Rabobank beleggingsbank? Kleding: gevoelig onderwerp Regels tegen witwassen op komst Beoordelen nader toegelicht Grote collectie spaarpotten te kijk in Spaarweek bij Rabobank Bergum Er zit muziek in Rabo Telebankieren Eén op de tien huishoudens bij Interpolis verzekerd Machtigings service verloopt succesvol Intern communicatieblad voor de Rabobankoréanisatie Steeds meer Rabobank- cliènten beleggen bij hun eigen Rabobank. Relatiebeheer en de kwaliteit van de dienstverle ning spelen een belangrijke rol, naast de samenwerking met de Robeco Groep. Vier banken in gesprek. Pagina 8. Grenzen voor representatie ve kleding bij Rabobanken zijn moeilijk te trekken. Afspraken of adviezen kunnen voor meer duidelijkheid zorgen. Ook be drijfskleding kan het gevolg zijn van een afspraak. Hoe gaan Rabobanken om met kleding? Pagina 13. Op 1 januari 1993 wordt een nieuwe EG-richtlijn van kracht om het witwassen van geld tegen te gaan. In Neder land wordt naar schatting jaar lijks zo'n 500 miljard gulden cri mineel geld in omloop gebracht. Pagina 7. Een groot aantal medewer kers bij plaatselijke banken en bij Rabobank Nederland krijgt binnenkort te maken met een nieuw beoordelingsformulier. Onlangs verscheen een brochu re waarin de achtergronden nog eens uitgebreid worden toege licht. Bijlage. Nummer 19/5 oktober 1992 Voor intern gebruik Precies elfhonderddertig grote, kleine en vaak bijzondere spaarpotten vestigen de aandacht op de Spaarweek in de bank- hal van de Rabobank in Bergum. Het gaat om de privé-collectie van conciërge Veenstra van de Friese bank, die voor de gelegen heid gedeeltelijk wordt tentoongesteld. De Spaarweek wordt in Bergum op de traditionele manier gehouden. Er zijn cadeautjes voor de kinderen en kalenders en agenda's voor volwassenen. Op 23 september introdu ceerde de Rabobank officieel 'Rabo Telebankieren voor par ticulieren'. Directeur Particu lieren van Rabobank Neder land mr. Jan Vullings deed dit tijdens een in Maastricht ge houden congres over 'Verande rende distributievormen van goederen en diensten'. Momenteel wordt deze nieuwe vorm van thuisbankieren door zo'n 3.000 medewerkers en cliënten gebruikt. Er zijn dagen waarop 100 nieuwe aanvragen binnenkomen. Verwacht wordt, dat eind van dit jaar zo'n 10.000 mensen Rabo Teleban kieren via hun PC met modem of een Videotex terminal. Over vijf jaar moeten dat er zo'n 100.000 zijn. De communica tiekosten zijn onlangs terugge bracht tot 20 cent per minuut. Na een inleiding door Vullings over het distributiebeleid bij de Rabobank, werd de introductie van Rabo Telebankieren muzi kaal opgeluisterd door het Salonorkest van het Limburgs Symfonie Orkest. Uit een marktonderzoek, dat vorig jaar in opdracht van Interpolis werd uitgevoerd, bleek dat één op de tien huis houdens in Nederland één of meer verzekeringen bij Inter polis heeft. Het onderzoek werd toegespitst op het be langrijkste distributiekanaal van Interpolis, de Rabobank, en zal elke twee jaar worden herhaald. De Rabobank heeft volgens het onderzoek een relatie met 46 procent van de huishoudens in Nederland. Een gigantisch marktpotentieel dus, ook voor Interpolis. Zeker omdat slechts 30 procent van alle 'Rabobank- huishoudens' via de bank één of meer verzekeringen heeft ge sloten. Een kwart van de verze keringscliënten van de Rabo bank sluit alle verzekeringen via de bank. Eén van de plan nen van Interpolis voor de ko mende tijd is het treffen van voorzieningen om de verkoop van verzekeringen beter aan te laten sluiten bij de verkoop van bankprodukten in het alge meen en die van hypotheken in het bijzonder. Meer informatie in het blad Zekeringen van augustus. De vorige maand gestarte machtigingsservice verloopt uitstekend. Naar verwachting wordt deze week de 250.000ste machtigingskaart onderte kend. Het stimuleren van het afgeven van machtigingen door cliënten is verreweg de grootste bespa ring, die kan worden bereikt in de kosten van het betalingsver keer. 730 Rabobanken doen mee aan de machtigingsactie, waarbij klanten door middel van voorgedrukte kaarten wordt ge vraagd hun betaling aan één of meer van de 700 geselecteer de bedrijven voortaan automa tisch te laten verrichten. De re acties van de klanten zijn posi tief en de produktgroep Betaal diensten meldt zeer tevreden te zijn over het in vier weken be reikte resultaat. De actie voor de machtigingsservice loopt nog tot eind november. MIJN WAS IS WITTER t>AN £>E JOUWE W'TlVASSEM VMzmRréELOy/

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 1