'Betaal op maat' rekent af met ondoelmatige betaalvormen Betaal 0p maat B Rabo band Vandaag start de campagne 'Betaal op maat' van de Nederlandse Vereniging van Banken en de detailhandelsorganisaties. Het is een voorlichtingsactiviteit die een efficiënter gebruik van het betalingsverkeer moet bevor deren. 'ledereen in Nederland is gebaat bij een doelmatiger beta lingsverkeer', zegt voorlichter Cees Hoogkamer van Rabobank Nederland. 'Deze campagne roept de consument op om, bij het af rekenen aan de kassa, op de meest efficiënte wijze te betalen.' Nummer 16/24 augustus 1992 ewustwording bij de consument van het individuele betaalgedrag bij de kassa in winkels, benzinestations, restaurants en alle andere situaties waar sprake is van 'toonbank'-betalingen. Dat is de doelstelling van de campagne 'Betaal op maat'. De betalende Nederlanders zullen vanaf vandaag door alle belanghebbende partijen worden geattendeerd op een effi ciënter betalingsverkeer. Dat zijn de detail handelsorganisaties KNOV en NCOV, de Raad voor het Filiaal en Grootwinkelbedrijf en de banken. Intentieverklaring 'Alles kun je plaat sen onder de grote noemer van sterk wer ken aan een doelmatiger betalingsverkeer via voorlichting', meldt Floogkamer. 'Die voorlichting is een voortvloeisel van de in tentieverklaring, die midden vorig jaar is overeengekomen tussen de detailhandels- en consumentenorganisaties, banken en vakbonden. Daarbij is sterk de nadruk ko men te liggen op voorlichting en dus niet al leen op tarifering. De vakbonden en de con sumentenorganisaties zijn het er mee eens, maar houden zich op de achtergrond.' Voorlichting Alle betrokkenen worden voorgelicht over de doelstellingen van de campagne. De medewerkers van de deelne mende organisaties en de banken, maar ook de detaillisten. Vervolgens komt de in formatiestroom naar alle betalende consu menten in Nederland op gang. Dat gebeurt op verschillende fronten. Er komen tv-com- mercials, advertenties, redactionele artike len, kassastickers en affiches in winkels en bij banken. Daarnaast staan bij de afzonder lijke banken eigen activiteiten op de rol. De Rabobank heeft met heel eigen acties het een ander in petto. Zo start binnenkort de actie Machtigingsservice. Doelmatig 'We gaan nog sterker dan voorheen de klanten voorlichten', licht Floogkamer toe. 'Een paar maanden gele den hebben we de beslissing genomen om eerst te informeren, te motiveren en te sti muleren. Vervolgens zullen we de al eerder bekendgemaakte maatregelen op het ge bied van het betalingsverkeer in een mailing aan de klant toe sturen. Het resultaat moet een doelmatig betalingsverkeer zijn, zodat de klant straks niet duurder uit is. We rich ten ons op de meest doelmatige betaalvor men, waaronder machtigen en pin-gebruik. Dat moet dan ten koste gaan van de dure vormen als acceptgiro's, overboekingen en balie-opnames.' Heel eigen actie De Rabobank start de eigen actie Machtigingsservice ongeveer op het moment dat de campagne 'Betaal op maat' wordt gelanceerd. Floe valt dat te rij men? Hoogka mer: 'Dat is aan de ene kant toe vallig, maar aan de andere kant ook heel be wust. We willen op dit moment de cliënten voor lichten over een doelmatig be talingsverkeer. Overigens speelt machtigen ook in de campagne 'Betaal op maat' een rol. Je kunt onze actie daar om terugvoeren op de intentie verklaring om te komen tot een doelmatiger betalingsver keer. Andere banken volgen Volgens Hoog kamer zullen hoogstwaarschijnlijk ook de an dere banken komen met acties, gericht op een doelmatig betalingsverkeer. 'ABN Amro heeft dat al aangekondigd', zegt hij. 'Zij zul len sterk op de actie 'Betaal op maat' leu nen. Met de positieve uitstraling van de cam pagne, zal het ook voor die bank gemakkelij ker zijn, de onvermijdelijke invoering van ta rieven te realiseren. Het zou me niet verba zen als ook bij ABN Amro per 1 januari een aantal beperkingen in het particuliere beta lingsverkeer zal gaan gelden. De NMB heeft inmiddels het aantal rekeningafschriften be perkt. Per 1 augustus krijgen particuliere re keninghouders nog maar eens per twee we ken een rekeningafschrift. Dat is in feite ge ruisloos ingevoerd. Ook daar zullen verdere maatregelen op de rol staan.' Hogere kosten De Postbank lijkt wat in de luwte te blijven. Hoogkamer: 'Zij heeft het gratis giro-pakket stevig gepousseerd, waardoor zij er een groot aantal rekeningen bij hebben gekregen. Maar ook de Postbank zal moeten werken aan een doel matiger betalingsverkeer. Dat is onvermijdelijk.' Ze zouden er vo rig jaar 200.000 nieuwe reke ningen bij hebben gekregen. 'Je kunt je afvragen of dat de categorie klanten is, die kan worden gekenschetst als de groep, die op de meest doel matige manier met het betalings verkeer omgaat. Dat zou dus kunnen bete kenen dat de kosten voor de Postbank daar door navenant zijn toegenomen.' Tv-spel De campagne 'Betaal op maat' kent ook een 'Betaal op maat'-spel. Daarbij krijgen zo'n duizend willekeurig door een notaris getrokken Nederlanders half september een envelop op de deur mat. Naast een geldbedrag bevat die enve lop ook een aantal vragen over het betaal gedrag. De mensen, die in hun provincie de beste antwoorden geven, worden uitge nodigd voor de finale van het 'Betaal op maat'-spel, dat half oktober rechtstreeks door de televisie zal worden uitgezonden. Luchtige wijze Waarom zo'n televisie spel? Hoogkamer: 'Je bereikt je doel niet al leen maar met verplichte en serieuze infor- Hoogkamer: De campagne 'Betaal op maat' sluit goed aan bij onze eigen activiteiten. matie. Je moet ook niet alleen maar bele rend zeggen, dat mensen het anders moe ten doen. Je kunt ook hier en daar de men sen op een wat luchtiger wijze bij het beta lingsverkeer betrekken. Ze zien dan, dat er voor hen voordelen zitten aan een andere vorm van betalen.' 'Vaak loopt iets jarenlang zoals het loopt', stelt Hoogkamer. 'Ook bij het beta lingsverkeer. Je kreeg acceptgiro's toege stuurd, terwijl er maar weinig aandacht voor machtigen was. Waarom zou je dan machtigingen gebruiken? En je haalde al tijd geld aan de balie. Waarom zou je dan zomaar naar de geldautomaat stappen? En een betaalautomaat is wel leuk, maar wie zegt me dat het allemaal safe verloopt? Waarom zou je dan zomaar een pinpas ge bruiken? Je moet de mensen dus eens de andere kant van de ouderwetse betaalvor men tonen, zodat je uiteindelijk toch een soort '0, ja' bewerkstelligt. En een: 'Het is eigenlijk wel gemakkelijk, laat ik het maar doen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 17