Rabo band Uit de media Maandblad Rabobank in september Vijfde editie Manager en Personeel De functie 'Ik pluk de klanten bij wijze van spreken van de balie af' Nummer 18/21 september 1992 Het ziekteverzuim in Ne derland is in de eerste helft van dit jaar gedaald. Het GAK heeft 2,5 procent min der ziekmeldingen geregis treerd. De gemiddelde ziek- teduur is met 4 procent om laag gegaan en aan zieken geld is 83 miljoen gulden minder uitgekeerd. Nederlandse industriële ondernemingen ontwikkelen meer innovatieve activiteiten dan hun Belgische en Duitse collega's, zo blijkt uit een onderzoek van het VNO. Ze scoren het hoogst als het gaat om nieuwe produkten, nieuwe produktmethoden en nieuwe grondstoffen. De totale oppervlakte glastuinbouw voor groenten, bloemen en planten heeft voor het eerst de 10.000 hectare overschreden. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het areaal het afgelopen jaar is gegroeid met 1,5 procent tot 10.124 hectare. De bloemenveiling Aals meer start binnenkort een project om de biologische teelt van bloemen en planten van de grond te tillen. De vei ling denkt dat tenminste 1 procent van de consumenten in Nederland en Duitsland bereid is biologisch geteelde bloemen te kopen. Vrouwen mogen vanaf 27 augustus wettelijk alle be roepen uitoefenen die voor mannen openstaan. Het laatste vak dat nog voor vrouwen gesloten was, stu wadoor, is opengesteld door een wijziging van de Neder landse arbeidswetgeving. Frankrijk verwacht dit jaar 56 miljoen buitenlandse be zoekers, 4 miljoen meer dan vorigjaar. Als Europa's belang rijkste vakantieland neemt het daarmee verder afstand van Italië en Spanje, de twee belangrijkste concurrenten. Nederland heeft samen met Denemarken het groot ste aantal fietsen per 1.000 inwoners. De fietsdichtheid is zo groot dat gemiddeld elke inwoner een fiets heeft. Dit meldt de RAI Vereniging. De omzet van de horeca over het eerste halfjaar was 7,8 procent meer dan in 1991, aldus CBS-cijfers. De bedrijven in de recreatiesec tor, onder meer kampeerter reinen en vakantiecentra, de den het minder goed. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie Het negende nummer van het maandblad Rabobank geeft onder andere informatie over telematica, Telebankie ren, biotechnologie en export. Telematica is in beweging. Op het kruispunt van telecommuni catie en informatica zijn steeds meer toepassingen te vinden. De gevolgen zullen ingrijpend zijn, ook voor de bankwereld, aldus het maandblad. Een an der artikel benadrukt de snel heid en het gemak van Rabo Telebankieren. Elektronisch bankieren op afstand is een aanvulling op de persoonlijke dienstverlening en de service via zelfbedieningsapparaten. Verder komt de biotechnologie aan de orde. Na de aanloop fase zijn de mogelijkheden en onmogelijkheden, ook in finan cieel opzicht, beter in te schat ten. Komen er stressbestendi ge komkommers en mag alles wat kan, zijn vragen die het ar tikel stelt. Daarnaast schrijft het blad over de financiële risi co's van export. Een goede voorbereiding helpt problemen te voorkomen. Het septembernummer van Manager en Personeel be steedt, behalve aan beoorde len en de studiegids, onder meer aandacht aan het Rabo bank Opinie onderzoek en het Meao-traject. Het beoordelingssysteem voor de Rabobankorganisatie is ge actualiseerd. Gebruikers signa leerden dat het tot nu toe ge hanteerde systeem niet meer voldeed. Het sloot niet hele maal aan op het personeels ontwikkelingsbeleid en er werd nauwelijks naar de toekomst gekeken. Ook schrijft het blad over de wijzigingen die de Rabo bank Studiegids heeft onder gaan. De uitgave voor 1993 be staat uit twee banden. Het zoe ken naar en vinden van algeme ne en verbredende opleidingen krijgt meer aandacht. In een an der artikel wordt een eerste im pressie gegeven van de uitkom sten van het Rabobank Opinie Onderzoek 1992. De scores worden vergeleken met die van het eerste onderzoek, dat in 1990 werd gehouden. Ook wor den de uitkomsten van Rabo bank Nederland en de plaatse lijke banken naast elkaar ge legd. In Manager en Personeel ver der informatie over het Meao- traject dat landelijk van start is gegaan. Zaken als doelstellin gen, opbouw en begeleiding worden aangegeven. 'Wij zijn een fuiidressed kan toor', zegt Vossen, die op het bijkantoor de leiding heeft over drie collega's. 'We zijn met vier vrouwen en dat gaat prima. Voordat het winkelcentrum klaar was, hebben we twee jaar in een caravan gezeten en kei hard gewerkt aan de afzet van hypotheken. Door de hypothe ken hebben de cliënten ook een betaalrekening en van daaruit werk je dan aan het aanbieden van andere dien sten. Wijchen-Zuid is een jonge wijk, waar behoorlijk wat con sumptieve financieringen wor den verstrekt. Spaargeld komt er dus weinig binnen, maar dat maken onze andere kantoren wel goed. De winkeliers hier in het winkelcentrum Zuiderpoort zijn bijna allemaal cliënt van de bank. Het onderhouden en het begeleiden van een relatie is de belangrijkste taak van de kan toorhouder. En ook moet je zor gen, dat je een sociaal-maat schappelijke verbondenheid hebt met de omgeving waar je werkt. Ik pluk de klanten bij wij ze van spreken van de balie af. Het is belangrijk, dat de cliën ten je goed kennen en vertrou wen in je hebben. Je bent door de vele produkten en diensten voor de particuliere relaties 'Ik ben 25 jaar geleden aan de balie begonnen en zeven jaar geleden benoemd als kantoor beheerder om een nieuwe ves tiging in Wijchen-Zuid op te zetten', vertelt Nannie Vossen. In het werkgebied van het bij kantoor Zuid wonen zo 'n acht duizend mensen. Kantoorbeheerder Plaatselijke bank Opleiding: MBO/HBO-niveau Functiegroep: 05/06 een soort manusje-van-alles. Het is voor een kantoorbeheer der een zware druk om steeds weer op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. De betere particuliere relaties uit de P/E-segmenten nodig ik re gelmatig uit op de bank. Dat is niet zo moeilijk. Het zijn meest al eigen relaties, die ik van het begin af aan ken. De resultaten vallen hier in de jonge wijk nog wat tegen. Maar op deze ma nier worden het op den duur goede relaties. Door de per soonlijke band gaan ze niet zo gauw naar de concurrent. Be langrijk voor de functie van kan toorbeheerder is, dat je een commerciële allrounder bent met mensenkennis en dat je leiding kunt geven. Ik zit nooit in een kamer apart, maar gewoon in de bankhal, zodat de cliënten mij kunnen zien en ik hen. We kelijks houden wij werkoverleg. We nemen dan een aantal za ken door, behandelen circulai res en praten met elkaar over de dagelijkse gang van zaken in het werk. De afstand tussen kantoorbeheerder en medewer kers is bij ons niet zo groot. De komende jaren wil ik nog hard blijven werken aan de verdere uitbouw van het kantoor. De wijk groeit nog steeds.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 12