Rabobank Eersel: 'TGT is middel tot relatiewerving' TGT geaccepteerd bij bestaande én wervend voor nieuwe relaties Onze rekening courant voor ondernemers zou beter rekening coulant kunnen heten. 'Als we bij ons met de hele straat gaan barbecueën, betaalt ieder een daarvoor een tientje, ongeacht wat hij eet. Dat is prima voor een keertje, maar wij vinden dat bedrijfsrelaties van de Rabobank precies moeten betalen voor wat zij eten.' Met dit voorbeeld illu streert Martin Huijbers, directeur van de Rabobank Eersel, dat hij transactiegebonden tarifering - TGT - een goede zaak vindt. De Rabobank Eersel heeft driehonderd bedrijfsrelaties. Zij zijn alle maal overgegaan op TGT. De term TGT, transactiegebonden tarifering, was een interne term van de Rabobank. Nu gebruiken alle andere banken en instanties deze naam ook. Niet alleen de naam is aangeslagen, maar het hele pakket maatregelen is goed ontvangen. 97 Procent van de Rabobanken heeft TGT ingevoerd of is daarmee bezig. Zo'n 92 pro cent van de 500.000 zakelijke rekeningen is nu omgezet. De in voering is dus nagenoeg afgerond. TGT blijkt ook een uitstekend instrument om nieuwe relaties binnen te halen. Nummer 15/10 augustus 1992 men elke dag geld afstorten, met daarbij bijvoorbeeld één giro betaalkaart en drie eurocheques. Nu verzamelen ze de cheques en bieden die één keer per week aan. En geld afstorten gebeurt bijvoor beeld drie maal per week. Dat scheelt ons heel wat werk. Geen re latie had daar moeite mee. Wel hoorden we, dat men het jammer vond dat het sociale contact daar door minder wordt. Dat speelt bij een bank in een kleine plaats toch 3 een belangrijke rol. Het belangrijk ste, dat we mijns inziens hebben Huijbers: bereikt, is dat de klant er nu over het niet.' nadenkt of hij iets wel of niet zal doen. Vroeger was het allemaal vanzelfspre kend, het kostte toch niks.' Markt De Rabobank Eersel heeft een groot deel van de plaatselijke bedrijven- markt in haar portefeuille. 'Bedrijven zijn over het algemeen vrij banktrouw', vindt Huijbers. 'Je gaat niet voor een kwart procent met je hele handel naar een andere 'Zondergoede mensen aan de bedrijvenbalie lukt ken en gezegd dat de cijfers er goed uitza gen. Daarna heb ik opgemerkt, dat hun be talingsverkeer veel geld kostte en gewezen op het nieuwe tariferingssysteem van de Rabobank. Wij hanteren geen valuterings- dagen meer, berekenen geen omzetpro- visie maar een vast bedrag per mutatie en bovendien geven wij een S M JF il je iets nieuws verkopen, dan moeten alle betrokkenen bin- VT nen de bank er achter staan', stelt Huijbers. 'Eerst hebben we iedereen intern overtuigd van het belang van TGT. Vervolgens hebben we de door Rabobank Nederland aangeleverde informatie over kosten en baten voor onze relaties zorgvul dig nagekeken en een plan van aanpak op gezet.' Driehonderd gulden Bedrijven die er meer dan f 300,- op voor- of achteruit zou den gaan, werden schriftelijk én telefonisch benaderd. Huijbers: 'Zij kregen inzicht in de nieuwe tarieven en het eigen gebruik in de verschillende categorieën. Zo kon men zien wat TGT bij het huidige betaalgedrag zou kosten. We hebben vooral ook het geauto matiseerd aanleveren van gegevens bena drukt. Dat is een wederzijds belang. Het be spaart kosten voor cliënt én bank. Muta ties, die hier op diskette worden aangele verd, betekenen minder werk. Onze mensen kunnen in die tijd wat anders doen.' Winkeliers 'Veel middenstanders kwa- WÊUÊÊÊÊÊtÊËÊÊÊKÊÊÊÊÊÊÊÈÊÊÊÊÈSÊKÈÊHÊÈÊBBÊÈÊttÈBÊÊÊBM O "P h«"lToat»«nji nlu-mng «mm 'T-'1" B., .1. SAW, .lic J. (WiprrilKic kink lingr' I. n.ng .U» h..g. r. <M. Rabobank. Aangenaam. In het voorjaar is begonnen met het com mercieel inzetten van TGT. De aanzet daarvoor is gegeven in vier bijeenkom sten. Tarieven invoeren heeft een negatieve klank. Men vergeet dat er ook een betere rente tegenover staat. De Rabobank is er van overtuigd dat zij iets te bieden heeft. Dat vraagt een omschakeling naar een an dere denkwijze. Sturing Het sturende karakter van de tarieven werkt goed. Vorig jaar begon een explosieve stijging van het gebruik van elek tronische betaalvormen. Daaraan hangt een redelijk prijskaartje. De ondernemer bank. Je moet een vertrouwensrelatie op bouwen, dat is belangrijker. Het valt dan ook niet mee om er nog wat bij te krijgen. Maar we hebben wel een verlanglijstje van bedrijven, die we binnen de bank zouden willen hebben. Daarmee moetje voorzichtig omgaan. Je moet niet elk halfjaar bij zo'n bedrijf op de stoep staan, maar alleen als je echt iets te melden hebt. Dat werkt. Eén van onze klanten is een handel in bouwma terialen, een dochteronderneming van een grote groep. Wij hebben de bouwmaterialen- handel een financiering verstrekt en kregen zodoende de geconsolideerde jaarcijfers van de groep in huis. Die groep bankiert el ders.' Werven 'ledereen wordt graag eens een keer over z'n bol geaaid', vervolgt Huij bers. 'Ik heb met de groeps-directie gespro- ziet direct zijn voordeel. Als de bank de on dernemer vroeg om betaalopdrachten niet meer handmatig aan te leveren, maar op diskette, dan zag hij geen directe kosten voordelen. Maar met TGT komt er een reke ning van de bank en zegt hij: Hé als ik de op drachten op diskette aanlever kost me dat maar een paar dubbeltjes, anders f 1,90.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 8