Rabo band *1 Uit de bank geklapt Waarom is LAURA zo duur? Waarom Word in plaats van WordPerfect? Kan LAURA bij de tijd blijven? LAURA en MS DOS LAURA voor 1995 ingevoerd? Nummer 18/21 september 1992 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. GROOTSCHALIGE mm UITLEVERING Voor de installatie van LAURA is een con tract afgesloten voor vele honderden mil joenen guldens. Waarom is LAURA zo duur? 'De Rabobank heeft met LAURA gekozen voor een grote mate van decentrale automatisering en daarvoor is een zwaar systeem no dig', zegt Frans Vervoordel- donk, hoofd Dienstverlening Informatisering AB. 'Ten op zichte van de vorige systemen levert het LAURA-concept een integratie op waarbij nu ook de gegevens op de bank worden be heerd. Zo'n systeem, met de daarvoor ver eiste beveiliging en de grootschalige invoe ring van kantoortoepassingen als MS Word, vergt een grote investering. Overigens is de prijs van LAURA overeenkomstig de prijzen op de markt voor dit soort produkten. Op het moment dat alle banken over LAURA be schikken, moet het ook mogelijk zijn op or ganisatieniveau besparingen te gaan reali seren. Bijvoorbeeld door elektronische dis tributie van informatie. De opbrengst zal heel sterk worden bepaald door het vermo gen van iedere bank om de mogelijkheden voor commerciële ondersteuning en vereen voudiging van werkwijzen te benutten.' Waarom is in het kader van LAURA geko zen voor Word in plaats van WordPerfect? Ruim twee jaar geleden moest de keuze worden ge maakt voor de pakketten voor LAURA kantoortoepas singen. 'We denken hierbij aan tekstverwerking, reken blad ofwel spreadsheet be werking, elektronische ar chivering, elektronische post en gegevens- selectie op de lokale database,' vertelt Henk Harmsen, produkt manager LAURA kantoor toepassingen. 'Deze toepassingen moeten bij de plaatselijke banken kunnen worden ge bruikt ter ondersteuning van de dagelijkse werkzaamheden.' In de toekomst zullen deze en andere kantoortoepassingen met bancai re toepassingen moeten samensmelten. Tekstverwerking zal dan een onderdeel vor men van een totale geautomatiseerde werk plek-ondersteuning en niet meer als los staand zichtbaar hoeven te zijn. 'Voordat in LAURA een dergelijke geïntegreerde eindom- geving volledig zal zijn gerealiseerd, is er nog een hele weg te gaan. Toch is en was het be langrijk dat pakketten gekozen worden, die een optimale integratie mogelijk maken', legt Harmsen uit. 'De basis hiervoor is Olivetti als systeemintegrator van LAURA en de Micro- Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. soft produkten, MS Word voor tekstverwer king en MS Excel voor spreadsheet. Eén tekstverwerkingspakket voor de Rabobank- organisatie heeft bovendien veel voordelen. Het biedt de mogelijkheid op eenvoudige wij ze handboeken, circulaires en corresponden tie te standaardiseren en uit te wisselen. Maar ook op het gebied van ondersteuning, opleiding en documentatie werkt één tekst verwerkingspakket efficiënter.' De afgelopen anderhalfjaar hebben negen proefbanken er varingen opgedaan met LAURA kantoortoe passingen, dus ook met Word. Deze banken hebben het werken met Word als zeer posi tief ervaren. De produktiviteit en kwaliteit zijn gestegen. Dit wordt onder andere bereikt door het gebruik van zogenaamde sjablonen waarmee de 'vormen en normen voor tekst verwerking', de elektronische huisstijl van de Rabobank, worden ondersteund. Harmsen: 'Een van de reacties tijdens een evaluatie was: We zouden alleen al om Word, LAURA niet meer willen missen.' Het zal een aantal jaren duren voor LAURA- 1 is ingevoerd bij alle banken. Lopen we niet achter als de invoering eenmaal tot stand is gekomen? 'LAURA is vooral gekozen omdat het een produkt is vA dat kan meegroeien met de snelle ontwikkelingen in de wereld van de automatise ring', zegt Theo Laan van Systeemmanagement LAU RA. 'Belangrijke technische uitgangspunten van LAURA zijn het toepas sen van marktstandaards, 'open' systemen en het cliënt/server concept. Hierdoor én door de realisatie van een grote onafhanke lijkheid tussen de huidige toepassingen en de gebruikte machines en besturingspro grammatuur, is het mogelijk om mee te groeien en bij te blijven. Natuurlijk is dit geen doel op zich. Heel belangrijk is een goede ondersteuning van de processen van de plaatselijke banken. Dat LAURA flexibiliteit betekent, is overigens voor medewerkers di rect zichtbaar: de beschikking over de lokale gegevens, de sterke integratie en het ge bruik van intelligente werkstations op elke werkplek. De lokale automatisering van de plaatselijke banken blijft in vergelijking met binnenlandse en buitenlandse banken voor uitstrevend. Dat geldt met name voor de mate van decentralisatie en integratie waar mee LAURA voorop loopt. Het LAURA-con cept biedt de mogelijkheden om deze positie te behouden en zelfs uitte breiden.' Als we LAURA hebben, kunnen daar dan ook de huidige IVIS DOS-toepassingen op draaien? 'Het LAURA-systeem biedt geen mogelijkheden om MS DOS-programma's te gebruiken', meldt Jos Bas ten, projectmanager LAURA bij Rabobank Nederland. 'Dit betekent, dat banken hiervoor tijdelijk nog MS DOS-PC's nodig zullen hebben. In de prak tijk bij de proefbanken blijkt, dat dit er niet toe hoeft te leiden, dat veel werkplekken voorzien worden van zowel een LAURA-PC als een MS DOS-PC. Binnen Rabobank Ne derland wordt momenteel hard gewerkt aan het op korte termijn, voor eind 1993, con verteren van de relevante MS DOS-pro gramma's. Dit betekent dat de program ma's, zoals die beschikbaar zijn in MS DOS, ook binnen LAURA ontwikkeld worden. Deze nieuwe LAURA-programma's zullen dan de gegevens gebruiken, die binnen LAURA al beschikbaar zijn. Dat betekent een verdere integratie van functionaliteiten en gegevens binnen één groot systeem: LAURA.' De heer Wijffels gaf aan dat LAURA-1 in 1995 moet zijn ingevoerd. Kan Rabobank Nederland dat wel realiseren? LAURA-1 bevat de infrastruc tuur van LAURA en geeft iedere bank de gelegenheid ervaring op te doen met het gebruik en beheer van LAURA. 'LAURA-1 moet in 1995 zijn ingevoerd om daarna op tempo de huidi ge KI K-systemen te kunnen vervangen door LAURA-2/3', aldus Frans Vervoordeldonk, hoofd Dienstverlening Informatisering AB. 'Voor het slagen van deze grote invoerings inspanning heeft Dienstverlening Informati sering AB zich vanaf het begin van het traject voorbereid op LAURA. Door middel van een proefproject met negen banken is ervaring opgedaan met de invoering. Bo vendien is een netwerk van leveranciers van diensten opgebouwd. Deze dienstenle veranciers zijn: Olivetti voor de installatie, Electric Engineering voor de bekabeling en Randstad voor de kantoorautomatiserings opleidingen MS Word en MS Excel. Zij heb ben allen ervaring met grootschalige pro jecten en kunnen door hun omvang lande lijk opereren. Mede door hun inzet kan een hoog invoeringstempo worden gehaald. Bo vendien kan voor alle banken een hoog kwaliteitsniveau worden gerealiseerd', be sluit Vervoordeldonk.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 6