Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik? 7 Achtergrond Mens en werk: Met de snelle veranderingen in het bankbedrijf krijgt iedere medewerker in de komende jaren te maken. De werkdruk neemt toe en het vereiste kennisniveau gaat omhoog. Dan is het goed te weten wat je kunt, wat je wilt. 'Mens en werk' is er voor mensen die dreigen vast te lopen. 'Het project 'Mens en werk' is ont staan uit de problematiek die we de komende jaren onder ogen moeten zien', licht Kees Voogt, directeur Centrale Dienst Personeel van Rabobank Nederland, toe. 'Kwam je vroeger als jonge man of vrouw bij de bank, dan was het in veel geval len gebruikelijk dat je daar vele tien tallen jaren bleef. Dat is niet meer zo. Niet meer vanuit de bank. Niet meer vanuit de mensenzelf. Een deel van de medewerkers zal een kwali teitsslag moeten meemaken. Aan de ene kant gaat de cliënt steeds meer kwaliteit vragen van zijn bank, aan de andere kant worden er hogere eisen gesteld aan het bankvak. Dat betekent dat de werknemer zich zal moeten bezinnen op de vraag: 'Wie ben ik? wat kan ik? wat wil ik?'. Kom ik de jaren die ik nog te gaan heb in mijn huidige functie door? Hoewel het management tot de conclusie kan komen dat iemand in de gevarenzone dreigt te raken, vind ik het belang rijk, dat die bezinning van de werk nemer zelf komt', aldus Voogt. 'Niet alleen omdat hij verantwoordelijk is voor zijn eigen loopbaan. Maar voor al omdat veranderingen die mis schien nodig zijn meer leven als de werknemer zelf tot die conclusie is gekomen. We dachten aanvankelijk een plan te moeten hebben voor de wat oudere werknemer, maar dat is toch niet zo. De belangstelling ervoor blijkt egaal gespreid te zijn over de leeftijdsgroepen. Er komen bij voor beeld mensen die op hun twintigste bij de bank zijn gaan werken. Ze zijn nu vijfendertig, kunnen bogen op vijftien jaar ervaring, hebben de hit te van de dag gevoeld, maar zitten aan de top van hun kunnen. Wor den er nu hogere eisen aan hen ge steld, dan komen ze in moeilijkhe den. Ze hebben nog heel wat jaren te gaan. Voor hen kan 'Mens en werk' oplossingen bieden. De werknemer analyseert dan, sa men met deskundigen, zijn positie binnen de bank. Blijkt dat 'wat wil ik' buiten de huidige loopbaan ligt, dan wordt samen met het manage ment een andere richting gezocht. Inmiddels heeft een aantal banken zich achter het project dat in 1990 van start ging, geschaard en ik heb de indruk dat de mensen die tot nu toe van de mogelijkheden van 'Mens en werk' gebruik hebben ge maakt, daar baat bij hebben gehad'. Tom Janssen Rabobank 's-Hertogenbosch Op de vraag waarom hij zitting nam in de Caar, zegt Janssen: 'Om als 'sociaal bewust' mensnaast invloed via de vakbondook invloed te kun nen uitoefenen op het sociale beleid van de organisatie' M. de Jong-Busser Rabobank Ameland Ook Marian de Jong wilde actief betrokken zijn bij diverse arbeids- aangelegenheden. Ze is van mening dat het werk van de Caar voor iedere werknemer en iedere werkgever van belang is. Ze wijst daarbij met name op het personeelsontwikkelingsbeleid. Foto's: Maarten v.d. Velde

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 27