LAURA-1 de eerste stap van een nieuwe generatie apparatuur 'W Rabo band Banken bewaren op allerlei manieren gegevens over cliënten. De ene afdeling doet dat in een PC, de volgende in een LAN, een der de gebruikt een ouderwetse kaartenbak en een vierde zweert bij een grote archiefkast. Cliëntgegevens zitten vaak in al die ver schillende systemen. Verhuist iemand, dan moet de adreswijziging soms een groot aantal malen worden aangebracht, met de nodige kans op fouten. En als iemand om een financiering vraagt, moeten zijn gegevens uit de verschillende systemen worden opgevist. 'Ook bij ons was de situatie min of meer zo', vertelt Corneel Schra- ma, projectleider LAURA bij de Rabobank Hillegom. 'We wilden dat veranderen. Toen we van de komst van LAURA hoorden, heb ben we ons dan ook onmiddellijk als proefbank aangemeld.' Nummer 18/21 september 1992 GROOTSCHALIGE e wilden meer grip krijgen op al les wat er binnen de bank aan gegevens voorra dig is en wat daarmee ge beurt', vertelt Schrama. 'In eerste instantie zagen we de oplossing in KTO, maar uitein delijk hebben we gewacht op LAURA. Het is ideaal om met één systeem te maken te heb ben, zodat je alle gegevens maar één keer bij hoeft te houden en waaruit je alle in formatie kunt halen die je no dig hebt.' Toegankelijk Schrama: 'Als je één systeem hebt, wordt het niet alleen beter be-1 heersbaar, maar de informa-1 tie wordt ook voor veel meer mensen toegankelijk, leder- 2 een, mits geautoriseerd na tuurlijk, kan erin. Zaken als bankgaranties liggen nu meestal ergens in een kast, die alleen maar voor mensen in de directe omgeving toegankelijk is. Staat die kast letterlijk of figuurlijk buiten je bereik, dan heb je altijd iemand anders nodig, die er toevallig de weg in weet. De kans dat bij een financieringsaanvraag wordt vergeten er naar te kijken is dan ook niet denkbeeldig. Zit ai je informatie in één systeem, dan wordt de toegankelijkheid en bruikbaarheid veel beter.' Bijkantoor ook Nu liggen veel gege vens op het hoofdkantoor van de bank. In de toekomst kunnen de bijkantoren er via LAURA ook direct bij. Schrama: 'Alle aktes zitten hier in de kluis. Die is maar voor wei nig mensen toegankelijk. De collega's van een bijkantoor komen er niet in. Die zouden dus moeten bellen, maar ook dat gebeurt in de praktijk niet. Stel dat straks alle dos siers in LAURA zitten, dan kan men dus zon der veel moeite wél even kijken.' Kredietbeheer Jos Basten, project manager bij Rabobank Nederland voor de in- Schrama: 'Je kunt handig corrigeren met LAURA. We hebben hier een Stijn Streu- vels Plantsoen. Dat staat op allerlei manieren afgekort in de verschillende bestan den. Nu kunnen we dat in één keer allemaal vervangen door de juiste naam. voering van LAURA: 'De hele dossierkast in LAURA, dat is nog even toekomstmuziek, maar het zal over enige tijd inderdaad mo gelijk zijn. Een toepassing die al beschik baar is, is kredietbeheer, een programma waarin ook alle zekerheden worden vastge legd en waarmee vervolgens het dekkings resultaat kan worden berekend.' Schrama: 'Wij doen dat nu nog op de DEC-PC met een speciaal programma van Rabobank Neder land, dat indertijd maar bij tien banken te rechtgekomen is. Wij stappen wat dat be treft dus nog niet over naar LAURA. We heb ben andere prioriteiten.' Selecties 'Als ik mijn scherm aanzet, heb ik alle cliënten in beeld met produkten die ze afnemen', aldus Schrama. 'Dat is handig voor marktbewerkingsacties. Je kunt heel gericht werken. Als je een avond voor beleggers wilt organiseren, selecteer je bij voorbeeld wie een financiering heeft van meer dan een miljoen of een creditsaldo van meer dan een ton. Tot nu toe waren der gelijke selecties niet te maken, omdat de gege vens verspreid zaten over verschillende sys temen. Als je je selectie hebt gemaakt, kun je een brief intypen en die op naam aan alle betreffende klanten toesturen. De gege vens zitten in LAURA. We moeten nu leren om ze eruit te krijgen.' Een jaar Basten: 'Het begeleide invoe ringstraject LAURA op de bank duurt een jaar. Na een analyse- en voorbereidings periode van ongeveer negen maanden komt de apparatuur. Dan begeleiden wij het opstarten gedurende drie maanden en dan gaat men zelfstandig verder. In die drie maanden leggen we een basis. We zorgen dat de bank met de kantoortoepassingen, relatiebeheer en kredietbeheer leert om gaan.' Schrama: 'Door er vervolgens zelf mee te werken, doorgrond je steeds meer de mogelijkheden en ga je je bestanden steeds verder verbeteren en gebruiken. Bijvoorbeeld door in de rubriek consumen tensegment de code P&E consequent aan te brengen. Consequent zijn is heel belangrijk.' Oud en nieuw Oude systemen worden langzaam vervangen door de nieuwe. Schrama: 'Tekstver werking doen we alleen nog maar via de Olivetti PC's. Voorlopig blijft LAURA een kwestie van het combineren van oud en nieuw. Ik zie het als een overgangsfase, die nog een paar jaar zal duren. Maar er komt steeds meer. Basten: 'CRP, cliënt rentabili teit particulieren, en RSB, re latie systeem bedrijven zijn twee van de pakketten, die binnen afzienbare tijd op LAU RA zullen zitten. Alle relevan te MS DOS-toepassingen worden, dat is uitgesproken, voor eind 1993 als LAURA- toepassing opgeleverd.' Samen 'LAURA is een project datje niet alleen kunt doen', vindt Basten. 'Het is iets waar veel mensen bin nen de bank bij betrokken moeten zijn.' Schrama: 'Mijn collega Thijs Oppelaar, hoofd Bedrijfsvoering, en ik trekken het hier bin nen de bank, maar iedereen wordt ermee geconfronteerd. We hebben een project groep. Die is zodanig samengesteld dat hij representatief is voor de bank. We vergade ren nog steeds eens in de zes tot acht weken. Onder de projectgroep hangen vier werkgroepen, die zich bezighouden met respectievelijk de functionaliteitsgebieden relatie- en kredietbeheer, kantoortoepas singen en systeembeheer.' ledereen 'We hebben dus iedereen er zoveel mogelijk bij betrokken', vervolgt Schrama. 'Dat hebben we ook met het plaatsen van PC's gedaan. Die zijn eerlijk verdeeld over alle sectoren. Zelf heb ik er nog niet eens een. Bij sommigen bleef de PC vaak relatief lang uit. Maar we hebben altijd geprobeerd om ook de mensen met PC-angst er een te geven en er dan maar wat meer tijd in te stoppen, ledereen moet mee, je mag niemand buitensluiten. We stu ren ook regelmatig interne mededelingen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 8