Communicatiebeleid als hoofdstuk in handboek hand Vorig jaar verraste de Rabobank klant en concurrent met grote ad vertenties waarin zij zich opnieuw aan Nederland voorstelde. Het was het resultaat van onderzoek en studie naar allerlei aspecten van communicatie. Het nieuwe communicatiebeleid kreeg vorm. Nu zijn de uitgangspunten voor de communicatie op papier gezet. Bin nenkort ontvangen de banken ze als onderdeel van het Handboek Communicatie. De achtergronden van het communicatiebeleid. Nummer 17/7 september 1992 y J J ebben we ons eigenlijk wel goed aan u voorgesteld?' Met die vraag I gaf de Rabobank vorig jaar een nieuwe richting aan haar communicatie. Het was de eerste zichtbare uiting van het nieu we communicatiebeleid. Waarom koos de Rabobank voor die nieuwe weg? Willem La- geweg, hoofd Communicatie en PR: 'Daar is veel aan vooraf gegaan. In de tweede helft van de jaren tachtig zette de bank twee be langrijke strategische bewegingen in gang. De eerste was de discussie over de doelstel lingen van de bank. Vastgesteld werd, dat het financieren van leden-onderne mers tegen scherpe tarieven en gunstige voorwaarden, uitgangs punt nummer één was en blijft.' Allianties 'De tweede grote strategische stap was een proces van kwaliteitsverbetering op terrei nen waarvan de bank zelf vond dat ze tekort schoot', vervolgt Lage- weg. 'In het buitenland hebben we eigen kantoren, maar als je kijkt naar de internationale behoefte van onze klanten, dan kom je er daar alleen niet mee. Daarom zijn we grote internationale allianties aangegaan. Daarmee kunnen we de service bieden, die de leden no dig hebben. De organisatie kwam onder andere ook tot de conclusie dat men de Rabobank onvoldoen de een bank voor beleggen vond. Daarom hebben we toen de samenwerking met Robeco gezocht.' Kwaliteit medewerkers Lageweg: 'In die periode is bovendien gestalte gegeven aan het nieuwe personeelsontwikkelingsbe leid. Ook daarmee is de organisatie alweer enige jaren bezig. Er zijn duidelijke impulsen gekomen om het beoordelen van mensen beter te kunnen doen. Het opleiden, de taakverdeling, de stijl van leidinggeven en de overlegstructuren zijn professioneler aan het worden. Het uiteindelijk doel is om be ter naar de marktte kunnen presteren. Het zijn allemaal onderdelen van de grote stra tegisch operatie.' Derde stap De doelstellingen waren helder. De sterke en zwakke plekken van de bank werden in beeld gebracht en het be leid om die zwakke plekken te verbeteren in gang gezet. 'Je komt dan tot de conclusie, dat het niet alleen gaat om duidelijke be leidskeuzes', stelt Lageweg vast. 'In toene mende mate gaat het om: Hoe kom je over, wat is de beeldvorming? Wat vindt men van de Rabobank als werkgever en als potentië le werkgever? Wat vinden mensen die bank- keuzes maken van de Rabobank? Strate gisch gezien was dat de derde grote stap.' Communicatie Twee jaar geleden is die derde stap in gang gezet. Lageweg: 'We hebben toen een analyse gemaakt van een aantal zaken. In de eerste plaats onderzoch ten we het imago van onze bank. Welk beeld heeft het grote publiek en de deelmarkten van de Rabobank? Ten tweede de identiteit van de Rabobank. Wat zijn we eigenlijk voor een bank? En de derde was de kwaliteit van de communicatie. We inventariseerden bij voorbeeld de interne communicatiestromen en we bekeken de kwaliteit en opvallendheid van de reclame. Dat alles was de basis voor het nieuwe communicatiebeleid.' Onvoldoende In het nieuwste hoofdstuk van het Handboek Communicatie is het com municatiebeleid verwoord. Maar komt dat niet wat laat? Lageweg: 'We hebben in een aantal gevallen de banken onvoldoende of laat geïnformeerd over de beleidsontwikkelin gen van de afgelopen periode. Dat is niet goed. Communicatievakmensen kunnen over hun eigen vak blijkbaar moeilijker communice ren, dan als het gaat om concrete dingen tot stand te brengen. Want er is natuurlijk toch nogal wat gebeurd. Kijk maar naar de tussen- sprint-campagne, een nieuwe concept voor alle commerciële advertenties, de nieuwe aanpak voor de arbeidsmarktcommunicatie, nieuwe advertenties voor de plaatselijke ban ken en zeer recent de nieuwe folderlijn. Het gebeurt jammer genoeg allemaal wat trager dan we willen. En toch is er door alle commu nicatiespecialisten zeer hard gewerkt.' Hoog tempo 'De ontwikkelingen in de markt, die bij de concurrentie en de ontwik kelingen binnen onze bank gaan snel. Eigenlijk is dat op het gebied van communi catie ook zo. Kijk maar eens naar wat er in de afgelopen twee jaar is gebeurd. Vergelijk dat eens met de gemoedelijke ontwikkeling van het communicatiebeleid in de tien jaar daarvoor. Je ziet dat het tempo heel hoog is geworden. Als specialisten zijn we gewoon overvallen door het hoge tempo en de enor me hoeveelheid werk die er uit voortkomt. We kwamen onvoldoende toe aan het door vertalen van het beleid naar praktische hulpmiddelen voor de banken.' Nieuwe mogelijkheden Lageweg is van mening dat het commercieel beleid naar de plaatselijke banken toe goed is gestruc tureerd. Aan de mogelijkheden voor banken om een samenhangend communicatiebeleid op te zetten schort het nog. 'Al jaren krijgen de banken beleidsdocumenten, waaruit zij hun eigen rol kunnen afleiden. Eén daarvan is het 'Kader voor de beleidsplanning', waar in het algemene beleid in grote lijnen is ge formuleerd. Wat meer concreet zijn de com merciële adviezen voor bedrijven en particu lieren, het CAB en het CAP. Daarin staat in grote lijnen wat de commerciële plannen voor de komende periode zijn. Dat wordt meer geconcretiseerd met informatie in Bank en Bedrijf en Bank en Particulier.' Nieuw hulpmiddel Om dit gemis op te vullen wordt er samen met de regionale com municatie-adviseurs gewerkt aan een wat meer integrale communicatieplan ning voor plaatselijke banken. 'Ik hoop dat we rond de jaarwisseling de banken een model kunnen leve ren, waarmee men lokaal al die ambities en doelstellingen kan ver talen in een eigen lokaal communi catie-jaarplan. Dan breng je het al gemeen beleid, het commercieel beleid en allerlei projecten en loka le doelstellingen op een geordende manier in een communicatieplan bij elkaar. Daarmee kunnen de banken dan snel en praktisch hun eigen positie in dat beleid vormge ven.' Effectiever Lageweg: 'Com municatie is een duur en arbeids intensief vak. Als je allemaal zelf het wiel wilt uitvinden en alle banken huren zelf creatieve mensen in, dan kost dat handen vol geld. Bovendien heb ben al die adviseurs wilde ideeën, die je eerst uit de voorstellen moet saneren. Mijn stelling is, dat als je samenwerkt, je voor dezelfde gulden méér en effectiever kunt communiceren. Er zijn al veel voorbeelden van situaties waarin uitstekend wordt samengewerkt. De regionale communicatie en PR-adviseurs kunnen daar goed bij hel pen.' Wordt het communicatiebeleid niet wat openhartig naar de banken gebracht? Ook de concurrentie kijkt mee. 'Het kan niet anders in onze organisatie en ook niet in deze tijd', vindt Lageweg. 'Communicatie is van ieder een. Medewerkers hebben communicatie no dig om hun werk te doen. Watje echter niet moet doen is bepaalde campagnes te vroeg tijdig aankondigen. Vorigjaar hebben we met succes tot verrassing van vooral de concur rentie heel onverwacht en heel snel de zware tussensprint-campagne gevoerd. Hoe dan ook: Communicatie is tweerichtingverkeer. Als je open bent, krijg je suggesties terug over hoe het anders en beter kan. Maar ook kritiek en daar heb je wat aan.' Lageweg: 'We staan open voor suggesties en kritiek. We kunnen het uit eindelijk samen beter doen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 5