De functie Rabo band Uit de media Studenten centraal in Bank en Particulier Nadruk op agrarische markt in Bank en Bedrijf Onderzoek naar kwaliteit dienstverlening banken 'De lol is gewoon mensen vooruit te helpen' Particuliere klanten van banken hebben vorig jaar iets vaker geklaagd bij de Geschillencommissie Bank bedrijf, maar zij kregen op nieuw minder vaak gelijk. Uit het jaarverslag van de com missie blijkt, dat er vorig jaar 274 nieuwe klachten werden ingediend. De meeste klach ten waarover een uitspraak werd gedaan, gingen over opnames via de geldauto maat. Het toeristisch bedrijfsle ven in Nederland kan terug kijken op een goed vakantie seizoen. Vooral campings en bungalowparken spreken van een 'topseizoen'. Tot die con clusie komt het Nederlands Bureau voor Toerisme na een telefonische peiling. Het ziekteverzuim is in het tweede kwartaal van dit jaar verder gedaald. Het ver zuimpercentage bedraagt 7,7 procent. In dezelfde pe riode vorig jaar was dat nog 8,3 procent. Dit maakte de Sociale Verzekeringsraad be kend. De Tweede Kamer heeft ingestemd met de verlaging van het BTW-tarief met 1 pro cent naar 17,5 procent per 1 oktober. De BTW-verlaging kost het rijk twee miljard gul den. Dit wordt gefinancierd uit meevallende belastingin komsten. In april van dit jaar was het gemiddelde daadwerke lijk verdiende bruto uurloon 4,7 procent hoger dan twaalf maanden geleden, aldus het CBS. Het Nederlandse bruto binnenlands produkt is in het tweede kwartaal met 1,5 pro cent gegroeid ten opzichte van het tweede kwartaal van 1991. De groei over de eer ste zes maanden van 1992 komt hierdoor op 2,3 pro cent. Ondanks een tegenval lende economische ontwik keling verwacht het kabinet volgend jaar in de rijksbegro ting de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. De lasten druk blijft onder het afge sproken niveau, het terug dringen van het financie ringstekort ligt op schema, de koopkracht voor de mini ma blijft gehandhaafd en er blijft zelfs geld over voor in vesteringen in milieu en in frastructuur. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie rticuUer Nummer 19/5 oktober 1992 Aan studenten besteedt het oktobernummer van Bank en Particulier veel aandacht. Daarnaast geeft het blad onder meer informatie over cliëntge richt financieren en het familie vermogen. 'Kroegtijgers of topcliënten' is de titel van het thema-artikel over studenten. Deze cliënten- groep wil volwassen worden be handeld en vraagt ook om vol wassen bankprodukten. Vooral de juiste behandeling verdient aandacht. Verder een artikel over cliëntgericht financieren. Daarbij staat de cliënt centraal in plaats van het object. Omdat het produktaanbod op de markt weinig verschilt, wordt maat werk bij de advisering belangrij ker. Vervolgens aandacht voor de bescherming van het fami lievermogen door een testa ment. De Juridische en Fiscale Dienst geeft adviezen om de druk van het successierecht te kunnen verzachten. Bank en Bedrijf van oktober is een themanummer over de agrarische sector en de markt bewerking daarvan. De agrarische markt staat in de eerste drie maanden van 1993 centraal in de bewerking van de bedrijvenmarkt. leder kwartaal heeft volgend jaar een andere doelgroep uit de bedrijvensector een streepje voor. Daarom is het motto van de actie die zich richt op de agrarische markt 'Boeren en tuinders hebben bij de Rabobank een streepje voor'. Er wordt informatie gege ven over de aanpak en de hulp middelen. Daarnaast besteedt het blad aandacht aan activitei ten die dit jaar plaatsvinden. Kwaliteit van de dienstver lening is een zeer belangrijke factor bij de bankkeuze. Uit onderzoek bleek, dat bank- cliënten zich steeds bewuster worden van de kwaliteit van de service. In opdracht van een aantal plaatselijke banken is een standaardonderzoek ontwikkeld, waarmee de kwa liteit van de dienstverlening wordt gemeten. In het onderzoek wordt de me ning van de klant gevraagd over 24 aspecten van de dienstver lening. Het onderzoek levert onder andere concrete aankno pingspunten op voor signale ring van knelpunten binnen de bank, suggesties voor aanpas sing van bedieningssystemen en knelpunten in de opleiding van personeel. De uitvoering van het onderzoek gebeurt door een schriftelijke enquête onder 250 cliënten per kan toor. De bank neemt zelf een aantal activiteiten voor haar re kening, zodat de kosten van het onderzoek laag blijven. Meer informatie bij Marketing Informatie Particulieren in Eind hoven, telefoon (040) 347973. 'Laatst was er een klant, die auto 's wilde importeren uit Ame rika en wilde weten hoe de be talingen naar het buitenland wer ken. Ik heb hem de accreditie- ven uitgelegd. Dat is een bepaal de vorm van garanderen en re serveren van betalingen. Als vol daan wordt aan de afspraken tussen de koper en verkoper en de papierwinkel is compleet, dan wordt de gereserveerde be taling uitgevoerd. Rabobank Ne derland en wij controleren dat dan samen.De functie van me dewerker commerciële onder steuning wordt in de Rabobank- organisatie verschillend inge vuld, er worden onder commer ciële ondersteuning verschillen de werkzaamheden onderge bracht. Theunissen, die meao deed en de Nibe-opleidingen KI, K2, binnen- en buitenland: 'Hier in Raamland is ook het beta lingsverkeer op onze afdeling be legd. De relatiebeheerders pik ken signalen van de klanten op over problemen met hun beta lingsverkeer en geven die aan mij door. Indien nodig maak ik computeruitdraaien of kopieën van microfiches en kijk wat het probleem is. Zo langzamerhand weet ik precies waar ik moet zoe ken. En wanneer er bij zakelijke klanten kosten in rekening wor- 'Het leukste in dit werk is de voldoening die je hebt, wanneer je al je kennis naar de klant hebt kunnen spuien. De lol is gewoon mensen vooruit te hel pen', zegt Jacques Theunissen. Hij werkt ais medewerker com merciële ondersteuning bij de Rabobank Raamland. Medewerker commerciële ondersteuning Plaatselijke bank Opleiding: meao/mmo en Nibe Functiegroep: 04/05 den gebracht, willen ze een spe cificatie van die kosten. Vaak blijkt, dat de klant zelf de kosten veroorzaakt door bijvoorbeeld alle betalingen met bankgiro 's te doen. Ik leg zo'n klant dan uit hoe hij goedkoper kan omgaan met zijn betalingsverkeer. Dat kan honderden guldens schelen. Hij krijgt van mij overzichten hoe veel dagafschriften hij heeft gekregen en hoeveel posten er zijn geboekt. Waar ik slecht te gen kan, is een klant die niet kan leven met de transactiegebon den tarifering. Sommigen willen ouderwets doorgaan met provi sie betalen. Als je het ze voorre kent, dan worden ze er met TGT soms wel eens f 1.500,- beter van. Maar ja, ik kan ze niet dwin gen. Jammer. Bij veel Raboban- ken zijn naast het betalingsver keer de inputverzorging van de leningenadministratie, de scha de-afwikkeling bij verzekeringen en het dossierbeheer van finan cieringen bij de afdeling commer ciële ondersteuning onderge bracht. Mijn taak is redelijk spe cialistisch, doordat de materie steeds weer wordt vernieuwd. Daardoor is er constant een nieuwe uitdaging aanwezig. Voor lopig denk ik dan ook nog even niet aan een andere functie bin nen de organisatie.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 12