'We gaan nog meer uit de Museumjaarkaart halen' D (1:1 Rabo band 2.097.000 Rabobankcliënten ontvingen bij hun Europas een Mu- seumjaarkaart. Voor de meesten is dat inmiddels twee jaar gele den. Toen sloot de Rabobank een tweejarig contract af met de Stichting Museumjaarkaart. 'Begin dit jaar stonden we voor de vraag of we dat contract zouden verlengen', vertelt ir. Jos de Haas van Bankpas Betaaldiensten. 'Wij hadden sterk het gevoel dat we dat moesten doen. Maar omdat we toch over een paar miljoen gul den per jaar praten, hebben we de belangstelling van cliënten voor de MJK eerst laten onderzoeken.' ff 47.^4 geb. datum zh - u- WW* Nummer 16/24 augustus 1992 e uitkomsten van het onderzoek naar gebruik en waardering van de Museumjaarkaart waren on gelooflijk', meldt De Haas. 'Verreweg de meeste ondervraagden vonden het een pri ma initiatief. Die positieve reactie kwam zo wel van mensen die de MJK al hebben ge bruikt, als van cliënten, die er nog geen mu seum mee hebben bezocht.' Bezoek '39 Procent van de bezitters is vorig jaar één of meer keer met de MJK naar een museum gegaan', weet drs. Ro nald van Aart van Bankpas Betaaldiensten. 'In 1991 bezochten de bezitters van een gratis MJK 30 procent meer musea dan in voorgaande jaren. Veel bezoekers kwamen met gezinsleden of kennissen naar het mu seum. 54 Procent van de medebezoekers had ook een gratis Museumjaarkaart en 57 Procent van de ondervraagden vertelde voor de medebezoekers wel eens losse kaartjes te kopen.' Doorgaan Van de Europashouders, die de MJK al hebben gebruikt, vindt 86 pro cent de actie zo goed, dat men vindt dat de Rabobank er mee door moet gaan. Van de niet-ge- bruikers is 84 procent die mening toegedaan. De Haas: 'Dus ook als men er persoonlijk nog geen nut van heeft gehad, vindt men het toch een heel po sitief gebaar van de Rabo bank. Op zo'n mooie score hadden we niet durven hopen. Misschien speelt mee, dat niemand tegen musea is. Er is nog nooit een actiegroep tegen mu sea geweest of zo. Mis schien zijn musea en een schoon milieu wel de eni ge zaken in ons land waar niemand tegen is. Als je moderne kunst bijvoor beeld niet mooi vindt, dan ga je niet naar een museum waar dat te zien is. Zo simpel ligt het.' Verlenging De uitslag van het onder zoek was voor De Haas en Van Aart een be vestiging van hun eigen ideeën over de Mu seumjaarkaart. De Haas: 'De conclusie om door te gaan met het verstrekken van de gra tis MJK aan Europashouders was toen snel geb. daturn CO genomen. Ook de onder handelingen met de Stich ting Museumjaarkaart ver liepen voorspoedig. Beslo ten is, dat de huidige MJK's met twee jaar worden ver lengd.' Met Europas 'De vraag was toen: Hoe gaan we die verlenging realise ren?', vervolgt De Haas. 'Twee miljoen nieuwe MJK's uitreiken? Stickers erop plakken, die laten zien, dat de geldigheids duur is verlengd? Die oplos singen zouden nodeloos veel plastic in de wereld brengen en veel werk ge ven. We hebben gekozen voor de oplossing, waarbij een klant, die na 1 januari 1993 een muse um bezoekt, op vertoon van zijn nieuwe Euro pas de geldigheid van de MJK in zijn mag neetstrip kan laten opwaarderen. Dat kan met speciale kassa's. Heeft een museum die niet, dan mag men toch naar binnen. Met het oog is aan de kaart namelijk niet te zien of die geldig is of niet. Van de 425 deelne mende musea hebben er ruim 300 zo'n kassa.' Meer musea Twee jaar geleden, toen de Rabo bank begon met het ver strekken van de gratis MJK's, maakte een aantal musea bezwaar. Die dach ten: Straks heeft half Nederland een gratis MJK en verkopen wij geen kaartje meer. De Haas: 'Van te voren was becij ferd, dat dat wel zou mee vallen. En dat is uit onder zoek ook gebleken. De reguliere verkoop van museumjaarkaarten heeft nauwelijks onder de Rabobankactie geleden. Boven dien krijgt ieder museum van de Stichting Museumjaarkaart een bedrag voor elke be zoeker, die met een MJK het museum be zoekt. Twee jaar geleden waren er zo'n 375 musea aangesloten bij de Stichting. Inmid- a m fj L> dels zijn er zo'n 50 bijgekomen. Dus blijk baar is het idee ook in de museumwereld positief ontvangen.' Cadeautjes Hoofddoelstelling van de Stichting is het populariseren van het mu- seumbezoek. Dat wordt door de Rabobank actie gerealiseerd. De houders van een MJK van de Rabobank hebben samen 800.000 bezoeken aan een museum gebracht. De Haas: 'Dat is dus 800.000 cadeautjes voor cliënten. We zijn heel blij dat alle partijen, de Stichting MJK, de klanten, de musea én de Rabobank tevreden zijn over de actie.' Van Aart: 'Nu moeten we proberen te bereiken, dat de banken meer gebruik maken van onze binding met de MJK. Tot nu toe gebeurt er nog vrij weinig.' De Haas: 'We hebben 750 banken en 425 musea, die zijn aangesloten bij de Stichting Museumjaarkaart. Dat wil zeggen, dat zestig procent van de banken zo'n museum in haar werkgebied heeft. Dat geeft goede mogelijkheden om lokaal samen dingen te doen.' Lokaal 'Wij zouden graag willen, dat dat nog wat meer gestalte krijgt', vervolgt De Haas. 'Een bank kan bijvoorbeeld in de hal tentoonstellingsaf fiches ophangen. Of men kan voor een bepaalde groep cliënten een spe ciale rondleiding organi seren in het plaatselijke museum. En waarom niet een keer de algemene vergadering in het mu seum houden. Een ander idee is om in de bankhal vitrines te zetten, die door het museum worden ge vuld. Of kondig in het ei gen blad van de bank een speciale tentoonstelling aan. Het is een kwestie van een beetje fan tasie. En het leuke is, dat het beide partijen nauwelijks geld hoeft te kosten.' Europas tonen Een aantal mensen liet tijdens het onderzoek naar de MJK we ten de kaart te hebben weggegeven. Dat is niet de bedoeling. De Haas: 'In de brochure bij de nieuwe Europas staat dan ook, dat het museum het recht heeft om de klant naar de Europas te vragen. Indien men die niet kan tonen, mag de toegang worden ge weigerd.' Van Aart: 'Zo'n 8 procent van de klanten vertelde de gratis MJK niet te hebben ontvangen. Blijkbaar reiken niet alle banken de kaart dus uit. Als klanten er later achter komen, dat ze er recht op hebben, is dat een slechte beurt voor de bank. Ons in ziens is er geen enkele reden om de MJK niet te verstrekken.' 'We overwegen overigens om de MJK te in tegreren in de Europas', onthult De Haas. 'Dat kan door bepaalde informatie op te ne men in de magneetstrip. Dan wordt de extra kaart overbodig. Daar willen we in '94 naar toe. Of we het redden is een tweede. Alle musea moeten dan afleeskassa's hebben. Maar ook dat zal snel gebeuren. Desnoods zetten we als tussenoplossing zolang het MJK-logo achterop de Europas. Maar voorlo pig is het belangrijkste, dat we proberen de MJK verder onder de aandacht van de cliën ten te brengen. Het is een mooi instrument voor relatiemarketing, dat we verder moe ten gaan benutten.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 5