TGT nog niet bi] alle banken band KNOV licht leden voor over betalingsverkeer Nummer 15/10 augustus 1992 goede rente. Ik heb gezegd, dat de groep duizenden guldens zou kunnen besparen. Dat sprak aan.' Organisatiebelang 'Voorlopig lopen er nog afspraken met een andere bank, maar daarna maken we een afspraak en zetten we alles op een rij. Ik verwacht, dat er om te beginnen een rekening-courant bij ons wordt ondergebracht. Ons is in dit geval de Rabobankorganisatie. Ik denk dat onze bank voor zo'n relatie te klein is. Natuurlijk heb ik het liefst dat de baten bij de Rabo bank Eersel terechtkomen. Maar lukt dat niet, dan liever bij een collega-Rabobank dan bij een andere bank.' Geduld De Rabobank Eersel neemt contact op met elk nieuw bedrijf dat zich in het werkgebied vestigt. Huijbers: 'We stu ren een brief met informatie over de dienst verlening van de Rabobank. Vervolgens nemen we telefonisch contact op. We pro beren in elk geval met elkaar aan tafel te komen. Meestal lukt dat wel. En dan is het een kwestie van aanpakken. Een gewasbe- strijdingsbedrijf liet weten, dat hij bij zijn eigen bank bleef. Maar kwam later, toch nieuwsgierig geworden, langs om alles nog eens te horen. We hebben een offerte ge maakt en nu heeft hij hier een rekening. Soms moetje geduld hebben.' Kosten Een onderneemster die in het centrum van Eersel een drogisterij begon, werd ook benaderd door de plaatselijke Rabobank. Ze had een relatie met een an dere bank, maar zei: Als jullie goedkoper denken te zijn, maak dan maar een offerte. Huijbers: 'Ze merkte op, dat wij kosten door berekenen. Dan moet je iemand uitleggen wat er tegenover staat. Dat is eigenlijk een fout in het woordgebruik. Er wordt gespro ken over 'kostendoorbelasting betalingsver keer' en niet over 'opbrengsten betalings verkeer'. We hebben een offerte uitge bracht en ze is nu klant bij ons.' Bedrijvenbalie Een goed overzichte- Dan is de som gauw gemaakt en de beslis sing genomen. Acquisitie Met een rekenmodel op diskette, dat voor f 30,- is te bestellen in Best, kunnen ondernemers zien wat TGT bij de Rabobank betekent. Het wordt vergele ken met de tarifering van ABN Amro. De Rabobank komt daar gunstig uit. Het voor deel in harde guldens is duidelijk. Daarmee zijn potentiële relaties te overtuigen. Vorig jaar haalden de plaatselijke banken met TGT zo'n tweeduizend nieuwe relaties bin nen. Elk bedrijf heeft al een bank. Dus acquisitie betekent een bedrijf weghalen bij lijk systeem van transactiegebonden tarife ring is het halve werk. Maar Huijbers bena drukt ook het belang van goede mensen aan de bedrijvenbalie. 'Daar moet alles per fect lopen. Dan ontstaat er een binding, ook al loopt hier alleen maar één rekening. Mocht er in de toekomst behoefte aan meer zijn, dan weet men je te vinden. De mede werkers van de bedrijvenbalie horen veel. Ze praten niet alleen over het weer, maar in formeren naar het bedrijf. En kijken wat voor betalingen er worden gedaan. Dat geeft vaak een goede ingang voor de uitbouw van de relatie.' TGT is wat Huijbers betreft geslaagd. een concurrent. Dat vergt tijd. Een bank moet eerst bij de klant binnenkomen. Een maal binnen kunnen de argumenten op ta fel worden gelegd: afschaffing van de valu- tering en een gunstige creditrenteregeling. Kostendekkend Het zakelijke beta lingsverkeer is nu voor de organisatie kos tendekkend. Waar mogelijk worden er zelfs al tarieven verlaagd. Zo zijn de abonne mentskosten op Rabo Telebankieren om laag gebracht van f 31,50 naar f 18,50 en het tarief voor verwerking diskettes daalde van f 10,- naar f 8,50. Er is sprake van kost- prijsgerelateerde tarieven. Kostenontwikke- 'Het werkt. ABN Amro komt straks ook, maar schaft valuteringsdagen niet af. Ook de omzetprovisie niet. Voor mijn gevoel moeten wij met ons complete en doorzichti ge pakket overal goed kunnen scoren. We hebben nieuwe relaties duidelijk iets te bie den. Méér dan andere banken. De bewijs voering is simpel, ledereen kan het precies uitrekenen. We moeten onze voorsprong met beide handen aangrijpen. Wij hebben een goed en duidelijk systeem. Dat moeten we uitdragen. Bedrijven zijn altijd in voorde len voor zichzelf geïnteresseerd. Dus je hebt een goede ingang. Je hebt wat te bie den.' lingen zullen jaarlijks tot een aanpassing van de tarieven leiden. Elektronische be- taalprodukten zullen steeds goedkoper wor den en de bewerkelijke handmatige produk- ten duurder. Door het prijsbeleid is er duide lijk sprake van een sturing naar de meest ef ficiënte betaalvorm. Andere banken ABN Amro is bezig met het invoeren van TGT. De tarieven liggen on geveer gelijk aan die van de Rabobank, maar valutering wordt niet in alle situaties afge schaft. Dat gebeurt selectief en is daardoor ondoorzichtig. De Postbank zal steeds meer tarieven invoeren voor betaalvormen in de zakelijke markt. Nu al worden kosten bere kend voor acceptgiro's en incasso's. Straks zullen ook andere betaalvormen worden ge- tarifeerd. De NMB is ook met de voorberei dingen bezig om TGT in te voeren. Wanneer dat gebeurt is nog niet bekend. De Rabobank heeft een voorsprong op de concurrenten met haar systeem van transactiegebonden tarifering. Dat blijkt uit de resultaten van de acquisitie. De mailing, met daarbij als relatiegeschenk een calcula tor, viel in de smaak. Veel niet-relaties re ageerden op het tariferingssysteem van de Rabobank. Elke ondernemer is gevoelig voor zijn eigen portemonnee. Niemand wil te veel betalen. Daarom wilden ze wel eens weten hoe TGT in elkaar zit. Een aantal Rabobanken heeft twee jaar na de introductie van TGT nog geen stappen ondernomen om het systeem in te voeren. Eén daarvan is de Rabobank Amstelveen. Oorzaken zijn een directiewisseling en een interne reorganisatie. Maar nu worden de eer ste stappen gezet. Voor 1 januari 1993 hoopt men een groot aantal bedrijven op TGT te hebben. De Rabobank Markelo heeft haar relaties nooit kosten in rekening gebracht, ook geen omzetprovisie. Men wil heel voorzichtig zijn met het zetten van de grote stap naar TGT. Bovendien was men heel druk met de renovatie van het bankgebouw. Per 1 januari 1993 wordt TGT wel ingevoerd. De Rabobank in Montfort heeft voornamelijk agrarische relaties en vond invoering tot nu toe niet nodig. Invoering van TGT voor bestaande re laties zou zo'n f 25.000,- kosten. Voor nieuwe niet-agrarische relaties wordt wel een vorm van kostendoorbelasting toegepast, maar deze wijkt af van TGT. De bank zegt TGT te zijner tijd wel in te zullen voeren. De verwachting is dat alle banken over niet al te lan ge tijd TGT bij hun relaties hebben geïntroduceerd. Vorige maand verscheen 'Door de bank genomen?', een gids over kostenverlaging van het zakelijk betalingsverkeer. Een uitgave van het Koninklijk Nederlands Onderne- mersverbond en Samsons Bedrijfsinformatie. Het boek is bedoeld om ondernemers en hun adviseurs te ondersteunen nu de banken de kosten voor het betalingsverkeer gaan doorbelasten. Het boek geeft, met een complete tarievenlijst, inzicht in de tarieven van de verschillende banken. Verder bevat het tips over het goedkoper maken van het betalingsverkeer. Ook geeft het aan hoe de ondernemer met de bank kan onderhandelen over de hoogte van de kosten. De Rabobank heeft haar tarieven beschikbaar ge steld voor vermelding in de gids. Verschillende zaken, zo als het rentevergoedingssysteem van de Rabobank, wor den duidelijk uitgelegd. De Rabobank is tevreden over het boek. 'Er wordt geen stelling genomen', vindt men bij de produktgroep Betaaldiensten. 'Het is een werkboek, waarmee de ondernemer zijn eigen betalingsverkeer kan doorlichten en de voor- en nadelen van bepaalde betaal vormen kan afwegen. Ook wordt er nadrukkelijk op gewe zen, dat niet alleen de bankkosten tellen. Er wordt ook ge adviseerd eens goed naar de eigen bedrijfsvoering te kij ken. Wat kan automatisering bijvoorbeeld opleveren? Le den van het KNOV kunnen met hun vragen over TGT voor taan niet meer alleen terecht bij de banken, maar ook bij de adviesdienst van het KNOV.' Alle Rabobanken hebben een exemplaar ontvangen. Banken die boeken willen bij bestellen, kunnen dat rechtstreeks doen bij het KNOV voor de ledenprijs van f 39,50. De normale prijs is f 49,50.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 11