Meer en duurdere zomervakanties bij Rabobank geboekt Babo band De zomervakanties zijn in volle gang. De grootste boekingsdrukte is achter de rug. Meestal vindt die plaats in het eerste kwartaal van het jaar. De Rabobank heeft geen reden tot klagen over de rei- zenverkoop. Vergeleken met vorig jaar is de omzet in de eerste vijf maanden van dit jaar met 15 procent gestegen. Veel banken werken mee aan rentabiliteitsonderzoek Reizen Nummer 15/10 augustus 1992 Twee jaar geleden startte de produkt- groep Reizen een rentabiliteitsonder zoek. De bedoeling hiervan is uiteinde lijk, dat de rentabiliteit van het produkt reizen toeneemt. Onderdeel van het on derzoek is een rekenschema, dat door plaatselijke banken wordt ingevuld. Reismedewerkers dienen daarvoor de tijd, die zij in allerlei werkzaamheden steken, bij te houden. De produktgroep Reizen maakt analy ses van de rekenschema's en overzich ten van de opbrengsten en de kosten. Achterberg: 'Vervolgens adviseren we de banken over maatregelen, die ze kunnen nemen om van reizen een rendabeler produkt te maken. Bij de banken die deel nemen aan het onderzoek, worden de di recte kosten nu gedekt. Aan de indirecte kosten wordt een bijdrage geleverd. Het aantal Rabobanken dat het rekenschema invult, stijgt. Dit jaar heeft driekwart van de banken toegezegd mee te willen wer ken. De banken vinden het rekenschema een nuttig instrument om meer inzicht te krijgen in de rentabiliteit van het produkt.' Maatregelen lokaal Er bleek een flinke besparing mogelijk te zijn op lokale publiciteit. Plaatselijke banken kregen het advies de kosten terug te dringen door se lectiever om te gaan met bijvoorbeeld plaatselijk adverteren en eigen reisinfor matie-avonden. 'Ook kon worden be spaard op de tijd, die aan publiciteitsacti- viteiten wordt besteed. Bovendien lever de het efficiënter omgaan met voorraad beheer van brochures en documentatie, zoals het bestuderen van reisprogram ma's, veel op', aldus Achterberg. Maatregelen centraal De produkt groep Reizen is zelf ook attent op bespa ringen. Salomons: 'Efficiency-maatrege- len hebben geleid tot minder medewer kers bij onze produktgroep. Daarnaast gaan we de reisopleidingen en het ontwikkelen van software voor computer programma's uitbesteden. We kijken ook heel sterk naar wat een touroperator voor ons kan doen.' Toenemende auto matisering bij het boeken en afnemende wachttijden bij touroperators zorgen voor meer doelmatigheid. Dat zijn de belang rijkste redenen voor een daling van de gemiddelde tijd per boeking bij de Rabo bank. Volgens de mensen van de produkt groep Reizen hebben de maatregelen om reizen rendabeler te maken succes. Het gemiddeld aantal mensjaren, dat wordt besteed aan het produkt reizen, is afge nomen, terwijl het aantal boekingen nog steeds toeneemt. Doordat de bezetting op de plaatselijke banken nog niet overal optimaal is afgestemd op de verkoop, kan er leegloop ontstaan. Achterberg: 'We gaan de banken ook adviezen geven voor het oplossen van dit soort organisatori sche problemen. Het grootste reisbureau van Nederland - want dat zijn wij - moet proberen zo rendabel mogelijk te werken.' e groeiden op een aantal punten', mel den Eveiine Achter berg en Luuk Salomons van de pro duktgroep Reizen. 'Niet alleen de hoogte van de reissom en de provi sie stegen, maar ook het aantal reisovereenkomsten. We hopen dat de stijging doorzet', aldus Achter berg. Salomons vult aan: 'Met 27 procent méér vliegreizen dan vorig jaar zitten we duidelijk boven het marktgemiddelde. Dat wordt beves tigd door de touroperators waar mee we samenwerken. Vakantie gangers zijn van andere reisbu reaus overgestapt naar de Rabobank. On der andere het Rabobank Vakantiemagazi ne en reisinformatie-avonden hebben men sen extra gewezen op de Rabobank als reis- bemiddelaar.' Duurdere reis Is er sprake van een in haalslag in het aantal boekingen, als gevolg van de Golfoorlog vorig jaar? 'Nee', zegt Achterberg, 'die inhaalslag heeft zich nog in 1991 voorgedaan. Meteen na de Golfoorlog barstten de boekingen los. Dit jaar echter signaleren we dat de gemiddelde reissom en de gemiddelde provisie per reisovereen- komst zijn toegenomen. De trend is dat mensen een duurdere vakantie boeken en in toenemende mate een voorkeur hebben voor het vliegtuig als vervoer.' Verkoop 'De verkoop van de overige reizen vertoonde een ander beeld dan dat van de vliegreizen', aldus Salomons. 'In de touringcar-excursiereizen, constateren we, net als de hele markt, nog een lichte stij ging. De belangstelling voor autoreizen en busreizen in de eerste vijf maanden van dit jaar bleef ongeveer gelijk aan dezelfde pe riode vorig jaar. Van de busreizen zijn vooral de boekingen voor pendelbussen naar Spanje en Oostenrijk aan het afnemen. Griekenland is deze zomer één van de populairste va kantiebestemmingen. Het aantal vliegreizen, geboekt bij de Rabobank, groeide met 27 procent ten opzichte van vorig jaar. Spanje is relatief duur geworden. Busreizen naar Joegoslavië zijn voorlopig helemaal ge stopt.' Autoreizen Bij de boekingen voor bun galowparken blijkt er een geringere belang stelling te zijn voor Center Parcs. 'Men heeft het allemaal al een keer gezien', verklaart Salomons. 'De open haard, het zwempara dijs, enzovoorts. Er is een verzadiging opge treden en de boekingen blijven sterk achter. Een grote trekpleister is Eurocamp. Een be langrijk deel van onze doelgroep, gezinnen met kinderen, waardeert de iuxe bungalow tenten met alles erop en eraan.' Vliegreizen Een toename van vliegrei zen doet zich zowel landelijk als bij de Rabo bank voor. Bij de Rabobank is die zelfs ho ger dan gemiddeld. Salomons: 'Vanuit het verleden hebben we een goede naam opge bouwd met autoreizen. We proberen nu ons imago te verbreden door extra aandacht te besteden aan vliegreizen. Dat lijkt dus te lukken.' De populairste vakantiebestemmin gen per vliegtuig bij cliënten van de Rabo bank zijn Griekenland, Turkije en Cyprus. Als gevolg van de Golfoorlog was de belang stelling voor deze landen in 1991 gering. Va kantiegangers meenden vlakbij Irak te zit ten. Minder belangstelling is er voor het vasteland van Spanje, dat zich let terlijk wat uit de markt prijst. Salomons vertelt dat de produkt groep Reizen produkten wil aanbieden, die aansluiten op marktbehoeften bin nen de bank. 'Daarom denken wij aan uitbreiding van produkten voor de jon gerenmarkt. Voorai de studentenmarkt is een interessante doelgroep. Ook de verre bestemmingen vormen een dui delijke groeimarkt.' Hoewel het nog volop zomer is, is voor de produkt groep Reizen het winterseizoen al be gonnen. Binnenkort komen de nieuwe brochures weer uit.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 5