Handboek hulpmiddel in eenheid communicatie Rabo band De 'CPA', de adviseur van het re giokantoor die zich bezighoudt met communicatie en PR, kan door plaatselijke banken worden ingehuurd voor advies. Steeds meer schakelen banken de CPA's in bij zaken die betrekking hebben op het communicatiebe leid. Voor de uitvoering ervan doet de bank vervolgens een be roep op een plaatselijke journa list, een fotograaf of een druk ker. Of op de afdeling Publici- teitsprodukties. Met het Hand boek Communicatie moet het straks allemaal nog beter kun nen worden geregeld. Nummer 15/10 augustus 1992 ij de banken gebeurt er heel wat ■K op het gebied van communicatie', WtÊf meldt Cees van Hal, CPA in de re gio Arnhem. 'Een aantal banken heeft een functionaris aan wie de communicatietaak is toegewezen en die er zich volledig voor inzet. Bij veel banken gebeuren communicatiewerk zaamheden echter nog steeds ad hoe. We hebben in de regio Arnhem een knipsel- dienst. Bijna alles wat de banken doen en in de krant komt, vinden we terug in die krante- berichten. Je ziet dat er lokaal veel goeds ge beurt.' Functie Volgens Van Hal is communi catie bij een aantal banken toebedeeld aan iemand waarvan men vindt dat hij er aanleg voor heeft en het graag doet. 'Dat gaat goed tot die medewerker iets anders gaat doen of de bank verlaat. In het organisatieschema van elke bank zou eigenlijk de functie van communicatie moeten zijn weggeschreven. Dan ben je niet afhankelijk van de liefhebberij van iemand. Dat kan een dagtaak, maar ook een deeltaak zijn.' Rol directeur Directeur Hans Meijn- ders van de Rabobank Groesbeek vindt PR en communicatie uitermate belangrijk. 'In wezen bepaalt de directeur hoe het commu nicatiebeleid eruit ziet. Hij is er verantwoor delijk voor. Dat één van de medewerkers het uitvoert, is wat anders. Er gaat bij ons bijvoor beeld geen direct mail brief de deur uit voor dat ik er mijn fiat aan heb gegeven. Als direc teur wil je weten wat erin staat en wat de doelstelling ervan is. Overigens worden stan daardbrieven van Rabobank Nederland bij ons altijd aangepast. Daarmee geef ik aan hoe belangrijk ik het vind, dat de boodschap goed overkomt.' Directeur Meijnders: 'Als Rabobank Nederland een schitterend produkt neerlegt, dan signaleer je toch dat 50 procent het mooi en goed vindt en de andere helft niet. Je hebt nu eenmaal te ma ken met autonome banken. Communicatieplan Banken plannen nu hun communicatiemiddelen vaak op basis van een marketingplan', zegt drs. Lotte Wold. Zij is bij Rabobank Nederland verantwoorde lijk voor het Handboek Communicatie. 'We ontwikkelen momenteel een communicatie plan waarin we naast marketingdoelstellingen ook imagodoelstellingen onderscheiden. Een positief imago is immers voorwaarde voor commercieel succes. Vanuit beide doelstellin gen worden vervolgens concrete communica tiedoelstellingen geformuleerd. Pas daarna komt het inplannen van de verschillende acti viteiten en middelen aan de orde.' Instrumenten 'Heel globaal kun je zeg gen dat de commerciële adviezen, het CAB en het CAP, en de marktbewerkingspakketten middelen aanreiken die direct op de afzet zijn gericht', zegt Wold. 'Voorbeelden daarvan zijn advertenties, brochures en direct mail. Het handboek vult dit aan met instrumenten die het bevorderen van een positief imago bena drukken, zoals relatiemarketing, netwerken, perscontacten, donaties, etcetera.' Praktische leidraad Naast Wold zijn CPA's nauw betrokken bij de totstandkoming van het Handboek Communicatie. Adviseur Van Hal: 'Het Handboek is geen leesboek, datje op pagina één begint en op pagina hon derd eindigt. Het is aan de ene kant een na slagwerk bij het invullen van het communica tieplan. Aan de andere kant is het een hulp middel bij bijvoorbeeld de organisatie van een seminar, de aanvraag van een donatie, het opstellen van een sponsorcontract of een verzoek voor een interview.' Uit de markt? Prijst het Handboek Communicatie de adviseurs Communicatie en PR uit de markt? Wold: 'Wat we met het boek proberen, is om allerlei dingen die op het uitvoerende vlak liggen, bij de CPA's van de plank te halen en in het Handboek te stop pen. Wij hopen dat de adviseurs steeds meer worden ingeschakeld om beleidsmatig mee te werken bij het samenstellen van het com- Van Hal: 'Bij sponsoring zie je veel activiteiten van banken die soms heel gericht en goed, maar in andere gevallen te hooi en te gras worden op gepakt. municatieplan van banken, om zo beter dan voorheen planmatig met communicatie bezig te kunnen zijn.' Anders dan andere 'Er gebeurt zo ont zettend veel op het gebied van communica tie', stelt Van Hal vast. 'Alle banken zijn zelf standig en willen het stuk voor stuk goed doen. Liefst net even anders dan anderen, want iedereen vindt toch dat zijn bank anders is dan de buurbank. Soms terecht, soms niet. Maar vaak komt men toch terug op acti viteiten die al bij andere banken zijn gebeurd. Met het Handboek kun je hoe dan ook komen tot een stuk standaardisatie. Het meeste ligt al ergens op de plank. Het is gewoon jammer als er iets opnieuw moet worden uitgevon den. Het Handboek Communicatie kan hel pen dat probleem op te lossen.' Uitbesteden Van Hal vindt, dat veel uit voerend werk bij de plaatselijke bank kan wor den gedaan. Daar is geen CPA voor nodig. 'De uitvoerende werkzaamheden kunnen worden uitbesteed bij de afdeling Publiciteitsproduk- ties in Eindhoven en in speciale gevallen bij communicatiebureaus of freelancers in de re gio's. De CPA is daarbij intermediair. Van Wold: 'Dat ene gezicht, dat de Rabobankorgani- satie absoluut nodig heeft, verwatert als je niet oppast. groot belang is de bewaking van de huisstijl, zodat de banken zich ook presenteren op een wijze die past binnen het Rabobank-concept.' Eén gezicht Wold blijkt niet zo'n voor stander van het inschakelen van regionale en plaatselijke bureaus. 'Het heeft een ge vaar in zich', zegt zij. 'Je ziet dat er een grote chaos ontstaat van hele verschillende uitin gen. Niet alleen in vormgeving, maar ook in teksten. Dat ene gezicht, dat de Rabobank- organisatie absoluut nodig heeft, verwatert als je niet oppast. Bovendien denk ik dat uit eindelijk Rabobank Nederland meestal goed koper is omdat ze daar kunnen voortbordu ren op basisontwerpen en -teksten.' ledereen Directeur Meijnders is terug houdend als het gaat om dat ene gezicht van de organisatie. 'Vorig jaar hebben we het boek Vormen en Normen voor tekstverwer king gekregen. Als ik constateer dat verschil lende afdelingen van Rabobank Nederland zich daar op geen enkele manier aan hou den, hoe kun je dan verwachten dat de plaat selijke banken daar wél op een goede manier mee omgaan. En als dan nog blijkt dat er in die handleiding spelfoutjes zitten... Ik ben voorstander van één lijn, maar dan wel uitge voerd door iedereen.' Er is veel verscheidenheid in de eenheid. De eenheid zou volgens Van Hal toch wat meer accent moeten krijgen. 'Ik ben groot voorstander van uniformiteit. We zouden ons er niet zo druk over moeten maken. Er gaat een hoop tijd en geld verloren met het beden ken van nieuwe dingen, die net weer even an ders zijn dan bestaande zaken.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 7