IA\RA DIAB als supermarkt voor LAURA, PIA en SABINE Rabo band De Rabobank is overal anders De naam DIAB zal bij menige plaatselijke bank door de be moeienissen met gea's, KIK, RTN en SABINE een bekende klank hebben. De invoering van LAURA is voor de toekomst één van haar belangrijkste activitei ten. Op informatiseringsgebied kan men er voor vele zaken te recht. Toch rekent Dienstverle ning Informatisering Aangeslo ten Banken (DIAB) niet alle auto- matiseringsvragen tot haar taak. Advies en ondersteuning Nummer 18/21 september 1992 Plaatselijke bank, UCB, regiokantoor, deelneming, ZL, BI, UM, buitenlandse vestiging, gelieerde instelling: de Rabobank kent vele gezichten. Raboband schenkt steeds aandacht aan één ervan. Deze keer de activiteit Dienstverlening Informatisering Aangesloten Banken (DIAB). GROOTSCHALIGE UITLEVERING Activiteitshoofd Vervoordeldonk van DIAB: 'Om optimale kwaliteit tegen een redelijke prijs te bie den, moeten we kiezen en ons beperken. plaatselijke bank aanwezig kan zijn. Zo kan een produktgroep hier nog een laatste check op door haar ontwikkelde toepassin gen laten uitvoeren.' Supermarkt Vervoordeldonk noemt DIAB 'een soort supermarkt op informatise ringsgebied'. 'Wij zijn van alle markten thuis. Alle schakels op automatiseringsge bied verzorgen we: advisering, orderafhan deling, opleidingen en service.' Vervoordel donk benadrukt wel dat DIAB niet altijd en op ieder gebied ondersteuning geeft. 'Om een optimale kwaliteit tegen een redelijke prijs te kunnen bieden moeten we kiezen en ons beperken. Wij zorgen voor de infrastruc tuur, apparaten, systeemprogramma's en netwerken, zoals Sprinter en MIRA. De pro- duktgroepen zijn zelf verantwoordelijk voor ondersteuning van hun toepassingen. Al leen voor de infrastructurele toepassingen op de centrale computers, zoals CRAB of SABINE zijn wij aanspreekbaar.' DIAB streeft ernaar de lokale banken zo min mogelijk van zich afhankelijk te maken. De informatiseringsadviseurs op de regiokantoren noemt hoofd van de activiteit Frans Vervoordeldonk 'de buitendienst'. De toekomstplannen zijn vervat in een 'ondernemingsplan'. Hij spreekt over de aangesloten banken als 'een grote markt'. De activiteiten van DIAB zijn, kortom, op een moderne, bedrijfskun dige leest geschoeid. De ongeveer 170 mensen van DIAB - voornamelijk in het ge bouw Van Sijpesteijn aan het Jaarbeursplein in Utrecht gehuisvest - zorgen dat de lokale Rabobanken hun informatisering optimaal vorm kunnen geven. Advisering en logistiek De adviseurs geven rechtstreekse ondersteuning en ad vies. Zij beantwoorden de adviesvragen die de aangesloten banken op informatiserings- en automatiseringsgebied hebben. De twee de activiteit van DIAB is het logistieke tra ject. Vervoordeldonk: 'Bij ons komen de or ders van de banken binnen. Wij zorgen dan voor het uitleveren van apparatuur en soft wareprogramma's. Daarnaast verzorgen we de installatie en de bekabeling in de bank.' Ondersteuning DIAB ondersteunt het werken met computers en programma's op twee manieren. Wanneer apparatuur of pro grammatuur dienst weigert, kan een tele foontje naar de Helpdesk uitkomst bieden. 'Als er computers haperen, schakelen we de leverancier in. Storingen in de programma's trachten we zelf op te lossen. De telefoontjes van de banken zijn we overigens enige tijd geleden gaan doorbelasten. Die maatregel had meer dan een halvering van het aantal meldingen tot gevolg en zorgde zo voor een betere bereikbaarheid en kwaliteit van de Helpdesk', aldus Vervoordeldonk. DIAB on dersteunt de gebruikers met opleidingen. Zij biedt algemene en produktgerichte informati seringsopleidingen aan. Bijvoorbeeld voor PIA en LAURA of voor toepassingen op het gebied van kantoorautomatisering. Aanbod Tot slot is DIAB er verantwoor delijk voor dat er goede apparatuur en com municatiemiddelen beschikbaar zijn voor de banken. Vervoordeldonk: 'Dat betekent dat we het aanbod van apparatuur volgen. We testen computers, printers en modems. Ook onderhandelen we met leveranciers over prijzen en condities. Voor het LAURA- traject voerden we bijvoorbeeld de onder handelingen met Olivetti.' Testen Niet alleen de apparatuur is belangrijk, de toepassingsprogramma's zijn dat ook. Die moeten goed functioneren. Daarvoor heeft DIAB een testcentrum be schikbaar. Beheerder Jacco van Herwijnen geeft aan wat daar gebeurt: 'Alle toepassin gen, ook die produktgroepen ontwikkelen, moeten straks in dezelfde LAURA-omgeving kunnen werken. Om vooraf te zien of dat werkelijk zonder mankeren lukt, hebben wij hier een opstelling staan zoals die bij een Vervoordeldonk: 'Als men bij de bank zelf diagnoses kan stellen en eventueel eenvou dige problemen zelf kan oplossen, dan is ondersteuning niet nodig. Het PIA-project, dat staat voor Professionalisering Informati sering Aangesloten banken, is daarop ge richt.' Tot slot loopt DIAB op het gebied van de uitbesteding voorop. 'Uit het oogpunt van flexibiliteit, kwaliteit en vaak ook prijs is het soms beter om niet alles zelf te doen en externe deskundigheid in te roepen. Olivetti installeert de LAURA-apparatuur. De cursus sen kantoorautomatisering laten we door Randstad verzorgen en de bekabeling van de netwerken besteden we uit aan Electric Engineering.' 'In het testcentrum kan een laatste check op een toepassing worden uitgevoerd', al dus beheerder Van Herwijnen. Opleidingen zorgen voor professionalisering op informatiseringsgebied bij de aangeslo ten banken. Dienstverlening Informatisering Aangesloten Banken: lokatie US medewerkers 174 aantal werkplekken bij aangesloten banken 20.000 jaaromzet uitgeleverde apparatuur f 60 miljoen per dag 270 telefoontjes aantal cursistdagen per jaar 8.000.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 11