T% Raöo band Wat is LAURA? De ervaringen met LAURA ,r», j!jU1üu van de Rabobank Hillegom Nummer 18/21 september 1992 LAURA staat voor Lokale Automatisering RAbobanken. Het is een gezamenlijk project van de Rabobank en Olivetti Systems Networks. LAURA komt tegemoet aan de behoefte aan lokaal, dus op de bank, toegankelijke actu ele informatie over cliënten, cliëntgroepen en produkten. En aan de mogelijkheid om op één werkstation alle automatiseringsfuncties die het bancaire proces ondersteunen te verrichten. Zowel waar het gaat om het afhandelen van transacties, als om het bieden van een uitgebreid pakket financiële en zakelijke dienstverlening aan de cliënt. Men kan met LAURA op één plek beschikken over cliëntgegevens én deze gegevens ook gebruiken. De kern van LAURA-1, dat vanaf deze maand wordt uitgeleverd, is een be stand met cliënt-produktgegevens, die afkomstig zijn uit CRAB en de produktbestanden bij Rabobank Nederland. Ze gaan op tape-cartridge naar de banken en kunnen ter plekke worden aangegevuld met eigen gegevens van de bank. over LAURA de bank in en we hebben twee informatie-avonden gehouden. Daar waren ook de mensen van de bijkantoren. Zij heb ben LAURA nog niet, maar moeten wel op de hoogte zijn. De kennis-afstand moet niet te groot worden. Wij werken al met MS Word en MS Excel en zij nog met de typemachine. Uiteindelijk is het de bedoelding, dat vrijwel iedereen een PC op zijn bureau heeft.' Acceptatie Is LAURA nu binnen de bank geaccepteerd? Schrama: 'Als we er gens een PC weghalen of als we een back- up maken, dan piept men. Dat is een goed teken. Ondanks dat er best wat haken en ogen aan het produkt zitten. Maar ja, je bent proefbank of je bent het niet. Dat be tekende ook, dat er opgeleid moest worden. We hebben mensen, die nog nooit een toet senbord hadden gebruikt, in kleine groepjes wegwijs gemaakt. Gewoon een paar uur rustig oefenen. Dat geeft een stukje ver trouwen. Soms gaat het met horten en sto ten. Maar uiteindelijk wil niemand zijn PC meer missen. En heeft iemand proble men, dan zitten er genoeg mensen in de buurt, die even willen helpen. Een beperkte groep heeft deelgenomen aan opleidingen van Rabobank Neder land, verder regelen we het intern. Dat bevalt goed.' Basten: 'Het kost tijd om de mogelijkheden van LAURA te ont dekken. Je moet experimenteren en leren. Veel mensen binnen de bank hebben het zo druk, dat ze er soms nauwelijks aan toe komen om daar tijd aan te besteden. Zo is het ook in Hil- legom.' Autorisatie Hoe beslis je wie in welk bestand mag kijken en hoe garan deer je de privacy van de cliënt? Bas ten: 'Dat was altijd simpel met al die kleine bestandjes en archiefkasten, ledereen had z'n eigen sleutel. Nu moet je daar goed over nadenken. Tekstverwerken mag iedereen en NAW- gegevens zijn ook openbaar. Ook een aantal cliëntgegevens is openbaarder geworden. De ideale situatie is dat iedereen die zijn PC aanzet een privé- menu met keuzes krijgt. Bepaalde mensen kunnen dan aan bepaalde din gen gewoon niet komen. Bijkantoor X kan bijvoorbeeld alleen de gegevens van haar eigen klanten zien. Maar dan krijg je dus problemen als een klant een keer naar het hoofdkantoor gaat. Je houdt nog veel grijze vlekken over. Er is behoorlijk wat aandacht besteed aan de opbouw van de autorisatiefunctiona liteit, maar je kunt vaak niet voorzien hoe iets geregeld moet worden.' Afschermen Basten illustreert: 'Bij een plaatselijke bank werd een demonstra tie van LAURA gegeven voor directie en be stuur. Er werd hen toen gevraagd: vinden jul lie dat er bepaalde groepen cliënten afge schermd moeten worden? Dat vond men niet nodig. Toen liet iemand de NAW-gege- vens van één van de aanwezige heren zien op het scherm met de vraag: wilt u nog meer zien? Toch maar afschermen dus. Maar het moet wel praktisch werkbaar zijn. Dat is steeds een kwestie van afwegen. Wel moeten er - alleen al in verband met vakan tie of ziekte - voor elke functie en voor gege vens meerdere mensen zijn geautoriseerd. Het is steeds een kwestie van afwegen. De praktijk bij de banken is toch anders dan dat wij van te voren kunnen bedenken.' Slagvaardiger Wat levert LAURA nou eigenlijk precies op voor een bank? Schra ma: 'Het belangrijkste is toch, dat je com mercieel veel slagvaardiger wordt. Daar naast bevat LAURA nogal wat efficiency- voordelen. Een relatiebeheerder heeft straks met één druk op de knop een totaal beeld van een cliënt. Verder doe je acties veel gerichter doordat je een nauwkeurige selectie kunt maken. En ook kredietbeheer ga je straks secuurder doen. Veel banken hebben nu minder posten in kredietbeheer dan door Bedrijfsfinancieringen wordt gead viseerd, gewoon omdat het veel te veel werk is. Dat betekent dus, dat je risico's loopt bij cliënten die niet in kredietbeheer zitten. In LAURA zitten ze allemaal en krijgje elke maand automatisch een signalering van zaken die afwijken.' Completer LAURA zal steeds verder worden uitgebreid. Schrama: 'Dat zal ons werk steeds verder vergemakkelijken. Nu is het vaak een hele administratieve romp slomp. Straks zal het zo zijn, dat de gege vens in LAURA op een standaard manier worden verwerkt. Belangrijk is, dat de infor matie steeds over de hele linie actueel is. Je gaat met eikaars gegevens werken, waar- Basten: 'Met LAURA nemen de efficiency en de commerciële daadkracht toe, omdat informatie beter toegankelijk is. Daar door gaat je kwaliteit als bank omhoog bij een dalend kosten patroon. door het werk een stuk sneller gaat en er meer tijd is voor een goed gesprek met de cliënt. Het beeld van de cliënt wordt steeds completer, zodat je hem steeds beter van dienst kunt zijn. Je wordt steeds slagvaardi ger. Voorwaarde daarbij is natuurlijk, dat iedereen op de juiste manier met de gege vens leert omgaan, zowel wat het inbrengen ervan betreft als het interpreteren.' Kosten Schrama: 'Sommige ban ken vinden LAURA duur. Maar wij den ken dat de investering de moeite waard is. Het is een basis voor verdere ontwikkelingen. Je moet nu investeren en profiteren van de mogelijkheden die LAURA al biedt. Er zullen de komende tijd allerlei pakketten worden ontwik keld, die het rendement van het sys teem verder verhogen. Efficiency en commerciële slagkracht wegen vol gens ons op tegen de kosten.' Basten: 'Rabobank Nederland levert een con stante stroom toepassingen voor LAURA aan. De banken moeten daar zelf op voortborduren.' 'Proefbanken als Hillegom hebben moeten ploeteren', besluit Basten. 'De banken die nu volgen hebben het wat dat betreft veel gemakkelijker. Er ligt van alles voor ze klaar. De invoe ring van LAURA zal wel overal anders zijn. Daar moet capaciteit voor worden vrijgemaakt. Het invoeringsplan voor de ene bank is niet automatisch ge schikt voor een andere, ledereen moet het inpassen in de eigen organisatie. Dat betekent, dat processen opnieuw moeten worden ingericht. Daarover moet worden nagedacht en dat kost tijd. Maar het is noodzakelijk om inder daad de beoogde efficiency te realise ren en de commerciële slagkracht te vergroten. Elke bank heeft andere prioriteiten. Maar één ding is zeker: LAURA is voor alle banken een prima oplossing.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 9