H Machtigings- service in september van start Ül Rabo band Per 1 januari worden enkele nieuwe tarieven voor de particu liere markt ingevoerd. Voordat het zover is, worden de cliënten uitgebreid geïnformeerd en ge motiveerd om op een meer effi ciënte wijze gebruik te maken van het betalingsverkeer. Daar om is voor dit najaar een aantal acties gepland. De eerste is de Machtigingsservice, die volgen de maand van start gaat. Cliën ten krijgen via de balie geperso- naliseerde machtigingskaarten aangeboden. In totaal zijn er ruim vier miljoen aangemaakt. Zo'n 730 Rabobanken doen aan de actie mee. 'Wij willen niet afhankelijk zijn van de incassant' Nummer 16/24 augustus 1992 et stimuleren van het afgeven van machtigingen door cliënten is verreweg de grootste bespa ring, die we kunnen bereiken als je kijkt naar de kosten van het betalingsverkeer', verklaart Roelof van Diffelen van Girale Be taaldiensten. 'De actie loopt het hele na jaar. We hebben miljoenen particuliere reke ninghouders en het kost tijd om die alle maal persoonlijk te benaderen.' Via de bank De gebruikelijke gang van zaken is, dat particulieren machtigingskaar ten ontvangen van de incassant. Dat kan een omroepvereniging zijn, een elektriciteits maatschappij, een woningbouwvereniging, Greenpeace en nog zo'n 30.000 instellingen aan wie periodiek een betaling wordt gedaan. Van Diffelen: 'Wij wilden niet afhankelijk zijn van de incassant. Het is namelijk ook in ons belang, dat zoveel mogelijk betalingen auto matisch worden uitgevoerd. Vandaar dat wij het initiatief tot de Machtigingsservice heb ben genomen. Elke boeking, die we nu moe ten doen via een handgeschreven opdracht of een acceptgirokaart, kost ons meer dan een gulden per stuk. Er valt dus heel wat tijd en geld te besparen.' Periodiek 'We hebben het incassan- tenbestand van de BankGiroCentrale geno men', licht Van Diffelen toe. Daarin zitten dus zo'n 30.000 incassanten. Vervolgens hebben we het bestand van onze particulie re rekeninghouders genomen en gekeken naar welke instellingen zij geld overmaak ten in december vorig jaar en januari en fe bruari van dit jaar. We hebben die bestan den op elkaar gelegd en zo kwamen we tot een lijst van zevenhonderd grote incassan ten, waarnaar zeer regelmatig bedragen worden overgeboekt.' Vier miljoen Vervolgens liet Betaal diensten voor alle cliënten, die aan die zevenhonderd be- drijven betalingen doen, op f naam machtigingskaarten 'ÊÊÊKêÈêSSÈÊ. aanmaken. In totaal ruim vier miljoen stuks. Het uiterlijk van de kaarten voor de actie is iets anders dan dat van de machtigingskaarten van de BankGiroCentrale. Hoe krijg je die kaarten bij de cliën ten? Van Diffelen: 'Uit erva ring weten we, dat een direct- mail-actie een gemiddelde response heeft van 5 procent. Dat vinden we te weinig. Daarom hebben we gekozen voor het aanbieden van de machtigingskaarten aan de balie. Voordeel is dat we door zo'n persoonlijke aanpak klanten kunnen overtuigen van het belang van machti gen en we eventuele bezwa ren kunnen wegnemen.' Rechtstreeks Van Diffelen: 'Gebruike lijk is het, dat incassanten actie voeren om cliënten voortaan via een machtiging te la ten betalen. Dat spaart de bedrijven geld. Ze hoeven geen acceptgirokaarten meer aan te maken, geen rekeningen meer te versturen, het bespaart portokosten, etcetera. Dit keer gaat de actie uit van de bank. De groene machtigingskaart wordt nu dus ook bij de bank ingeleverd en niet bij de incassant. We gaan daarbij uit van een response van zo'n 30 procent. We hopen tussen de één en Na de Machtigingsservice volgen in oktober de actie 'Betaalgemak dient de mens en in november 'Het pientere van pinnen twee miljoen machtigingen te krijgen. De ac tie wordt ondersteund door een bijsluiter en posters. Ook kunnen banken huis-aan-huis- bladen een artikel aanbieden over de actie.' Kosten Als de actie slaagt, betekent dat voor de banken een aanzienlijke kostenbesparing. 'De inputwerkzaamheden zullen aanzienlijk afnemen', weet Van Diffelen. 'Zo wordt een behoorlijke bijdrage geleverd aan het terugdringen van de kos ten van het betalingsverkeer. Het overgaan naar een machtiging scheelt de bank elke keer minimaal een gulden in de verwer kingskosten van handgeschreven overboe kingen of acceptgiro's. We hebben uitgere kend, dat de kosten van deze actie onge veer een tiende van de opbrengst bedragen. Natuurlijk afgezien van de werkzaamheden aan de balie' Privacy 'Bepaalde incassanten zijn vanwege privacy-aspecten niet meegeno men', vertelt Van Diffelen. 'Denk aan poli tieke partijen en kerkgemeenschappen. Volgens ons zijn er best mensen, die het niet prettig vinden om aan de balie te wor den aangesproken met: 'Dag meneer Jan sen, ik heb hier nog een machtigingskaart van de Socialistiese Partij', of zo. Ook finan cieringsmaatschappijen hebben we niet meegenomen. Sommige cliënten willen vast niet weten, dat ze elders een lening hebben. Het komt er globaal op neer, dat er gemiddeld twee machtigingskaarten per re kening zijn aangemaakt, met uitschieters naar zes of meer. Dat lijkt weinig, maar ver geet niet dat we voorlopig maar zevenhon derd incassanten hebben genomen. Ook hebben veel mensen al een aantal machti gingen verstrekt aan incassanten. Voordelen De zevenhonderd incassan ten zijn van te voren niet betrokken bij de ac tie. Van Diffelen: 'Wel hebben we ze deze maand een brief gezonden, waarin we de ac tie toelichten. We hebben vrijwel alleen posi tieve reacties gehad. Het bespaart de bedrij ven tijd en geld en ze hoeven geen direct mail te versturen en geen machti gingskaarten te laten druk ken. Ze krijgen hun geld op tijd en het versturen van ac ceptgiro's en aanmaningen is op termijn niet meer nodig. We hopen, dat onze Machti gingsservice ook uitstraling heeft naar incassanten. Dat ze zeggen: Hé, die Rabo bank, die doet het toch wel goed. Misschien dat dat leidt tot nieuwe bedrijfsrelaties.' Vervolg De Machtigings service krijgt in 1993 wellicht een vervolg. Waarschijnlijk zijn er klanten, die ook plaat selijke bedrijven of verenigin gen voor afschrijvingen willen machtigen, bijvoorbeeld de tennisclub. Als de landelijke actie slaagt, kunnen de ban ken volgend jaar zelf bedrijven in het werkgebied selecteren. De mensen aan de balie krijgen het de komende maanden druk. Al les komt tegelijk. De collectieve vervanging van de Europassen, de Machtingsservice, de introductie van de Rabofoon en straks ook nog het stimuleren van het bea- en gea- gebruik. 'We zijn ons daar absoluut van be wust', verzekert Van Diffelen. Het is nu hard werken, maar we hopen daar volgend jaar de vruchten van te plukken.' Meer informatie in Batiescoop van eind augustus.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 3