JtM Rabo band Uit de bank geklapt Waarom betalen voor gea-gebruik? Banknaam onherkenbaar na fusie Zelf zorgen voor oude dag **25|!Sv Moeilijke circulaire Nummer 16/24 augustus 1992 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bankniet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: Wat betekent dit', Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. Waarom moet je op bepaalde tijdstippen f 1,50 betalen voor het gebruik van de gea en op andere tijdstippen niet? 'Vroeger kon men alleen doordeweeks van negen tot vier geld opnemen bij de bank', zegt Wim Kremers van Bankpas Betaaldien sten. 'Met de gea kan dat 24 uur per dag. Voor die ex tra service moet worden be taald. Dat in een aantal uren buiten de ope ningstijden geen tarief wordt berekend, komt omdat we willen dat de mensen niet meer voor geid naar de balie komen. Door tot acht uur 's avonds niet te tariferen, voorkom je dat mensen eind van de middag nog gauw even de bank binnenkomen. Natuurlijk kost de gea-dienstverlening de organisatie geld. De computer moet per slot van rekening ook 's nachts werken, het datanet wordt gebruikt en er zijn altijd mensen aanwezig voor als zich een storing voordoet. Mede daarom werd besloten om cliënten, die buiten be paalde tijden de gea gebruiken, een bijdrage in de kosten te vragen. Overigens bleek uit marktonderzoek, dat slechts tien procent van onze cliënten van plan was geld op te ne men na acht uur 's avonds en zaterdags na twaalf uur. De verwachting was dus, dat 90 procent van de opnames buiten die uren zou plaatsvinden. De praktijk laat zien, dat 30 procent van de opnames in de tariefuren plaatsvindt. Daaruit blijkt, dat men het be drag van f 1,50 blijkbaar geen reden vindt om de gea niette gebruiken.' Na een fusie tussen Rabobanken krijgt de nieuwe bank vaak een andere naam. Wie bepaalt de nieuwe banknaam? 'In de regio Eindhoven neemt de fusiecommissie de uiteindelijke be slissing', vertelt Ton van den Bruele. Hij is assistent van de re giodirectie van het re giokantoor Eindhoven en secretaris van fusiecommissies. 'Een fusiecommissie bestaat in het al gemeen uit vertegenwoordigers van de banken en een adjunct-regiodirecteur. Van de banken zijn dat de directies en een aantal leden van de beheerscolle- ges. Soms is er een inspraakprocedure voor de nieuwe naam. Een voorbeeld daarvan is de Rabobank Raamland, een fusie van de banken Beers-Gassel, Grave, Haps en Mill en St. Hubert. We hebben een enquête gehouden onder Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. de betrokkenen. Dat waren directies, mede werkers en leden van de beheerscolleges van de banken. Ze konden suggesties doen. Daar kwam een aantal namen uit. De naam Raam kwam steeds terug. Zo heet een riviertje, dat door het werkgebied van de vier banken stroomt. De fusiecommissie maakte daar Raamland van.' De leden van de banken heb ben ook inspraak in een nieuwe banknaam. Zij stemmen over het totale fusiepakket en daar van is de nieuwe naam een onderdeel. De fu siecommissie houdt er rekening mee dat niet voor een bestaande banknaam wordt geko zen. Van den Bruele: 'De fusiecommissies ge ven de voorkeur aan de vermelding van een plaats in de naam van een gefuseerde bank. Dat geeft geografische herkenbaarheid voor de leden. Maar om de haalbaarheid van een fusie bij de leden te vergroten, wordt soms ge kozen voor een neutrale naam. Dat kan bij voorbeeld gebeuren als er meer dan twee ban ken bij een fusie zijn betrokken.' Een paar jaar geleden bood het pensioen fonds van de Rabobank de kans om op eigen initiatief en op eigen kosten de pensioen voorziening via de SPR aan te vullen. Toen ik dat vorig jaar wilde, kon het niet en nu las ik in Raboband dat het wél kan. Hoe zit dat? 'Het kan straks weer wel', aldus hoofd Pensioenzaken SPR Wout Beekman. Maar ik kan me voorstellen dat het wat verwarrend is. In 1989 bood het pensioen reglement de deelnemers inderdaad de mogelijkheid om hun pensioen voor eigen rekening aan te vullen. Bijvoorbeeld bij te weinig dienstjaren of het vervroegen van de pensioendatum. De Verzekeringskamer, het orgaan dat toe zicht houdt op de pensioenfondsen in ons H* Éigen adviseur bij I t ij !££***-* De Rabobank Westfriesland-Oost is het resultaat van een fusie van vijf banken land, vond echter dat wij met onze mogelijk heden handelden in strijd met artikel 6 van de Wet Toezicht Verzekeringsbedrijf. Wij zijn toen, om problemen en onduidelijkheden te voorkomen, gestopt met het verstrekken van aanvullende pensioenmogelijkheden. Na overleg tussen de SPR en de Verzeke ringskamer bleek echter dit jaar, dat heel veel wél mag. De SPR is nu bezig de huidige mogelijkheden tot het sluiten van aanvullen de overeenkomsten aan te passen en fis caal te toetsen. We kunnen daarover nadere informatie verschaffen, als een en ander is afgestemd met de Deelnemersraad en is goedgekeurd door het Bestuur.' Eind juli verscheen er een circulaire van IRIS over de introductie van het nieuwe beleg gingsfonds van de Robeco Groep, het RG Money Plus Fund. Waarom was die circulaire zo moeilijk? Had dat niet eenvoudiger gekund? 'Dat was inderdaad een hele moeilijke', zegt Jaap van den Beukei. onder meer eindredacteur van veel schriftelijke uitgaven van Rabobank Nederland die naar de aangesloten ban ken gaan. En dus ook van de circulaires. 'Het was zelfs de vraag of dit bericht wel een circulaire moest zijn. Eerst is bekeken of het in één van de IRIS-uitgaven of bijvoorbeeld Bank Particulier kon worden geplaatst. Dat was helaas onmogelijk omdat er haast bij was. Daarom hebben we er een circulaire van gemaakt, bedoeld voor pro- duktspecialisten beleggingen, hoofden Parti culieren en directeuren. Daarmee is dan te gelijk het specialistische karakter aangege ven. En het is duidelijk dat deze circulaire speciaal voor de produktspecialisten was be stemd. Het was dan weliswaar een 'moeilij ke' circulaire, maar zij zullen er toch wel uit gekomen zijn. Dat blijkt ook wel uit het feit, dat er sinds de verschijning van de circulaire enkele miljoenen guldens per dag in het Money Plus Fund binnenkomen.' Volgens Van den Beukei was het aan de an dere kant niet mogelijk de circulaire alleen aan de specialisten te verzenden: 'Ook de banken die geen specialist in huis hebben, moesten op de hoogte worden gebracht van de komst van het nieuwe produkt. Daardoor kunnen zij in voorkomende gevallen de regio nale beleggingsteams inschakelen. Overigens zijn er van de bijlagen bij deze circulaire maar drie exemplaren naar elke bank gestuurd. Zouden dat er evenveel zijn geweest als het aan tal circulaires, dat de banken volgens abonnement ontvangen, dan zouden daarvoor 42.000 vellen papier méér nodig zijn geweest. Dat is een stapel van ruim 4 meter! Zo proberen we de papierberg waar mogelijk in te dam men.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 6