Rabo band De samenwerking met IRIS Nummer 19/5 oktober 1992 representatief portefeuille-overzicht te ma ken. Dat is toch wel een basis om een cliënt binnen te halen.' Arbeidsintensief Hoekstra zegt dat de systemen voor beleggingsoverzichten veel te arbeidsintensief zijn. 'Je moet handmatig allerlei gegevens invoeren. Als je driehon derd buitenlandfondsen hebt is dat een ramp.' Van der Veen: 'Wij brengen de koer sen niet elke dag in. Alleen als we een uit draai verstrekken.' De kleine banken be schikken alleen over Eftel. De kosten voor een ander systeem zijn te hoog. Barten is best tevreden over Eftel als raadpleegsys- teem: 'Wijk bij Duurstede is niet zo'n grote bank. Ik werk met lijsten. Daarop kan ik pre cies zien welke fondsen ik heb.' Cliëntvriendelijk De vier heren vinden dat de Rabobank ondanks de genoemde problemen op weg is om een beleggings- bank te worden. Hoekstra: 'Met Eftel kun je nu een uitdraai maken van de effectenpor tefeuille inclusief de koersen van buiten landfondsen.' Van der Veen valt hem in de rede: 'Maar die kun je niet aan de cliënten geven. De fondsbenaming is zo verkort dat ik soms zelf aarzel over wat voor fonds het Fokke Hoekstra (36) In 1985 bij de Rabobank Noordoostpolder begonnen. Was vier jaar beleg gingsadviseur. Sinds kort hoofd Relatiebeheer. De bank Noordoostpolder heeft een beleggings afdeling waar drie mensen fulltime en één part time werkzaam zijn. Het totale belegde vermogen is circa f 150 miljoen. Hans van der Veen (47) Is ruim vier jaar geleden als beleggingsadviseur bij de Rabobank Zeist ge komen. Was daarvoor werkzaam bij de toenmali ge Amrobank. Op de beleggingsafdeling in Zeist zijn drie mensen fulltime werkzaam. Het totale belegde vermogen is ongeveer f 100 miljoen. gaat. Het is niet leesbaar en niet represen tatief.' Hoekstra concludeert dat de Rabo bank inderdaad nog cliëntvriendelijker moet worden, maar dat het de goede kant op gaat. 'Als de plannen voor 1993 doorgaan en de cliënt met Telebankieren ook zijn ef fectenportefeuille in de PC kan inzien. Dan zijn we goed bezig.' Kosten Het gebruik van meerdere softwarepakketten voor overzichten van koersen en fondsen gebeurt op basis van een kosten/baten-analyse. 'Voor kleine banken is dit niet rendabel', aldus Barten. 'De vaste kosten van f 6.500 per jaar voor de dienstverlening van IRIS moet je toch maar opbrengen. Of je dat nu met drie cliëntadviseurs doet, of met acht. Dat iede re bank hetzelfde moet betalen vind ik vreemd.' Van der Veen is het daarmee niet eens: 'ledereen krijgt toch dezelfde informa tie. Al vind ik de kosten vrij hoog.' Overname Hoekstra is benieuwd of zijn gesprekspartners de Robecoprodukten meer pushen dan in het verleden. Er wordt instemmend gereageerd, al doet Van der Veen het liever niet. 'Als je naar de verdien sten kijkt, verkoop ik liever een laagrenten- de obligatie die over drie jaar uitloot. Daar verdien je meer aan.' Hoekstra wijst erop dat de vergoedingen van Robeco voor de Rabobanken al wat zijn verbeterd, maar dat de kosten voor de overname van een direc te cliënt van Robeco hoog zijn. 'Als je een Rogiroklant die nog niet bij de Rabobank be legt overneemt, moet je als aangesloten bank die klant drie jaar koesteren, wil je via de bestandsvergoeding je kosten terugver dienen.' Robeco De samenwerking met de Robeco Groep heeft een aantal effecten ge had. Barten van Rabobank Wijk bij Duurste de: 'Het gebeurt maar weinig, maar er zijn mensen naar ons toe gekomen nadat ze over de samenwerking tussen de Rabobank en Robeco hadden gelezen.' Kuijpers ver telt dat het gesprek met de cliënten meer inhoud heeft gekregen door de samenwer king. 'De grote fondsen van Robeco zijn ge makkelijk te adviseren. Relatiebeheerders zijn nu door opleidingen in staat om dat zelf standig te doen. Zonder de joint venture met Robeco had je het kunnen schudden. Die bekendheid is enorm belangrijk.' Van der Veen merkt op dat de groei in Robeco produkten zich vooral afspeelt bij het Divi- rente Fund en Florente Fund. 'De afzet van de aandelenfondsen is minimaal.' Relatiebeheer Opleidingen in beleg gen en in de advisering zijn belangrijk. Vol gens de vier heeft IRIS dat van de grond ge tild. 'De produkten van de concurrentban- ken zijn gelijk. Je moet het hebben van rela tieverdieping en de kwaliteit van de dienst verlening', zegt Van der Veen. 'We willen met relatiebeheer voor particulieren star ten, want relatiebeheer is de toekomst voor het bankieren, dus ook voor beleggen', ver telt Hoekstra. 'Maar je kunt niet met relatie beheer beginnen voordat de adspirant rela tiebeheerders zijn opgeleid', vult Van der Veen aan. Hoekstra: 'Service aan de cliënt begint met service aan je collega's. Dat heeft IRIS goed begrepen. Er zijn opleidin gen voor alle niveaus.' Ook Kuijpers onder streept het belang van opleidingen en van het geven van fiscaal inzicht aan relatiebe heerders. 'Dat is het belangrijkste dat er is. Dan kunnen relatiebeheerders goed met de Robecoprodukten uit de weg. De beleg gingsspecialist hoeft dan alleen bij de advi sering van andere fondsen ondersteuning te bieden.' Marktbewerking De populariteit van beleggen is enorm gegroeid, vinden de be leggingsspecialisten. 'Je moetje promoten als effectenbank. Wij coachen als Rabo bank Noordoostpolder drie beleggingsstu dieclubs in de regio. We organiseren ook le zingen.' Ook Zeist en Gemert organiseren jaarlijks lezingen. Van der Veen vertelt dat in Zeist niet alleen cliënten voor de lezingen worden uitgenodigd. 'We plaatsen altijd een advertentie in een lokaal blad, waardoor we ook niet-cliënten aantrekken. De handel in opties hebben we op die manier aardig van de grond getild. Het is wel zo dat als je daar na niets onderneemt, er ook niets gebeurt. Want alleen die lezing enthousiasmeert on voldoende. Je moet de bezoekers later nog eens opbellen en vragen of ze het leuk heb ben gevonden en of er ook praktisch iets mee te doen valt.' Accountants Bij de bewerking van de markt zijn goede contacten met accoun tants van belang. 'De cliënt hoort graag van twee kanten een mening over een beleg gingsadvies. Als hij hetzelfde advies krijgt van zijn bank en van zijn accountant, dan gaat hij snel akkoord', aldus Kuijpers. 'Vroe ger maakte ik zelf een compleet verhaal over een produkt en stuurde dat naar de ac countants. Nu is het voldoende als ik de es sentie weergeef en verder verwijs naar de brochures van Robeco. Die brochures zijn prima om naar de accountants te sturen.' Hoekstra geeft ook cliënten die hij heeft ge adviseerd de raad naar een accountant te gaan voor een onpartijdig oordeel. Van der Veen: 'Als we weten dat een cliënt een accountant heeft, nodigen we hem met zijn accountant uit. De cliënt kan zelf kiezen of hij dat ook doet.' Nieuwe produkten De begeleiding van nieuwe produkten is bij IRIS goed opge zet. 'IRIS heeft bij de introductie van Cumu lent in een syllabus voor de adviseurs uitleg gegeven in de vorm van vraag en antwoord', aldus Hoekstra. 'Daarin staan echt alle vra gen die je maar kunt bedenken', vindt Kuij pers. Voor de produkten van Rabobank Ne derland is vaak alleen maar een folder be schikbaar. 'Maar het is belangrijk datje zelf het produkt goed kent, dan praatje er snel ler over met een cliënt', aldus Hoekstra. 'Die goede begeleiding is vooral voor kleine re banken van belang', vindt Kuijpers. Kuijpers ziet voor de fiscaal vriendelijke produkten een goede toekomst. 'De fiscale bewustwording wordt steeds groter.' Hoek stra is het daarmee eens: 'De groei zit in de fiscaal vriendelijke beleggingsvormen. Op dat punt is het aangenaam dat we via IRIS met Robeco samenwerken. Robeco doet het in die produkten met minder risico redelijk goed, als je het met de concurrentie vergelijkt. De obligatieportefeuilles worden goed beheerd.' Van der Veen zegt tenslotte: 'Totaaladvisering, waarbij alle produkten met een cliënt worden doorgenomen, wordt steeds belangrijker. We moeten niet alleen aan effecten denken.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 9