H Beoordelen is terugkijken én vooruit blikken 1 Rabo band j* De bekende groene beoorde lingsformulieren zijn binnenkort verleden tijd. Ze worden vervan gen door een in alle opzichten nieuw formulier. Nieuw van in houd, nieuw van uiterlijk en vooral veel uitgebreider en meer toegespitst op de eisen, die het personeelsontwikkelingsbeleid stelt. Dit jaar of volgend jaar zal het nieuwe formulier worden ge bruikt in de beoordelingsge sprekken. Beoordelen doen manager en medewerker samen Nummer 17/7 september 1992 et nieuwe formulier is er voor vrij wel iedereen in de Rabobankor- ganisatie', vertelt Astrid Geers van Instrumentontwikkeling Personeel. 'Be halve voor de mensen bij Rabobank Neder land die in functiegroep 10 of hoger zitten. Zij krijgen een wat aangepast formulier.' Twee redenen Waarom dit nieuwe for mulier? Geers: 'Iets nieuws maak je altijd op het moment, waarop het oude niet meer voldoet. We kregen regelmatig opmerkingen van de gebruikers over het groene formu lier. Men vond het niet echt gemakkelijk om mee te werken. Het was een heel leeg for mulier, waarop alleen stond welke zaken aan de orde moesten komen. Het gaf onvol doende houvast voor degene die het moest invullen. En op de tweede plaats was er het nieuwe personeelsontwikkelingsbeleid, dat andere accenten legt op het werk en de groei van de medewerker. Ook het beoorde len moet daarom anders. Twee redenen dus voor een nieuw formulier.' Prestaties 'Het oude systeem heette prestatiebeoordeling', vervolgt Geers. 'Zo noemen we het nu niet meer. Het oude sys teem was vooral bedoeld voor het beoorde len van prestaties. Nu zeggen we: Dat be oordelen van de prestatie is maar een stuk je van het geheel. Chef en medewerker bepaalden samen welke concrete resulta ten er voor het komende jaar werden ver- séIHm Geers: 'Bij beoordelen kijken we naar kennis en opleiding, gedragskenmerken, resultaten én naar de toekomst. wacht. Tegen een relatiebeheerder op een plaatselijke bank zei de beoordelaar bijvoor beeld: Ik verwacht, datje dit jaar 10 pro cent méér hypotheken binnenhaalt. Het te bereiken doel werd dus heel concreet gefor muleerd. Dat is niet voor iedere functie mo gelijk. Wat moetje bij een baliemedewerker zeggen? Die is afhankelijk van klanten, col lega's en dergelijke. De prestatiebeoorde ling was dus te beperkt.' Drie componenten Het huidige perso neelsontwikkelingsbeleid is meer dan kijken naar resultaten. Geers: 'Dat betekende, dat we andere zaken moesten inbouwen in het beoordelingssysteem. Het nieuwe systeem kent drie componenten. In de eerste plaats wordt gekeken welke kennis en opleiding voor de functie zijn vereist. Op de tweede plaats naar de gedragskenmerken - bijvoor- beeld creativiteit, vasthoudendheid, overtui gingskracht - die nodig zijn om een functie goed te kunnen uitvoeren. En de derde component is toch kijken naar wat de out put, de resultaten moeten zijn.' Duidelijk Met de drie componenten, weet de medewerker dus precies wat voor kennis voor zijn functie nodig is, welk ge drag van hem wordt verwacht én wat hij concreet het komende jaar moet presteren. Geers: 'Naarmate je in die aspecten duide lijker bent, wordt het beoordelen straks makkelijker. Aan het eind van de periode ga je het lijstje nog eens af. Wat is er allemaal van terecht gekomen? En als dingen niet zijn gelukt, waar ligt het dan aan? Is de op leiding onvoldoende, dan wordt afgespro ken, dat de medewerker een opleiding gaat volgen of stage gaat lopen op een andere afdeling. Mochten de benodigde gedrags kenmerken onvoldoende uit de verf komen, dan wordt daar extra aandacht aan gege ven. Bijvoorbeeld door vaardigheidstrainin gen. Net als voorheen, wordt ook nu de be oordeling afgesloten met een salarisvoor- stel. Daaraan is niks gewijzigd.' Motivatie Op het formulier komt steeds het woord motivatie terug. Van de chef wordt verwacht, dat hij duidelijk aan geeft, waarom hij iets wel of niet goed vindt, zodat de medewerker weet waarom hij bijvoorbeeld ergens een min heeft ge scoord. Om ergens iets aan te kunnen doen, moetje natuurlijk weten wat er mis is. Op basis van de totale beoordeling kun nen de afspraken voor het komende jaar worden gemaakt. Toekomst Geheel nieuw in het formu lier is de toekomstverkenning. Geers: 'Wij stellen ons voor, dat dat gebeurt na de be oordeling en het salarisvoorstel. Er is sa men teruggekeken, daarna wordt er vooruit gekeken. Hoe ziet de toekomst er uit. Be staat de functie straks nog? Zo ja, wat zal er de komende jaren inhoudelijk aan veran deren? Probeer op een rijtje te zetten wat die veranderingen zijn en hoe daar op kan worden ingespeeld. En komt de functie te vervallen, wat dan? Iets anders binnen de eigen bank of aanmelden bij de interne ar beidsmarkt?' Los zien De toekomstverkenning is dus niet bedoeld om naar gisteren of mor gen te kijken, maar naar overmorgen. Het gesprek kan eventueel worden losgekoppeld van het beoordelingsgesprek. 'Het kan voor komen, dat de sfeer in een gesprek, waarin de beoordeling van afgelopen jaar aan de orde is geweest niet altijd goed is', stelt Geers. 'Het is dan beter om even te wach ten met het bespreken van de toekomst.' Bijlagen In een bijlage van het beoor delingsformulier staan veertig gedragsken merken, die in de beoordeling kunnen wor den gebruikt. Geers: 'In het formulier zelf staan drie gedragskenmerken voorgedrukt waarvan wij denken dat ze voor iedere func tie van toepassing zijn: flexibel gedrag, sa menwerken en prestatiemotivatie. Chef en medewerker moeten samen kijken wat voor de betreffende functie verder belangrijke ge dragskenmerken zijn. De tweede bijlage is bedoeld voor de beoordeling van managers en is voor de andere medewerkers niet rele vant.' Invoering Geers: 'Begin dit jaar heb ben we workshops over beoordelen ontwik keld. Die worden op de regiokantoren gege ven voor directeuren en afdelingshoofden van plaatselijke banken. In Roermond zijn ze al achter de rug. Een aantal banken gaat daar dit jaar al met de nieuwe formulieren werken. Het regiokantoor Bergen op Zoom bijvoorbeeld begint volgend jaar met de workshops, omdat ze dit jaar workshops personeelsplanning hebben. Ik denk dat die banken dus ook beter nog een jaar met het invoeren kunnen wachten. Bij Rabobank Ne derland wordt het formulier dit jaar al ge bruikt.' Te laat De plaatselijke banken gebrui ken het nieuwe beoordelingsformulier dit jaar bij wijze van proef. Dat komt doordat het voorstel te laat bij de Caar was. Die heeft geen gelegenheid gehad de achterban te raadplegen en kon dus geen definitief ad vies uitbrengen. In februari wordt geëvalu eerd en op basis daarvan brengt de Caar alsnog advies uit. Maar ze hebben al laten merken het een verbetering te vinden. 'Beoordelen wordt nogal eens gezien als een noodzakelijk kwaad', besluit Geers. Het moet nou eenmaal, want er moet een salaris worden vastgesteld. We hopen dat het door het nieuwe formulier wat gemakke lijker gaat en als zinvoller wordt ervaren. Het gaat om terugblikken en vooruitkijken. Dat moeten manager en medewerker sa men doen.' jT L In oktober bij Raboband een folder met uitge breide informatie over het nieuwe beoorde lingsformulier.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 3