Spijkerbroek taboe bij Rabobank? i Rabo band De baliemedewerkers van de ING-bank, de voormalige NMB, lopen sinds kort in bedrijfskleding. Tot de fusie met de ABN droegen ook de medewerkers van de Amro-bank uniforme kleding. Er bestaan echter geen plannen om op korte termijn bedrijfskleding in te voe ren voor de medewerkers van de ABN Amro. Wel zijn er ongeschre ven regels. Die zijn er ook bij Rabobanken. Daarnaast komt be drijfskleding voor. De Rabobank Maastricht kwam vorige maand in het nieuws met kledingadviezen. Nummer 19/5 oktober 1992 me kleding. Dezelfde procedure paste de Rabobank Leiden en Oegstgeest toe, die twee jaar geleden met bedrijfskleding start te. Ook bij een kleinere bank als Waspik hul den de vijftien personeelsleden zich ruim twee jaar geleden in eigen bedrijfskleding. Herkenbaar De drie banken zien be drijfskleding als een bijdrage aan de kwali teitsverbetering, die ook de uniformiteit en de herkenbaarheid ten goede komt. Zowel mensen met een commerciële als met een administratieve functie dragen bij deze ban ken bedrijfskleding. 'Je moet één lijn trek ken. ledereen in hetzelfde pak vergroot de representativiteit', vinden de banken met bedrijfskleding. Bij Waspik en Leiden en Oegstgeest dragen ook de directieleden be drijfskleding. In Vlijmen niet. 'De directie ecolleté ongewenst' en 'Rabo- personeel in nette kleren'. Een willekeurige selectie uit de kop pen in de krant over kledingvoorschriften bij de Rabobank Maastricht. Navraag leerde dat het om adviezen ging voor medewerkers met een commerciële functie. Weliswaar opgesteld door de directie, maar niet door hen gedicteerd. De ruim honderd medewer kers van de bank hadden inspraak door het invullen van een enquête over kleding. De uitkomsten waren de basis voor de kleding adviezen. Enquête Vorig jaar volgden alle mede werkers in Maastricht een opleidingstraject met als doel de commerciële vaardigheden te vergroten. Eén van de onderwerpen was persoonlijke en fysieke presentatie. Een werkgroep van zeven medewerkers verdiep te zich hoofdzakelijk in het thema kleding. Vier leden van de werkgroep hebben een commerciële functie, de andere drie werken vooral achter de schermen. Om zichtte krij gen op wat er binnen de bank leefde, werd de enquête gehouden onder de medewer kers. Daarin konden ze aangeven wat ze wel en wat ze niet acceptabel vonden. Meer dan driekwart van de formulieren kwam ingevuld terug. Uitkomsten Sandra Kerckhoffs, me dewerker adviesbalie, was één van de werk groepleden: 'Uit de enquête bleek, dat bijna iedereen dezelfde ideeën had over wat wel of niet kon. Een spijkerbroek en sport schoenen vonden veel mensen bijvoorbeeld niet passen bij een commerciële functie. Ook felgekleurde nagellak vond men minder geslaagd. We vroegen ook wat men van be drijfskleding vond. Slechts éénderde stond daar positief tegenover. Op ons kantoor was overigens bijna iedereen met een commer ciële functie voor.' Adviezen 'Wij hebben de resultaten van de enquête geëvalueerd', vervolgt Een spijkerbroek kan een omstreden kledingstuk zijn. Kerckhoffs. 'We vonden dat er een richtlijn moest worden gemaakt voor zowel zittende als nieuwe medewerkers. Dat maakt de grenzen een stuk duidelijker.' De werkgroep be sprak de uitslag van de en quête met de directie. Over een aantal kledingstukken bleek het personeel verdeeld te zijn. Kerckhoffs: 'De direc tie heeft toen knopen doorge hakt en in juni kledingadvie zen verspreid over die 'twijfel gevallen'. Alle medewerkers kregen die adviezen, samen Medewerkers met de uitkomsten van de en- kleding. quête. Ik heb van mijn colle ga's weinig negatieve reacties gehoord. In de praktijk trokken de meeste mensen met een commerciële functie al geen kleding stukken als spijkerbroeken of leggings aan. Ook cliënten gaven aan dat ze de kledingad viezen een goede zaak vonden.' Afspraken Bij andere Rabobanken is er vaak sprake van een ongeschreven kle dingcode. Mensen die zich daar niet aan houden, worden door collega's gecorri geerd. Daarnaast zijn er banken die aange ven dat het maken van afspraken discus sies voor een groot deel kan voorkomen. Kledingafspraken gelden vooral voor mede werkers met een commerciële functie. De Rabobank Noordoostpolder bijvoorbeeld stelt het kledingaspect aan de orde tijdens sollicitatiegesprekken. Die bank vindt dat kleding ook te maken heeft met eigen ver antwoordelijkheid van de mensen. De Rabo bank Vleuten vertelt nieuwe medewerkers op de eerste werkdag dat er een verzorgd uiterlijk wordt verwacht. Dat geldt overigens niet alleen voor de persoon zelf, maar ook voor de werkplek. Bedrijfskleding Afspraken of onge schreven regels lossen niet al les op. 'Grenzen zijn moeilijk te stellen', 'gevoelig onderwerp', 'kan beter', is een greep uit de reacties van banken als het on derwerp kleding wordt aange roerd. Bij bedrijfskleding zijn de grenzen duidelijker. De Rabo bank Vlijmen voerde drie jaar geleden bedrijfskleding in. Naar eigen zeggen was ze de eerste Rabobank die daarmee begon. Uit een enquête was gebleken dat de meeste medewerkers voorstander waren van unifor- van de Rabobank Leiden en Oegstgeest in bedrijfs- laat dat vooral voor de cliënten achterwege. In hun eigen kleren zijn ze, temidden van de genen met bedrijfskleding, beter herken baar als leidinggevenden', verklaart Geert- Jan van den Oord. Hij is medewerker Be drijfsvoering en coördinator bedrijfskleding in Vlijmen. Belangstelling Bedrijfskleding is actu eel. Rabobanken met bedrijfskleding worden regelmatig benaderd door andere Raboban ken. 'Vorige week hadden we zeven collega- banken op bezoek', vertelt Van den Oord. 'Naar aanleiding van de publiciteit rondom de Rabobank Maastricht heb ik ook die bank uit genodigd. Bedrijfskleding speelt echt bij veel banken, maar het kostenplaatje is soms een drempel. Wij vinden dat de kosten zeker op wegen tegen de voordelen.' Bij Vlijmen en Leiden en Oegstgeest betaalt de bank de kle ding, behalve blouses en overhemden. Die komen voor rekening van de medewerkers. De Rabobank Waspik betaalt alle kleding stukken. Cees Boutens van Voorlichting Rabo bank Nederland krijgt regelmatig persvra- gen over kledingvoorschriften bij de Rabo bank. 'Eenduidige voorschriften zijn er niet binnen de organisatie. De norm voor kle ding kan per plaats of functie verschillen. Daarbij zou ook rekening moeten worden gehouden met de cliënten.' Heeft de toe komstige inrichting van de kantoren conse quenties voor het dragen van bedrijfskle ding? 'Voorlopig nog niet', zegt Adri Meijer van de activiteit Distributie van Rabobank Nederland. 'De kosten van bedrijfskleding zijn voor de bank hoog. Daarentegen ver groot het de herkenbaarheid. Omdat de bankhal meer en meer een winkel zal wor den, kan bedrijfskleding op termijn echter wel een rol gaan spelen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 13