De functie Rabo band Uit de media Geld centraal in Mijn Geld Derde Bank Bestuurder 'Je moet niet alleen goed kunnen praten maar ook luisteren' Nummer 17/7 september 1992 In Helmond wordt volgen de maand in het bijzijn van koningin Beatrix het zes mil joenste huis van ons land op geleverd. het gaat om een premie-A-koopwoning. Van de zes miljoen huizen dateert tweederde van na de oorlog. Ongeveer 2,5 miljoen behoren tot de categorie eigen-woning bezitters. De economische vooruit zichten voor 1993 zijn gunstig. De groei zal 2 procent bedra gen, aldus nieuwe gegevens van het CPB. Het financierings tekort zal circa 3,8 procent be dragen, dat is veel lager dan eerdere voorspellingen, die la gen op 4,2 procent. Huiseigenaren zullen in 1994 met een geringere be lastingstijging te maken krij gen dan eerder was aange kondigd. Minister Kok van Financiën wil het huurwaar deforfait voor 1994 vaststel len op 3,1 procent in plaats van de 3,3 procent waartoe het kabinet vorig jaar besloot. De geringere stijging van het forfait heeft te maken met het sterker stijgen van de in flatie. De Nederlandse banken treffen achter de schermen voorbereidingen om wettelijke regels tegen het witwassen van crimineel geld, waarover nog niet eens overeenstem ming bestaat, zo snel mogelijk in de praktijk te brengen. De banken scherpen de regels aan, zo zegt de NVB, naar aan leiding van een EG-richtlijn die binnenkort wet moet worden. De consumptieprijzen la gen in juli van dit jaar 3,1 pro cent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. In juni be droeg de inflatie nog 4 pro cent. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS. De goudprijs is afgegleden naar het laagste punt in de af gelopen zes jaar. De platina- prijs is nog sneller gedaald, de markt voor edelmetalen krijgt harde klappen te verwerken; er is sprake van een structureel overaanbod. Volgens de laatste bereke ningen van het CPB staat het kabinet nog steeds voor het probleem dat zonder maatre gelen de laagste inkomens er in 1993 één procent in koop kracht op achteruitgaan, ter wijl de koopkracht van de midden en hogere inkomens met 1 tot 1,8 procent stijgt. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie Op 21 september zal het jongerenblad Mijn Geld num mer 3 worden verzonden aan de jonge rekeninghouders van de Rabobank. Aandacht voor verschillende onderwerpen. Een artikel gaat in op de vraag, wat de aanvangs- en eindsala- rissen zijn van negen beroe pen. Voor de serie 'Uitgaan, wat kost dat?' gingen drie Leid- se studenten op stap. Sparen wordt belicht vanuit een avon tuurlijke hoek. Twee meisjes gingen met ieder tienduizend gulden de wereld rond. Een be drag, dat ze in drie jaar bij el kaar spaarden. Het lespakket, dat de Rabobank in samenwer king met het NIBUD maakte, komt in woord en beeld aan bod. Gemeld wordt, dat de school het lespakket bij de plaatselijke Rabobank kan be stellen. In de rubriek 'Kort en Goed' ruim aandacht voor Euro Disney, met de vermelding dat een reisje bij de Rabobank kan worden geboekt. Beginnende studenten worden gewezen op het boekje 'Studeer actief' en de Jongerenwijzer. Beide zijn gratis af te halen bij de Rabo bank. In het kader van de cam pagne 'Betaal op maat', in het blad aandacht voor betaalauto maten. Ook worden de moge lijkheden van DirectService toe gelicht. Met de antwoordkaart kan een pas met pincode wor den aangevraagd. Ook kan een cliënt de bank vragen contact op te nemen over de Spaar Plan Rekening of automatisch sparen. Uiteraard verder de puzzel, de strip en twee pagi na's 'Kijk en Doe' met evene menten. Voor inlichtingen over de inhoud (030) 902891; over de verspreiding (040) 347948. In het septembernummer van Bank Bestuurder, het vakblad voor bestuurders van Rabobanken, onder andere aandacht voor de schaalgroot te van banken en de rol die be stuurders daarbij spelen. Hoofddirectielid Van den Broek geeft in zijn column zijn kijk op EDAB, het efficiencyproject bij plaatselijke banken. Verder aandacht voor de CAAR. Bin nenkort worden verkiezingen gehouden voor de regiocom missies. Twee werkgevers vertegenwoordigers vertellen over hun ervaringen. De Stich ting Steun door Rabobanken komt aan de orde in een repor tage over een project in Indone sië. Hoofd Accountantsdient Rabobank Nederland Van der Stroom vertelt over de krediet inspectie van de organisatie. Ook een reportage over hoe in de regio Arnhem het perso neelsontwikkelingsbeleid wordt opgepakt. Binnenkort krijgt een groot aantal banken te maken met LAURA. Twee bestuurders van proefbanken praten erover. De werkwijze en ontwikkelingen van de Stichting Garantiefonds Rabobanken worden nader be keken en de hoofdredacteur vraagt zich tot slot af, of fusies tussen kleine en grote banken niet vaker zouden moeten plaatsvinden. 'Ik heb geleerd 24 uur per dag klaar te staan voor de bank en de cliëntenzegt Van Nassau, assurantie-adviseur bij de Ra bobank Best. 'Maar er heeft duidelijk een verschuiving plaatsgevonden. Ik ben nu niet meer elke avond op pad, maar de cliënten hechten nog sterk aan service en begeleiding. Ook op het commerciële vlak worden hoge eisen gesteld. Er zijn veel veranderingen en daardoor moet veel documen tatie worden gelezen en bijge houden. Je moet op de hoogte zijn van fiscale zaken en de wetgever wil nog wel eens ver anderen! Als assurantie-advi seur moet je duidelijk en eerlijk zijn. Geen fabeltjes vertellen als je iets niet weet, maar ge woon zeggen dat je het zult op zoeken en er op terug komt. Je verkoopt eigenlijk papier en de cliënt ziet pas of er een goede koop is gedaan wanneer er wat gebeurt en er schade is. Je moet bij verzekeringen niet al leen goed kunnen praten, maar ook luisteren. Signalen oppik ken van de cliënt en veel laten vertellen over de persoonlijke omstandigheden. Informatie Tiny van Nassau zit meer dan 23 jaar in het assurantievak. Begonnen met 40 tot 50 cliënten samen goed voor 120 polissen. Nu hoofdzakelijk in de buitendienst voor 2.063 cliënten met 5.400 polissen. Assurantie-adviseur Plaatselijke bank Opleiding: MBO met assurantie B Varia diploma Functiegroep: 05/06 vragen over het beroep, de za kelijke en privé omstandighe den en van daaruit komen tot een juist advies.Meestal gaan Van Nassau en zijn collega 's middags beiden naar cliën ten toe. Als het even kan zijn ze eind van de middag weer te rug op de bank om telefoontjes af te handelen en andere za ken, die de binnendienst niet heeft kunnen oplossen. 'De verzekeringen voor particuliere relaties lopen overigens steeds meer via de relatiebeheerder particulieren, waardoor mijn collega en ik ons meer richten op de zakelijke relaties en op de uitbreiding van de relaties. 'De binding met de cliënt gaat soms heel ver', besluit Van Nassau. 'Het komt wel voor, dat ze geen bancaire relatie meer zijn, maar de verzekerin gen wel via de bank laten door lopen. Door brand of storm kunnen er behoorlijke schades ontstaan. De cliënt belt dan soms in paniek op, zonder zich te realiseren hoe laat het is. Vaak kun je niet direct iets doen, maar je aanwezigheid kan voor de klant al een hele geruststelling zijn.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 4