L Proefbanken ontdekken kinderziektes LAURA IAIRA Rabo band 'Maar zonder LAURA kunnen we niet meer' Negen banken beproeven sinds enige tijd LAURA, het Lokale Automatiseringsprogramma Ra- bobanken. De invoering van de eerste fase blijkt een gigan tisch karwei en de resultaten zijn nog niet optimaal. Er zijn po sitieve ervaringen met LAURA, maar ook een aantal negatieve ervaringen. 'Niet verwonderlijk als je proefbank bent', relati veert iemand van één van de proefbanken. f-°B Nummer 18/21 september 1992 AURA heeft voor onze bank zeker toegevoegde waarde', zegt Wille- ke den Haan van de Rabobank Hardinxveld-Giessendam op de vraag hoe de ervaringen met LAURA zijn. Vorig jaar juni is begonnen met de invoering van het automatiseringssysteem, dat alle bestaan de bestanden moet integreren en waarbij er nieuwe mogelijkheden worden toege voegd. Integratie De kern van LAURA is inte gratie. Gegevens van de cliënt uit CRAB wor den samengevoegd met produktbestanden van Rabobank Nederland. De plaatselijke bank voegt daaraan de eigen gegevens toe, waardoor er sneller en doeltreffender ge werkt kan worden. Alle gegevens op één werkplek dus en daarbij nog een aantal nieuwe mogelijkheden zoals archivering, elektronische post en collectieve selectie. De invoering van LAURA is een noodzakelij ke stap op weg naar een verhoogde kwali teit van de dienstverlening die in de naaste toekomst nodig is om de steeds kritischer consument slagvaardig te kunnen bedie nen. Nog niet helemaal betrouwbaar Wille- ke den Haan: 'Het systeem voor tekstver werking en spreadsheet werkt inmiddels en daarover zijn we vol lof. Met de invoering daarvan hebben we weinig problemen on dervonden. Maar de andere functies zijn nog niet optimaal. Zo is het systeem voor kredietbeheer en relatiebeheer nog niet voor 100 procent betrouwbaar. Ik denk, dat Rabobank Nederland nog veel energie dient te steken in aanpassingen voordat de groot schalige invoering plaatsvindt.' Min of meer eenzelfde geluid komt van de andere proef- banken. Kinderziekten De invoering van LAURA vond stap voor stap plaats. In projectgroe pen werden inventarisaties van werkzaam heden gemaakt en volgden afspraken en termijnplanningen. 'We kwamen daarbij wat onduidelijkheden tegen', zegt John Haenen, medewerker van de automatise ringsafdeling van de Rabobank Venlo en Blerick. 'We wisten in eerste instantie niet wat LAURA was en de Helpdesk van Rabo bank Nederland was nog in de opbouwfase. We zijn nog steeds bezig met de gefaseerde invoering, die in totaal toch wel zo'n jaar of twee in beslag neemt.' Gebruiksvriendelijk Haenen: 'LAURA is overigens zeer gebruiksvriendelijk en dat blijkt vooral bij de kantoorautomatisering, die vlot is verlopen. We hebben een paar voorlichtingsmiddagen gehouden, een soort nieuwsbrief gemaakt en cursussen gegeven. Op iedere afdeling is iemand aan gesteld voor de eerste probleemopvang en ik moet zeggen dat er na een week nauwe lijks nog gebruiksproblemen waren.' Thijs Muijsenberg van dezelfde bank heeft met een ploeg mensen vijf maanden overge werkt om de gegevens uit de financierings dossiers van de ongeveer 1.000 zakelijke cliënten in het bestand in te voeren. Het op schonen van de dossiers kostte een groot deel van de tijd. Er werd in oktober '91 mee begonnen, zodat de bank nu een paar maanden praktijkervaring heeft. Aan de in voering ging een voortraject van maanden vooraf. Manjaar werk Eind maart 1992 was de klus geklaard. 'Er zit ongeveer een man jaar werk in', stelt Muijsenberg vast. Hij is van mening dat de resultaten in deze proef fase nog voor enige verbetering vatbaar zijn. Er blijft nog een wensenlijst liggen, die mo gelijk in de volgende fase wordt ingewilligd. 'We hopen op een aanpas sing die uitgaat van de MS DOS-toepassing Kredietbe heer. Deze is ons toege zegd in het eerste kwartaal van 1993. Daar zitten de meeste aspecten in. Toch', zegt Muijsenberg, 'zou ik LAURA geen dag meer kun nen missen. Je merkt het al als het systeem twee uur stil ligt. Wat we nu hebben is beslist een hele verbete ring ten opzichte van de si tuatie vroeger.' Risico van proefbank Ook proefbank Bergum vindt, dat er nogal wat za ken voor verbetering vat baar zijp. 'We hebben veel werk gehad met het invoe ren van de gegevens. In to taal zijn we een jaar bezig geweest met het kredietbe heer. Het is echter jammer dat het kredietbeheerssys teem-momenteel nogal wat beperkingen kent. We wil len graag veel meer. Boven dien zijn de cliënt- en pro- duktgegevens zoals we ze van Rabobank Nederland aangeleverd krijgen, niet altijd voor 100 procent vol ledig en Men kan probleem Helpdesk betrouwbaar, ons met dit echter bij de van Rabo- GROOTSCHALIGE UITLEVERING bank Nederland helaas nog niet verder helpen. Ook loopt de boel nog wel eens vast. Maar we realiseren ons, dat dat het risico is dat je loopt als je proefbank bent. Op het ge bied van kantoorautomatisering is het een prachtig systeem, op andere gebieden moet er nog het een en ander gebeuren. Er zijn ons voor dit najaar al enkele releases toegezegd. Uiteindelijk moet het een ideaal systeem worden om mee te werken, en dat vertrouwen hebben we er wel in.' Nu al voordelen 'LAURA is nog aan het begin van haar bestaan', zegt Martin Severin van de bank Raalte. 'En er zal nog heel wat water door de Rijn en Maas moe ten gaan voor het systeem optimaal werkt. Maar we zijn ermee bezig en dat is belang rijk, want als LAURA eenmaal compleet is, hebben we wel een min of meer ideale situ atie bereikt. Nu al zien we de voordelen van bijvoorbeeld de integratie van cliënt- en pro duktbestanden met de kantoorautomatise ringsprogramma's MS Word en MS Excei. De collectieve selecties die we maken, kunnen we met deze programma's verder uit- en verwerken. Ze vervangen voor een groot deel de selecties, die tot nu toe op ons verzoek bij de computercentra van Rabobank Nederland werden vervaardigd. Door de mogelijkheid lokale rubrieken te gebruiken, kunnen we nu ook selecties uit voeren die Rabobank Nederland nooit heeft kunnen maken.' Hoewel LAURA volgens de proefbanken nog een aantal kinderziektes heeft, laten ze allemaal weten enthousiast te zijn over de mogelijkheden. Met een aantal aanpassin gen ziet iedereen LAURA als hét systeem voor de toekomst. BERGUM RAALTE HARDINXVELD- ENDAM DONGEN SCHUNDEL ERICK Verspreid over het hele land fungeerden negen banken als proefbank voor LAURA.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 3