Marktonderzoek basis dienstverlening Personeelsbank De Personeelsbank heeft een marktonderzoek laten uitvoeren naar de beleving van de cliënten uit het Primaire en Extra Segment over de dienstverlening van de Personeelsbank. Met het onderzoek wil men een representatief inzicht krijgen in de mening van de cliënten over de dienstverlening van de Personeelsbank. Vooral wordt daarbij aandacht geschonken aan indivi duele wensen en mogelijke verbeteringen. Voorwoord Editie voor Rabobank Nederland L In het onderzoek is vooral ge keken naar de kwaliteit van de dienstverlening aan de balie, de kwaliteit van de advi seurs en produktspecialisten, de kwaliteit van de administratie ve verwerking, de bereikbaar heid en de communicatie. Doelgroep In het onder zoek ging het om cliënten in het Primaire en Extra segment. Deze doelgroep is gekozen omdat deze segmenten, ten opzichte van de totale markt van de Rabobankorganisatie, in het cliëntenbestand van de Personeelsbank zeer sterk zijn vertegenwoordigd. Methode Doormid del van een enquête en in terviews is onderzocht wat de mening van de cliënten is over de dienstverlening. Aan de hand van de gege vens uit het onderzoek is een aantal belangrijke aanbevelingen gedaan, die de ba sis zijn voor een kwalitatief hogere dienstverlening. Conclusies De Perso neelsbank wordt vaak vergele ken met een plaatselijke bank. De cliënten zijn van mening, dat de dienstverlening bij een plaatselijke bank op een hoger niveau ligt dan bij de Perso neelsbank. Vooral de produkt- advisering verloopt daar een stuk beter. De adviezen zijn niet alleen kwalitatief beter, bij een plaatselijke bank is er ook een meer cliëntgerichte bena dering. De cliënten van de Per soneelsbank zijn echter alle maal medewerkers van Rabo bank Nederland en daardoor wellicht veel kritischer ten aan zien van bankzaken dan de ge middelde cliënt bij een plaatse lijke bank. De Personeelsbank beschouwt een kritische cliënt echter niet als nadeel. Tevreden Over een aantal diensten en produkten waren de geënquêteerden en geïnterview den tevreden tot zeer tevreden. Het gaat daarbij om de inrichting van de balie, de bereikbaarheid, het telefonisch contact, de ope ningstijden, de representatie- viteit, reizen, hypothecaire lenin gen, de advisering over verzeke ringen, de geldautomaat en de ad ministratieve verwerking. Natuur lijk houdt dit in, dat ook hierbij de nadruk op de kwaliteit moet blij ven liggen. De resultaten van het onderzoek geven aan, dat slechts een kwart van de respondenten uitsluitend bankiert bij de Perso neelsbank. Dat betekent dat drie kwart ook nog elders bankdien sten afneemt. De Personeels bank is zich er terdege van be wust, dat er een markt open ligt. Voldoende kennis De mees te cliënten hadden geen mening over de klachtenbehandeling, de advisering in betaaldiensten en consumptieve leningen. Hier uit kan worden geconcludeerd, dat op het gebied van betaal diensten voldoende kennis aan wezig is. Op het gebied van con sumptieve leningen ligt voor de Personeelsbank nog een markt open. Geen mening over de af handeling van klachten, gecom bineerd met het aantal klach ten, geeft aan dat de cliënten niet de moeite nemen om de Personeelsbank op de hoogte te stellen van hun negatieve of po sitieve ervaringen. Veranderingen Een aantal diensten kwam uit het onder zoek nadrukkelijk naar voren voor noodzakelijke veranderin gen. Dat gaat om de kwaliteit van maatwerk advies en het allround produktspecialisme. Hoewel de dienstverlening aan de balie en de receptie - met name de vriendelijkheid en be hulpzaamheid van de medewer kers - de laatste tijd is verbe terd, valt er toch nog het een en ander te verbeteren als het gaat om het nemen van eigen initia tieven en de snelheid waarmee cliënten worden geholpen. Organisatie Maar liefst 60 procent van de ondervraagden blijkt niet op de hoogte van de or ganisatie van de Personeels bank. Dat is ook niet vreemd. Im mers, een klant van de Bijenkorf zal ook niet alles van de organisa tie van het warenhuis weten. De organisatie van een bank moet echter overzichtelijk zijn voor de cliënt, vanwege de verschillende afdelingen en diensten. Het is dus voor de cliënt een pré als hij weet waar hij voor bepaalde za ken terecht moet en waarom. Uit het onderzoek blijkt ech- Vj» ter ook, dat er geen be hoefte is aan verduidelij king van de organisatie van de Personeelsbank. Hieruit mag de conclusie worden getrokken, dat de betrokkenheid van de medewerkers van Rabo bank Nederland bij hun 3' eigen bank laag is. Kwaliteit Bij dienst- J verlening op basis van cliëntenbehoeften is het noodzakelijk dat de Personeels bank zich daadwerkelijk gaat rich ten op de kwaliteit van de dienst verlening en in mindere mate op de kwantiteit. Uitgangspunt is een professionele en kwalitatief goe de dienstverlening waarbij kortin gen worden verleend. Het zorgdra gen voor kwaliteitsverbetering in de dienstverlening van de Perso neelsbank is noodzakelijk. Goede dienstverlening Uit het onderzoek komt voortdurend naar voren, dat de cliënt van de Personeelsbank een kwalitatief goede dienstverlening prefereert boven een groot aanbod van dien sten en produkten. Immers, deze diensten en produkten kan hij ook bij een andere bank krijgen. Het gaat erom dat de cliënt het gevoel heeft dat hij belangrijk is voor de bank en als hij dat wenst, een goed adviesgesprek krijgt. Zaken als cliëntgerichtheid, eigen initiatief en servicegerichtheid Na een lange stilte geeft de Personeelsbank op deze speciale pagina's van Rabo- band informatie over ontwik kelingen en nieuwe produk ten. Het management en de medewerkers hebben de af gelopen periode niet stil ge zeten. Met grote voortvarend heid is een begin gemaakt met een veranderingsproces, dat dient te resulteren in een aantoonbare kwaliteitsverbe tering. Zowel in de commer ciële sfeer als in de admini stratieve afhandeling hier van. De resultaten zijn op de ene plaats sterker waar neembaar dan op de andere. Het management is zich ter dege bewust dat de weg, om te komen tot een professio nele en kwalitatief goede dienstverlening, nog lang is. Het lijstje van 'probleemge bieden' en nooit opgestarte werkzaamheden is groot. De onlangs gehouden enquête heeft bevestigd, wat bij het management al bekend was. Toch is het management van de Personeelsbank van me ning, dat met het groeiende enthousiasme bij de mede werkers, de doelstelling gere aliseerd gaat worden. Er staan veel projecten op de rails. Zoals de invoering van LAURA, het operationeel ma ken van het Assurantie Be- middelings Model (ABM) en het instellen van een Binnen dienst Verzekeringen. Daar naast het structureren en in voeren van werkwijzen en pro cedures en het invoeren van relatiebeheer. Ook worden de bankhallen in Utrecht en Eind hoven aangepast in het kader van een ander (en beter) cliëntbedieningsconcept. Dit is slechts een greep uit wat wij als doel hebben ge steld de komende twee jaar te realiseren. Alles ten behoe ve van de hoofddoelstelling: Professionele en kwalitatief goede dienstverlening. J. van Noort Hoofd Personeelsbank

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 9