PI A-traject voor iedere bank uniek Rabo band Sinds vorig jaar september hebben ruim 300 banken het PIA- traject doorlopen. Deze maand beginnen weer 120 banken aan het project Professionalisering Informatisering Aangesloten Banken. Het PIA-project heeft als doel banken voor te bereiden op de invoe ring van complexe informatiseringssystemen, zoals LAURA. Het project bestaat uit een advies- en begeleidingstraject, een infor matiepakket met informatiseringshulpmiddelen en diverse infor matiseringsopleidingen. Nummer 18/21 september 1992 wordt allemaal prachtig op papier gezet, maar de informatie heeft pas waarde als er ook wat mee wordt gedaan', al dus Corry Lagerwey. 'Als je commerciële informatie over cliënten uit het systeem haalt, dan moetje zeker we ten dat die gegevens ook juist zijn. Vroeger werd er met kaartenbakken gewerkt. Nu doet het systeem dat allemaal voor jou. Dus de werking van je bedrijfsvoering en besluit vorming wordt afhankelijk van het al dan niet goed functioneren van het systeem. En of dat systeem goed werkt, is in grote mate afhankelijk van de gebruikers. Zij moeten er goed mee omgaan. De beveiliging moet zo zijn dat alleen de mensen die er gebruik van moeten maken bij die gegevens kunnen. Op GROOTSCHALIGE De banken hebben in de afgelopen ja ren te maken gehad met de invoe ring van systemen als KTS en KIK, waarmee allerlei handelingen en gegevens automatisch konden worden verwerkt. Uit wisselen van informatie tussen de verschil lende systemen was een probleem. Een goede informatievoorziening, ofwel informa tisering, speelt bij het bankieren in de jaren negentig een steeds grotere rol. Met de nieuwe systemen - Korte Termijn Oplos sing, KTO, en LAURA - wordt uitwisseling van informatie tussen verschillende afdelin gen veel gemakkelijker. Het wordt dan be langrijk dat een bank stilstaat bij haar eigen behoefte aan informatie en de technische mogelijkheden. 'Het is nodig om planmatig met informatie en automatisering om te gaan, als je LAURA succesvol wilt invoeren. Het is absoluut noodzakelijk, als je rende ment wilt halen uit de investeringen in auto matisering en informatisering', aldus Corry Lagerwey, projectleider van PIA-opleidingen. Zij is werkzaam bij Dienstverlening Informa tisering Aangesloten Banken. Maatwerk Het PIA-project biedt ban ken de mogelijkheid om hun informatise- Corry Lagerwey: 'Voor een goede informatievoorziening moeten alle aspecten die daarbij een rol spelen in balans zijn. ringsniveau te verhogen. Het project wordt door tachtig procent van de banken die hebben deelgenomen als positief ervaren. In het advies- en begeleidingstraject, dat vier maanden duurt, maken de banken zelf een projectplan, waarin wordt aangegeven hoe de stand van zaken is op informatiseringsgebied en wat zij willen verbeteren. Rients Schud- debeurs, projectleider van PIA, ver telt dat het advies- en begeleidings traject bestaat uit een collectief ge deelte en een individueel gedeelte. 'Het project start op het regiokan toor met een werkbijeenkomst met hoofden Bedrijfsvoering van enkele banken uit de regio. Zij komen, met de regionale informatiseringsadvi seur, tijdens het traject vier keer bij een op het regiokantoor. De advi seur komt tijdens het traject ook drie keer op de bank. Meteen bij het eer ste gesprek op de bank is het aan te bevelen het hele managementteam erbij te hebben, want het is essen tieel dat iedereen erbij betrokken is.' Met behulp van de individu ele begeleiding worden het in formatiepakket en de hulpmid delen door en voor iedere bank op maat gemaakt. 'Je kunt niet zomaar de hulpmiddelen die je van Rabobank Ne derland krijgt, overnemen en toepas sen. Het traject is niette kopiëren. Het is voor iedere bank uniek.' Uitvoeringsfase Na het eerste gedeelte van het advies- en begelei dingstraject, de voorbereidingsfase, waarin de banken een eigen project plan hebben opgesteld, komt de uit voeringsfase van het PIA-project. Dan worden de projectplannen in praktijk gebracht. Er worden opleidingen ge volgd om eventuele hiaten in kennis of vaardigheid weg te werken. Schudde- beurs vertelt dat in deze fase enkele banken beginnen met de invoering van LAURA. 'Maar in principe staat de uit voeringsfase los van LAURA.' Betrouwbaar Het PIA-project be oogt dus de informatisering bij de plaatselijke banken te professionalise ren. Het maken van een informatise ringsplan alleen is niet voldoende, ook de wijze waarop medewerkers met de informatie omgaan is van belang voor een succesvolle informatisering. 'Het Rients Schuddebeurs: betrokken is!' 'Het is essentieel dat iedereen erbij het moment datje beslissingen baseert op basis van gegevens waarmee geknoeid is, of die niet up-to-date zijn, heb je een flink probleem.' Opleidingen De opleidingen die in het PIA-project kunnen worden gevolgd, zijn be doeld voor iedereen binnen de bank. 'De op leidingen zijn niet alleen voor bedrijfsvoe ring of voor het management. Voor iedereen is een opleiding beschikbaar. Niet dat elke opleiding voor iedereen geschikt is, dat ze ker niet. Het is echt heel duidelijk afge stemd op het takenpakket dat een mede werker binnen de bank vervult en zijn ken nis en vaardigheden. Daardoor werkje aan een stukje verandering van houding en cul tuur, voor een hele groep medewerkers bin nen de bank', aldus Lagerwey. 'Er is een module waarbij de cursisten leren hoe een groot informatiesysteem binnen een organi satie kan worden ingepast. Deze cursus kan met name voor informatiseringsmede werkers een hele goede voorbereiding zijn voor de invoering van LAURA.' Eind 1993 wordt het PIA-project afgeslo ten, dan zullen zo'n 600 banken het traject hebben doorlopen. Ook na 1993 kunnen de PIA-opleidingen nog worden gevolgd.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 13