band Uit de bank geklapt Alle banken 'Rabobank'? Eerlijk duurt het langst Invloed lage dollar Dollar Rabocard versus Eurocard Nummer 15/10 augustus 1992 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank. niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. Waarom zijn er nog steeds banken in de or ganisatie die zich Raiffeisenbank of Boe renleenbank noemen? Allemaal Rabobank is toch veel duidelijker? 'Dat is een stukje historie', meldt Gerrit Beerens van Juridische Advisering Werk gebied Aangesloten Ban ken. 'In 1972 vond de fusie plaats tussen de toenmali ge Coöperatieve Centrale Raiffeisenbank in Utrecht en de Coöperatieve Centrale Boerenleen bank in Eindhoven. Vanaf dat moment heb ben er veel fusies tussen lokale banken plaatsgevonden. De gefuseerde banken ko zen dan meestal voor de statutaire naam Raiffeisen-Boerenleenbank. Een aantal had voorkeur voor de statutaire naam Rabobank, al werd dat in het begin niet gestimuleerd. Elke bank besliste toen en ook nu nog zelf over de banknaam die zij wil voeren. In plaat sen waar twee banken waren, die niet fu seerden, bleven de oude namen gehand haafd. Twee banken in één plaats met de zelfde naam, zou verwarrend zijn. Zo had bij voorbeeld de stad Zwolle tot vorig jaar nog een Boerenleenbank én een Raiffeisen bank. Nu vormen ze samen één Rabobank. Er zijn nu nog maar weinig banken, die de oude naam voeren. Dat mag ook, twintig jaar na de fusie!' Beerens verwacht dat over een paar jaar de oude namen zijn verdwenen: 'Ais het aan ons ligt in elk geval wel.' In bulletinboards van computerclubs circu leren handleidingen hoe een gea is te kra ken. Door geld niet geheel uit te nemen en vervolgens de opname bij de bank te betwis ten, bestaat volgens deze informatie een goede kans om het hele bedrag alsnog te krijgen uitbetaald door de bank. Hoe zit dat? 'We kennen het bestaan van die boodschappen', ver zekert Wim Kremers van Bankpas Betaaldiensten. 'Maar de inhoud is nogal naïef, zodat we er in eerste instantie geen aandacht aan hebben ge schonken. Bij de afhandeling van be twiste opnamen geld- en betaalauto maten zijn we binnen onze organisa tie iets dergelijks nog niet tegenge komen. Mocht het toch gebeuren, dan wordt dat onmiddellijk geregi streerd. Bij het afsluiten van de gea moet altijd een sluitende controle plaatsvinden. Onderdeel daarvan is, dat de gea-beheerder kijkt of er geld is ingenomen en of de uitbetaalde waarden kloppen met de ingebrach te en nog aanwezige kasvoorraad. Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. Elke klant wordt automatisch gedebiteerd voor het bedrag, dat volgens de gea en het centrale systeem bij Rabobank Nederland is uitbetaald. Is de klant het met die debitering niet eens, dan kent de organisatie een prima beroepsprocedure. De klant kan via de zoge naamde procedure betwiste opnamen de de bitering laten onderzoeken door de eigen Rabobank. Daarbij wordt ondersteuning ver leend door de activiteit Crisismanagement en Fraudebestrijding en de produktgroep Be taaldiensten. Is de klant het vervolgens nog niet met de debitering eens, dan kan hij de zaak voorleggen aan de Geschillencommis sie Bankbedrijf. De uitspraken van deze commissie zijn bindend voor klant én bank. Tot nu toe is na onderzoek nog geen enkele klacht op dit terrein gegrond verklaard. Wat ons betreft dus geen enkele reden tot onge rustheid.' Wat is de invloed van de lage koers van de Amerikaanse dollar voor de Rabobank? 'Allereerst betekenen schom melingen van de dollar koers nogal wat voor de Amerikaanse economie, de wereldeconomie en de Ne derlandse economie', zegt drs. Harm Bodewes van Control Rabobankorganisa- tie. 'Dit heeft indirect ook invloed op de Rabobank. Ik zal me beperken tot de meer directe effecten voor onze organisatie. De invloed van de dollarkoers is behoorlijk groot. Eén van de belangrijkste redenen is, dat de financiële administratie van de bui tenlandse vestigingen altijd wordt gevoerd in de lokale muntsoort. Om de balans en de re sultaten voor de gehele organisatie te bepa len, moeten alle cijfers van deze vestigingen worden omgerekend in Nederlandse gul dens. Dit gebeurt tegen de dan geldende wisselkoers. Voor onze vestigingen in de Ver enigde Staten kan dit betekenen dat de vori ge keer werd gerapporteerd in dollars die naandgemlddelden 71 '72 '73 '74 '75 '76 '77 '7B '79 '80 'BI '82 '83 '84 '85 '86 '87 '88 '89 '90 '91 f 2,00 waard waren, maar dat nu wordt ge rapporteerd in dollars die nog maar f 1,65 waard zijn. Stel dat alle bedragen in dollars gelijk zijn gebleven ten opzichte van de vorige keer,dan zijn - omgerekend in guldens - de kredietverlening en de winst fors gedaald. Dit moeten we natuurlijk altijd toelichten, omdat anders een verkeerd beeld zou ont staan van de werkelijke gang van zaken. Om dat veel munten van landen buiten Europa direct of indirect zijn gekoppeld aan de koers van de Amerikaanse dollar, doet hetzelfde effect zich voor bij enkele van onze andere buitenlandse vestigingen, zoals Singapore en Hong Kong. Ook speelt dit omrekenings effect bij activiteiten in dollars die vanuit Ne derland plaatsvinden. Alles bij elkaar gaat het om flinke bedragen. Verder is er ook nog een effect van waardepapieren die wij in dol lars of daaraan gekoppelde munten aanhou den. Daalt de waarde van de dollar, dan daalt ook de in guldens uitgedrukte waarde hiervan. Dit effect is vrij beperkt omdat de risico's vanwege koersdalingen van vreem de munten grotendeels zijn afgedekt via transacties op financiële markten. Tenslotte kunnen we resultaten behalen door eigen activiteiten op de valutamarkten. In principe lukt dit beter bij een flink schommelende dollarkoers.' Waarom verkoopt de Rabobank naast de ei gen Rabocard en Topcard ook de Eurocard Gold en Eurocard Profile? Beconcurreren we daarmee niet onze eigen produkten? 'In 1980 hebben de geza menlijke banken Eurocard Nederland BV overgeno men. Er werden toen alleen centrale produkten ge voerd', weet Oscar Sweep van de produktgroep Betaal diensten. 'In 1988 zijn de bankcards geïntroduceerd. Elke bankorgani- satie kan nu zelf bepalen of de bankcard in combinatie met de Eurocard wordt verkocht of niet. Onze organisatie heeft tot nu toe geen actieve actie gevoerd om cliënten, die nog een Eurocard Gold of Eurocard Profile hebben, te bewegen die om te zetten naar een card van de Rabobank. Dat zal volgend jaar aan de orde komen. Wel stellen wij ons nu al op het standpunt de Eurocard Gold en de Eurocard Profile niet meer actief aan te bieden. Alleen als een cliënt per se een creditcard wil zonder banknaam of heel speci fiek vraagt naar de Eurocard, wordt die aangevraagd. Dat de afzet van de Eurocard van invloed is op de af zet van de eigen bankcard is duide lijk. Toch spreken wij in dat geval niet van concurrentie. Dat doen we wel als een cliënt een creditcard heeft, die niet door de Rabobank is beoordeeld en aangevraagd.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 6