Regionale opleidingscentra Randstad verzorgen cursussen LAURA Rsbo band De eerste plaatselijke banken werken met LAURA. In een steeds hoger tempo zullen andere banken volgen. De opleidingsinspan ning die in een paar jaar tijd moet worden geleverd is enorm. Om dat op een goede manier te kunnen realiseren is Randstad Oplei dingscentrum ingeschakeld. Via elf regionale vestigingen worden cursussen voor de programma's LAURA Word en Excel en voor MS- DOS-toepassingen verzorgd. De eerste ervaringen zijn goed. Nummer 19/5 oktober 1992 Docent Gierkink: 'Het is niet zo maar een cursus knoppendruk- ken. Het is veel méér. Vóór een bank met LAURA aan de slag gaat, worden enkele medewerkers bij Rabobank Nederland in Utrecht voor bereid op de nieuwe functionaliteiten, zoals bijvoorbeeld voor Word en Excel. Hun andere collega's op de bank hebben het een stuk ge makkelijker. Zij kunnen voor Word en Excel naar één van de regionale opleidingscentra van Randstad. Of Randstad organiseert de opleiding op de bank zelf. Uitbesteden Zon twee jaar geleden werd overwogen opleidingen voor kantoorautoma tisering uit te besteden. Dat was naar aanleiding van een enquête onder de banken. Men bleek best tevreden over die opleidingen van Rabo bank Nederland. De banken die er geen ge bruik van maakten, vonden Utrecht echter te ver, ze wilden ook 's avonds opleidingen kun nen volgen en hadden een voorkeur voor maatwerk. Paula Legen, opleidingsadviseur bij Dienstverlening Informatisering AB: 'Daar aan konden we niet tegemoet komen. Toen LAURA in zicht kwam, is gekozen voor het uit besteden van de standaard kantoorautoma tiseringsopleidingen, zodat ze ook 's avonds en op de banken gegeven zouden kunnen worden.' Continuïteit 'In een langdurige selec tieprocedure, waaraan tien bedrijven deelna men, hebben we heel systematisch gekeken wie de beste was', vertelt Legen. 'Het werd uiteindelijk Randstad. We konden bijvoor beeld niet de fout maken voor een organisa tie te kiezen die morgen niet meer zou bestaan. En dat ge beurt nogal eens in opleidings- land. Ook de prijs speelde een belangrijke rol.' Het accent op de kwaliteit van de opleidingen is groot. Legen: 'We hebben het wel uit handen gegeven, maar we blijven er wel degelijk verantwoordelijk voor. Daarom hebben we iedere twee weken een gesprek met Randstad over alle aspecten van de oplei dingen en de organisatie er om heen.' Ontwikkeling Bij Randstad zijn heel wat mensen bij het Rabobank-traject betrok- Legen krijgt iedere twee weken evaluatieformulieren: 'De eer ste ervaringen zijn goed. ken. Eén van hen is produktcoördina- tor Ronald Scholten. Hij coördineert de inhoudelijke kant van het cursus aanbod. 'Ik geef geen cursussen en ontwikkel ze ook niet, dat doen de docenten. Ik coördineer en houd me bezig met vragen als: Wie ontwikkelt welke cursus en hoe moet die cursus worden ontwikkeld? Aan welke huis stijl moet het materiaal vol doen? Om een cursus te kun nen maken, die zoveel moge lijk voldoet aan de voorwaar den en wensen van de bank, overleg ik met Rabobank Ne derland.' Docententraining Scholten be waakt bij Randstad ook de kwaliteit van de cursussen. Regelmatig gaat hij het land in en valt dan bij een docent binnen. Hij kijkt hoe het gaat en hoort wat de ervaringen zijn. Op die manier probeert hij er achter te komen of bij voorbeeld de docentenhandleiding aan haar doel beantwoordt en hoe de docent er mee omgaat. 'We hebben inwerkpro- gramma's voor alle docen ten. De LAURA-cursussen zijn maatwerkopleidingen, dus trainen we daarvoor de docenten.' Docententrainingen Eén van de docenten is Leonti- ne Gierkink van het regio centrum in Enschede. Zij heeft net als haar collega's een trainingsbijeenkomst voor docenten gevolgd. Daar zijn het op de Rabobank toegespitste cursusprogramma en de ervaringen besproken. 'Door die bijeenkomst weet ie dere docent waarmee hij reke ning moet houden, waarop ge let moet worden en waarover vragen kunnen worden ge steld. Daardoor ben je goed voorbereid.' Ambitieus 'De kracht binnen Randstad is, dat we als docenten, opleidingsadvi seurs en coördinatoren ge woon een goed onderling con tact hebben', stelt Gierkink vast. 'Als ik iets in een cursus signaleer waarvan ik denk dat het niet helemaal goed is, dan speel ik dat meteen terug aan de Scholten: 'Bij een gewone cur sus hebben we mensen van allerlei bedrijven. Nu alleen mensen van de bank. Dat werkt gerichter. Kruidenier: 'We overleggen met een bank hoe en waar de cursus wordt gehouden. coördinator. Dan wordt er gelijk aan gewerkt. Steeds weer wordt de boel bijgeschaafd en dat doen we met elkaar. Dat is onze kracht en daar door kunnen we ambitieus en succesvol zijn.' Samenwerking Inmiddels heeft docent Gierkink al een keer in Utrecht de voortra jectcursus Word gegeven, op de eigen vesti gingvan Randstad in Utrecht gaf ze een intro ductiecursus. Op dit moment is zij bezig bij de Rabobank Staphorst. Daar worden de cur sussen gegeven op het LAURA-systeem zelf. 'Met de systeembeheerder van de Rabobank in Staphorst heb ik overlegd welke voorberei dingen er moeten plaatsvinden voor de cur sus van start kan gaan. We spreken dan af welke onderdelen van de cursus waar op het systeem moeten zitten.' Eerste contact Als de coördinator van een bank contact opneemt met Randstad is hij al over de opleidingsaspec ten van LAURA geïnfor meerd. De informatise ringsadviseur van Rabo bank Nederland doet dat met een opleidingsplan. Ciska Kruidenier van de Randstad-vestiging in Rot terdam: 'Wij geven ad vies over de te volgen cursussen en we voeren de planning uit. Als het gaat om een groepstraining voor een maat werkopleiding, dan is het vaak moeilijk om ie dereen op hetzelfde moment bij elkaar te krij gen. Maar bij ons is heel veel mogelijk.' Keuze cursus De opleidingsadviseur van Randstad geeft de banken advies over welke cursussen het best kunnen worden ge volgd. Kruidenier: 'We kijken wat voor men sen er binnen de bank zitten en wat hun taak is. Waar gaan ze mee werken? Dat stemmen wij af en vervolgens wordt afgesproken wie de introduc tiecursus doet, wie er verder gaat voor de basiscursus en wie er doorgaat voor de gevorderdentrai- ning. Buiten de deur De cursus sen worden gegeven op de bank zelf of op de regionale opleidings centra van Randstad. 'We merken wel dat de trainingen bij ons meer in trek zijn', aldus Kruidenier. 'De mensen vinden het vaak plezierig om tijdens de cursus wat rust te hebben. Ze zijn immers niet bereikbaar. Bovendien hebben wij alle faciliteiten in huis. Er hoeft dus niet met PC's te worden gesjouwd. Voor iedereen staat er in het leslokaal een eigen PC klaar.' Randstad vindt de Rabobank een moeilij ke klant. Kruidenier legt dat uit: 'Een plaatse lijke bank is in principe vrij om medewerkers te laten opleiden waar zij wil. Randstad moet dus niet alleen commercieel zijn naar Rabo bank Nederland, maar ook naar de plaatselij ke banken. De banken boeken immers zelf de cursussen en bovendien hebben ze vaak contacten met andere opleidingsinstituten. Al zijn de cursussen voor LAURA Excel en Word heel specifiek, toch moet Randstad zelf de banken ervan overtuigen dat zij uitsteken de opleidingen geeft.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 5