Campagne moet leiden tot herstel imago .li Het imago van de Rabobank is het laatste jaar nogal geschaad. Een aantal malen is de bank min der positief in het nieuws ge weest. De aangekondigde ontsla gen in Best en Zeist, de afname van het aantal arbeidsplaatsen door het aangekondigde efficien- cy-project, maar vooral met het oorspronkelijk aangekondigde abonnementstarief voor de parti- culierenmarkt. Momenteel loopt een campagne in de media om te laten zien, dat de Rabobank wel degelijk een vriendelijke, betrok ken, toonaangevende bank is. Dat gebeurt met tv-commercials en dagblad-advertenties. Rabo band Rabobank. Aangenaam. Nummer 19/5 oktober 1992 Jan Vullings, directeur Particulieren van Rabobank Nederland, denkt dat er twee hoofdoorzaken zijn voor het toch wat aangetaste imago: 'Eerstens de tarife ring. Dat is door het publiek heel duidelijk negatief opgepakt. Veel sterker dan we ooit hadden verwacht.' Niet verwacht 'Dat is mijns inziens vooral te verklaren, doordat het publiek een dergelijke beweging het minst van ons ver wacht. Wij zijn toch een bank, die gezien haar coöperatieve achtergrond - ook al geldt dat bij de particuliere markt strikt ge nomen niet - wordt gezien als een bank, die er netjes uitspringt. Een bank van de men sen, van de leden en van de klanten. Als zo'n bank met iets dergelijks komt, en in de ogen van het publiek dus alleen maar aan zichzelf denkt, dan is dat een veel hardere klap dan wanneer een andere bank ermee gekomen zou zijn. Een bank waarbij meer in de lijn der verwachting ligt, dat ze op eigen profijt uit is. Dat is één kant.' Minder contact 'De andere kant, dat moeten we natuurlijk niet vergeten, is dat we met name in een massamarkt als de particulieren in toenemende mate proberen efficiënter te werken', vervolgt Vullings. jaarkaart b Deze advertentie staat op 6 oktober in de lande lijke dagbladen. 'Dat efficiënter werken betekent ook, dat je handelingen goedkoper maakt en die dus gaat automatiseren. Wat dan gebeurt, is dat het persoonlijke contact, waar wij het ei genlijk van moesten hebben, wegvalt. Daar door wordt onze vriendelijkheid door cliën ten eigenlijk minder ervaren. Dat vinden we vervelend, maar uit efficiencygronden kun nen we niet anders. En zo ga je dus steeds meer op een andere bank lijken. Men vindt, datje veel zakelijker wordt. Dat is een onbe wust proces bij onze klanten. Het is denk ik een belangrijke reden voor de stevige reac tie op onze tariferingsplannen. Men moet als het ware nog een stukje uit het verleden kwijt. Het is dan een soort druppel die de emmer doet overlopen.' Herstellen Vullings: 'Dat zijn denk ik de belangrijkste redenen, waardoor ons imago nogal is gedeukt. Maar we werken er momenteel hard aan om het te herstellen. We hebben een klap gekregen en het is een vaststaand feit, dat we in de toekomst door de verdergaande automatisering als gevolg van gea's, bea's, telebankieren en dergelij ke, nog minder contact met klanten zullen hebben. Ons vriendelijke imago kan niet meer alleen worden bewerkstelligd door de persoonlijke contacten. Daarom moeten we op een andere manier iets doen. Dat ge beurt via de massacommunicatie. We zul len met name in de particulierenmarkt, waar klant en bank steeds anoniemer voor elkaar worden, op een wat andere manier ons vriendelijke gezicht moeten tonen.' Floriade en MJK 'We doen dat dit na jaar, omdat we per 1 januari toch weer een wat minder plezierige boodschap naar onze klanten moeten brengen. We hopen dat men daar begrip voor kan hebben. We ko men daarvoor met allerlei praktische infor matie over hoe men zijn betalingsverkeer zelf goed kan regelen. Maar in eerste in stantie willen we nu, dat men ons weer vriendelijk vindt. Daartoe wordt sinds 15 september op tv zeer regelmatig een com mercial uitgezonden, waarin de Rabobank wordt gekoppeld aan de Floriade. Het the ma is, dat de Floriade gaat sluiten, maar dat er nu nog toegangskaarten verkrijgbaar zijn bij de Rabobank. Daarnaast loopt een cam pagne voor de Museumjaarkaart in de regio nale en landelijke dagbladen. Daarin wordt op humoristische wijze verteld, dat je nog ruim twee jaar van je MJK kunt blijven genie ten.' Produktadvertenties 'Natuurlijk ko men we naast de imagocampagne ook weer met produktadvertenties. De tv-commercial over de schildpad, die een goede hypotheek zoekt, wordt voortgezet. En eind van het jaar wordt ons pensioenassortiment uitge breid met een lijfrenteprodukt. Dat doen we samen met Interpolis. In november starten we daarvoor met een campagne in de lan delijke dagbladen en op tv. Tot slot beleg gen. De twee laatste maanden van het jaar komen er in de landelijke dagbladen adver tenties voor deze vorm van dienstverlening. Tarifering De imagocampagne is vol gens Vullings zeker niet eenmalig. 'Het wordt de komende tijd een terugkerend the ma. De campagnes lopen of zijn gepland. Wat verder voor de deur staat, is de intro ductie per 1 januari van de tarifering voor de particuliere cliënten. Rabobank Nederland maakt daarvoor een bijsluiter, die de ban ken naar hun cliënten kunnen sturen, al dan niet voorzien van een begeleidende brief. Iets wat wij, in het kader van goed relatiebe- Dit najaar ook veel aandacht voor pensioenen en beleggen. heer, overigens wel aanbevelen. Daarmee doen we volledig recht aan de afspraak die in de Centrale Kringvergadering is gemaakt. Dat wil zeggen, dat de communicatie naar de cliënt niet meer via Rabobank Nederland en de media loopt, maar een zaak is tussen de bank en haar cliënten.' 'Ik denk dat dat een goede zaak is', vindt Vullings. 'De brief zit dan in een envelop van de eigen bank en men kan er een stukje plaatselijke kleur inleggen. Overigens hopen we natuurlijk, dat per 1 januari ook de ande re banken over zullen gaan tot tariferings maatregelen. Je ziet een tendens in die rich ting ontstaan. De ING Bank heeft bijvoor beeld per 1 augustus bijna geruisloos het aantal dagafschriften beperkt tot 26 in plaats van 52 per jaar. Daar hoor je nauwelijks reacties op. Dat kan ons wellicht wat geruststellen. Wellicht betekent het, dat onze maat regelen ook niet tot grote commotie zullen leiden. Uiteindelijk is er geen sprake meer van een abonnement en dat was het struikelblok.' t TV KaktfeMk O Tv-commercial: de Floriade gaat sluiten, maar er zijn nu nog toegangskaarten verkrijgbaar bij de Rabobank.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 3