IAIRA Intensieve samenwerking leveranciers en banken moet sleutel succes LAURA worden Raho band In 1989 werd een begin gemaakt met LAURA. Dat gebeurde in Milaan met het tekenen van een opzienbarende overeenkomst tus sen de Rabobank en computerfabrikant Olivetti. Dit Italiaanse bedrijf was uit een aantal vooraanstaande automatiseerders gese lecteerd voor de levering van apparatuur en programmatuur voor de plaatselijke Rabobanken. Welke leveranciers zijn er nog meer bij dit grootse project betrokken? Een inventarisatie. Nummer 18/21 september 1992 GROOTSCHALIGE UITLEVERING Naast de 'interne leveranciers' binnen het Werkgebied Aangesloten Banken van Rabobank Nederland leveren drie grote bedrijven een belangrijke bijdrage aan het welslagen van het automatiserings project LAURA. In de eerste plaats is dat Oli vetti, die de apparatuur en de standaard software levert. Daarnaast neemt Randstad de kantoorautomatiseringsoplei dingen voor z'n rekening en zorgt Electric Engineering voor de beka beling. Met de medewerking van deze bedrijven moet de invoering van LAURA-1 voor eind 1995 wor den geklaard. Hard- én software Verreweg de belangrijkste externe partner in het hele project is Olivetti. Sa men met deze Europese automati seringsreus heeft Rabobank Ne derland LAURA ontwikkeld. Het bedrijf levert de apparatuur, zoals de PC's, de servers en de prin ters, maar ook bepaalde belang rijke onderdelen van de software, die nodig zijn om het systeem te laten functioneren. Via Olivetti neemt de Rabobank bovendien al lerlei kantoorautomatiseringspak ketten af, zoals MS Word en MS Excel. In de fase van de uitlevering, die nu is aangebroken, brengt Olivetti de apparatuur naar de banken en installeert ze daar. Tussenpersoon Olivetti treedt op als 'in tegrator' en 'tussenpersoon' voor softwarefa brikant Microsoft voor de programma's Word en Excel. Dat is ook het geval met bijvoorbeeld Hewlett Packard, waarvan Olivetti printers koopt en met een sticker van Olivetti erop le vert aan de Rabobank. Een ander voorbeeld is de apparatuur die nodig is om de netwer ken te sturen en te controleren. Die wordt ge maakt door Simac, maar Olivetti levert ze. De Italiaanse automatiseerder is dus een be langrijke schakel in het LAURA-project. Netwerken Met alleen PC's, printers en servers doe je niet veel. Ze moeten met elkaar worden verbonden om ze met elkaar aan de praatte krijgen. Daarvoor is een net werk van bekabeling nodig. Om die netwer ken te installeren wordt Electric Engineering ingehuurd. Deze telematica-installateur is marktleider op het gebied van installatie dienstverlening. Het bedrijf, dat onderdeel is van de Getronics Groep, heeft negen vesti gingen in Nederland, 560 medewerkers in vaste dienst en is dus geen 'kleine jongen'. Opleidingen De derde grote partner bij de realisatie van de eerste fase van LAURA is Randstad Opleidingscentrum. Dit insti tuut, dat onderdeel is van de Randstad Groep, heeft elf vestigingen verspreid over Nederland. Met tachtig medewerkers leidde Randstad vorig jaar ruim 15.000 cursisten op, met opleidingen op het gebied van auto- RABOBANK NEDERLAND ONTWIKKELING SAMEN MET OLIVETTI DIENSTVERLENING INFORMATISERING ADVISERING EN INVOERING INFORMATISERINGSPRODUKTEN OPERATIONELE ONDERSTEUNING INFORMATISERINGSOPLEIDINGEN OLIVETTI LEVERING EN INSTALLATIE APPARATUUR EXTERNE LEVERANCIERS ELECTRIC ENGINEERING RANDSTAD OPLEIDINGSCENTRUM OPLEIDINGEN VOOR MS-WORD EN MS-EXCEL matisering, verkoop en communicatie. Het gaat daarbij voornamelijk om automatise ringscursussen. Maatwerk Op de opleidingscentra van Randstad kunnen door medewerkers van plaatselijke banken speciale cursussen wor den gevolgd, die zijn toegespitst op LAURA. Voor zowel het tekstverwerkingspakket Word als voor het rekenprogramma Excel verzorgt Randstad een introductiecursus, een basiscursus en een cursus voor gevor derden. Ook heeft het opleidingscentrum van Randstad opleidingen voor de MS/DOS- lijn en het PC-beveiligingspakket Safe-Guard in haar programma. Dat zijn echter geen op leidingen die speciaal voor de Rabobank worden gegeven, ze zijn door iedereen te vol gen. Grote bedrijven De eisen die Rabo bank Nederland bij de selectie van de exter ne leveranciers heeft gesteld waren hoog. Zo moesten ze veel volume aankunnen en beschikken overeen organisatie, die pieken in de levering en ondersteuning kan opvan gen. Ze moesten zo groot zijn en zoveel an dere grote klanten hebben, dat ze niet uit sluitend afhankelijk zouden zijn van de Rabo bank. 'Je kunt je niet permitteren dat een be drijf over de kop gaat, omdat de Rabobank even wat minder dien sten of produkten van zo'n bedrijf afneemt', aldus Frans Vervoor- deldonk, hoofd van Dienstverlening Informa tisering AB bij Rabobank Nederland. Verspreid Olivetti, Randstad en Elec tric Engineering hebben vestigingen op meer plaatsen in Nederland. Daardoor kunnen ze flexibeler opereren. Op die manier kunnen zij pieken aan als het druk wordt met het instal leren van LAURA-apparatuur en het aanbren gen van de bekabeling bij de plaatselijke banken of als er veel vraag is naar opleidin gen. Een ander voordeel van grote bedrijven is, dat zij flexibeler kunnen opereren als er speciale wensen zijn of als er bijvoorbeeld 's avonds moet worden opgeleid. Lokaal? Het inschakelen van plaatse lijke leveranciers past niet in de filosofie van het LAURA-project. Er zijn wel discussies ge weest over de installatie door lokaal opere rende ondernemers. Ook bij het zoeken naar instituten voor opleidingen is dit aan de orde geweest. Vervoordeldonk: 'Je kunt niet ver langen, dat al die lokale leveranciers op de zelfde manier bekabeling installe ren of opleidingen geven. Zo werkt dat gewoon niet. Kwaliteit moetje aansturen. Dat wordt steeds be langrijker, vooral ook omdat LAURA een zeer complex systeem is. Je kunt je steeds minder veroorloven, zeker als het gaat om bekabelen en techniek. De systemen worden subtieler en daardoor meer afhan kelijk van de kwaliteit.' Intern Schoenmaker blijf bij je leest. Dat is het uitgangspunt dat geldt bij het uitbesteden van activi teiten rond LAURA. Alles wat niétte maken heeft met de manier van bankieren van de Rabobank wordt uitbesteed. Het maken van appara ten, het installeren, bekabelen en het geven van algemene cursussen wordt door derden gedaan. Naast de coördinatie van het gehele project wordt er toch veel in eigen huis ge daan. De ontwikkeling van LAURA, inclusief de specifieke toepassingen voor de Rabo bank, is een zaak van Rabobank Nederland. Ook de advisering over de invoering en de ondersteuning wordt vanuit Utrecht gereali seerd. Produktgroepen Als de infrastructuur er ligt, zullen de produktgroepen specifieke toepassingen gaan maken. Interpolis en Be- drijfsfinancieringen zijn al een eind op weg. Momenteel wordt eraan gewerkt om alle be staande MS-DOS-toepassingen van de pro duktgroepen eind volgend jaar op LAURA operationeel te hebben. Dat wordt een zaak die waarschijnlijk voor een deel wordt uitbe steed aan een software-house. Twaalf jaar is er gewerkt aan de invoe ring van KTS en KIK. Nu moet LAURA-1 in driejaar bij de banken 'draaien'. Dat is nood zakelijk omdat vanaf 1995 de volgende fa sen van LAURA in hoog tempo van de grond moeten komen. Alles gaat met een veel gro tere vaart dan bij de invoering van KIK. De in tensieve samenwerking tussen de leveran ciers en de banken moet de sleutel voor het succes van LAURA worden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 5