weet, dat de Floriade wordt gesponsord. Van die res pondenten weet 65 procent dat de Rabobank sponsor is. Symbool van de betrokken heid van de Rabobank bij de Floriade: de Rabobank-toren. De Floriade bood alle mogelijkheden voor relatie marketing. 'Dat is veel', zegt Odette Moeskops hoofd Marketing PR. 'Zeker als je bedenkt dat de PTT op de tweede plaats staat met 40 pro cent en de KLM daarop volgt met 39 procent. Belangrijker dan de naambekendheid vind ik echter de succesvolle relatiemarketing. Met alleen maar een grote bekendheid als spon sor koopje niet veel.' Verkoopkanaal De kaartverkoop via de Rabobanken is wat tegengevallen. Waar aan dat precies is te wijten is ook bij navraag bij banken niet helemaal duidelijk. Van de geplande 300.000 toegangsbewijzen, waar van werd verwacht dat ze via de banken een weg naar cliënten zouden vinden, zijn er on geveer 80.000 verkocht. 'Wellicht is er in de publiciteit van de Floriade onvoldoende op dat verkoopkanaal gewezen', veronderstelt Van Beersum. 'Nadat wij zelf met een tv- commercial op de verkoop van toegangsbe wijzen via de Rabobank hebben geatten deerd ging de verkoop met sprongen voor uit.' Dat bleek ook aan de poort van de Flo riade waar één van de suppoosten opmerk te, dat er opeens zich zoveel mensen met kaarten uit de voorverkoop meldden. Garantie De Rabobank heeft zich als hoofdsponsor garant gesteld voor de op brengst uit de totale kaartverkoop van de Floriade. De grote aantallen bezoekers doen vermoeden dat dit garantiebedrag niet hoeft te worden aangesproken. Lang niet alle toe gangsbewijzen zijn echter voor het het stan daardbedrag van f 20,- verkocht. Allerlei kor tingen maken dat de gemiddelde verkoop prijs lager uitvalt. Op dit ogenblik worden de berekeningen gemaakt, maar het ziet er naar uit dat het garantiebedrag niet of nau welijks zal worden aangesproken. De activiteiten die rond de Floriade zijn georganiseerd, zullen vol gens Moeskops terdege wor den geëvalueerd. De resulta ten moeten een belangrijke rol spelen bij de uitwerking van de plannen voor nieuwe activiteiten op het gebied van relatiemarketing. De ver schillende werkgroepen die bij de activiteiten rond de Floriade betrokken zijn ge weest zullen de komende maanden hun ervaringen op een rijtje zetten. Of de Rabo bank ook in 2002 opnieuw haar naam zal verbinden aan de Floriade durft Moeskops nu nog niet te zeggen. 'Dat hangt af van heel wat facto ren. Dat moeten we later be kijken.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 21