D Efficiënter betalings verkeer in belang van bank en cliënt Rabo band Campagne benadrukt voordelen voor cliënt Geen abonnementstarief voor de particuliere betaalrekening, wel vrije voeten voor een aantal dien sten. Dat besloot de Centrale Kringvergadering in maart. Cliën ten krijgen hierover eind novem ber een brief. Daaraan vooraf gaand wordt een campagne ge houden om rekeninghouders te stimuleren efficiënter om te gaan met betaaldiensten. Besparing van f 65 miljoen per jaar mogelijk Campagne 'Doelmatig gebruik Betaalrekening' Nummer 15/10 augustus 1992 e bedoeling was in eerste instan tie de brief over de nieuwe maat regelen in mei naar de cliënten te sturen', vertelt Huub Bosch van Girale Betaaldiensten. 'Het najaar wilden we ge bruiken om klanten te stimuleren hun be taalrekening doelmatiger te gaan gebrui ken, met als vooruitzicht dat het betalings verkeer daardoor in principe gratis kon blij ven. Die volgorde hebben we om een aantal redenen veranderd.' Communicatie anders In april is er een marktonderzoek gehouden onder parti culiere klanten. Daaruit bleek, dat cliënten niet meer precies wisten wat er aan de hand was. Onduidelijk was of ze moesten gaan be talen of niet. Ook heeft de produktgroep Be taaldiensten communicatie-deskundigen ge raadpleegd. De conclusie was dat cliënten beter eerst uitgebreid kunnen worden gead viseerd en geïnformeerd over betaalalterna- tieven, om ze daarmee te stimuleren tot ef ficiënter betaalgedrag. Bosch, die project manager is voor de tariferingsmaatregelen in het particuliere betalingsverkeer: 'Cliën ten zullen een brief over kosten vaak erva ren als een negatieve boodschap.' Concurrentie 'De activiteiten van de concurrentie speelden ook een belangrijke rol bij de beslissing de cliënten later te informeren over de maatregelen', meldt Bosch. 'Andere banken hadden in decem ber aangekondigd met kostendekkende maatregelen te komen of die te bestuderen. De ABN Amro zou in april met haar plannen naar buiten komen. Maar uiteindelijk heb ben ze ervoor gekozen om de maatregelen nog niet bekend te maken. Ze gaan de klan ten eerst informeren, maar niet in de vorm van een eigen campagne. Daarna bekijken ze wat de maatregelen per 1 januari gaan worden. ABN Amro neemt dus een afwach tende houding aan.' Geen dwang 'De acceptatie van de concrete maatregelen zal beter verlopen', aldus Bosch. 'Bovendien krijgt onze cam pagne nu maximale aandacht, omdat de informatie over de maatregelen pas later, eind november, wordt gegeven. De klant wordt eerst geïnformeerd over hoe het beta lingsverkeer efficiënter en makkelijker kan. Daarom noemen we onze campagne 'Doel matig gebruik Betaalrekening'. Het aankon- digen van maatregelen zal daarna als min der dwangmatig worden ervaren.' Doel De Rabobank-campagne zal par ticuliere cliënten informeren, stimuleren en motiveren om doelmatig gebruik te maken van het betalingsverkeer. Het particuliere betalingsverkeer kost de Rabobankorgani- satie nu ruim f 1 miljard op jaarbasis en zou kostendekkend moeten worden. Door de nieuwe maatregelen kan f 65 miljoen per jaar worden bespaard. Voor de klant is er ook een groot voordeel in de vorm van meer betaalgemak. Bosch: 'Het gemak van mach tigen, bijvoorbeeld. Geen rompslomp, alles op tijd betaald. Of dat van betalen met je pincode. De drie s-en: snel, safe en simpel. En de grotere veiligheid, omdat je minder contant geld op zak hebt.' Drie fasen 'We hebben de campagne in drie fasen opgedeeld', legt Bosch uit. 'In september staat machtigen centraal. Daar mee willen we vooral de hoeveelheid accept giro's terugbrengen. Oktober staat in het te ken van betaalgemak. Door het invullen van een overzicht krijgt de cliënt inzicht in zijn be talingsverkeer. In de derde en laatste fase wordt het gebruik van geld- en betaalautoma ten gestimuleerd. Voor elk onderdeel komen er affiches en bijsluiters. De plaatselijke ban ken ontvangen eind augustus voor gebruik op werkbijeenkomsten een videoband over de campagne. Tijdens de hele actieperiode speelt het adviesgesprek aan de balie een belangrijke rol.' Betaal op maat De november-actie om het pin-gebruik te stimuleren haakt qua doelstelling in op de campagne 'Betaal op maat'. Die campagne gaat in september van start en is een gezamenlijke activiteit van banken en ondernemersorganisaties, zoals bijvoorbeeld het KNOV. Commercials en advertenties vormen de ondersteuning. 'Ook de ABN Amro sluit aan op de gezamen lijke campagne. Daaromheen zal die bank haar particuliere relaties adviseren over een efficiënter gebruik van de betaalreke ning', vertelt Bosch. Herstel imago 'Onduidelijkheden in de communicatie over de kosten voor het particuliere betalingsverkeer hebben ons imago geschaad', stelt Bosch vast. 'Maar de markt is nu weer wat meer tot rust ge komen. We benadrukken bij de campagne 'Doelmatig gebruik Betaalrekening' de gro te voordelen voor de klant zelf, met name het gemaksaspect van machtigen en gea's en bea's. Verder loopt een imago-campagne parallel aan de betalingsverkeer-campagne. De thema's daarvan zijn de Floriade en de Museumjaarkaart. Onze betrokkenheid daarbij wordt in commercials en adverten ties benadrukt. We hopen zo het algemene beeld over de Rabobank te herstellen.' Het is niet ondenkbaar dat cliënten ne gatief zullen reageren op de campagne 'Doelmatig gebruik Betaalrekening'. Wor- den de maatregelen dan toch op 1 januari ingevoerd? 'Ik denk niet dat er negatieve re acties zullen komen', antwoordt Bosch. 'We hebben een panelonderzoek gedaan naar onze campagne onder relaties van de Rabo bank. Daaruit bleek, dat de klant bereid is zijn betaalgedrag aan te passen, als daar door het gebruik van de Betaalrekening gra tis blijft. Maar natuurlijk blijven wij de markt en de concurrentie nauwlettend volgen.' September: De Machtigingsservice van de Rabo- Oktober: Betaalgemak dient de mens. bank. November: Het pientere van pinnen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 3