Rabo band Studenten willen gratis betaalgemak Nummer 14/27 juli 1992 Een investering in de studentenmarkt kan op lan ge termijn worden terugverdiend. Studenten zijn toekomstige P/E-relaties. zijn aangepast, proberen te dichten met boodschappen in de media.' Agendaproject De Rabobank werkt dit jaar voor het eerst mee aan het 'agendapro ject'. Voor elke onderwijsvorm, van boven bouw VWO tot en met universiteit, is er een eigen agenda. Scholieren en studenten krij gen de agenda gratis. De Rabobank heeft het hoofdsponsorschap overgenomen van de ABN Amro. Tak: 'ABN Amro liet het afweten. Toen werden wij gepolst door de Volkskrant, de andere hoofdsponsor. Die kans konden we niet laten lopen. In een agen da kijk je meerdere keren per dag en dat zo'n tweehonderd da gen per jaar. Op de rug staat de naam Rabobank. Daar wordt de eigenaar dus veelvuldig mee ge confronteerd. In bepaalde uitga ven staan advertenties en in weer andere antwoordcoupons.' Easy Money Daarnaast start binnenkort een actie bij de 39 studentenbanken onder het motto 'Easy Money'. Die wordt vooral tijdens de introductiepe riode voor nieuwe studenten ge voerd. Vorig jaar voerden studen tenbanken individueel of met z'n tweeën actie. Dit jaar hebben ze Rabobank Nederland gevraagd de actie te coördineren. Er zijn affiches, advertenties en een in formatiepakket voor studenten. 'Wie vóór 31 oktober een Stu dentenrekening opent, krijgt twee bioscoop bonnen gratis', meldt Tak. 'Wij kozen voor een link met de film Easy Rider. Vandaar de naam Easy Money en de bioscoopbonnen.' Plaatselijk actief Contacten met stu dentenorganisaties zijn een goede ingang voor de plaatselijke marktbewerking. 'Wij hebben pas geleden een driejarig contract getekend met de overkoepelende studen tenorganisatie in Venlo', vertelt adjunct-di recteur Particulieren Pieter Ebus van de stu- dentenbank Venlo. 'Wij stellen een bedrag ter beschikking. Daar staat tegenover dat wij tijdens de introductieweken onze pro- dukten actief kunnen promoten. Ook gaan we ons presenteren op thema-avonden.' Bezwaren onterecht Ebus legt uit dat het imago van de Rabobank bij de studen tenorganisatie niet gunstig was: 'Het be stuur was in eerste instantie allesbehalve Rabo-minded. In de voorbesprekingen stuit ten we op allerlei, veelal onterechte bezwa ren. Het woord betuttelend viel ook. We hebben die bezwaren gelukkig kunnen weg nemen. Als wij erin slagen de Studenten rekening goedkoper te maken en de krediet limiet te verhogen, zullen we zeker nog con- currerender kunnen werken.' Bibliotheek Studentenbank Deventer onderhoudt goede contacten met de biblio theek. Daardoor kan de bank studenten die een Studentenrekening openen een gratis kaart voor de muziekbibliotheek aanbieden. De contacten met de HBO-instellingen ter plaatse zijn goed en van één van de scholen is de Rabobank Deventer huisbankier. Deventer voert als proef een speciale actie voor gespreide betaling van collegegelden, voor mensen die geen WSF ontvangen. 'We hebben een stukje van de markt verloren in de afgelopen periode', zegt bankadviseur Teun Jansen. 'Dat moeten we terugwinnen en de eerste signalen zijn positief. We draai en niet slecht.' Cijfers Tak noemt nog een aantal inte ressante cijfers: 'De helft van alle Neder landse studenten woont binnen het werkge bied van één van de 39 studentenbanken, die voornamelijk zijn gevestigd in grotere plaatsen met een universiteit of met HBO- opleidingen. Maar driekwart van onze stu dent-cliënten bankiert bij niet-studenten- banken. De conclusie is, dat bij de Rabo bank de meeste studenten juist geen klant zijn van die 39 banken, maar een rekening Meer doen Rabobanken geven elkaar soms de schuld als het om het verlies van student-cliënten gaat. Tak: 'Zwart-wit ge steld vinden studentenbanken dat niet-stu- dentenbanken te weinig actie ondernemen. Ze dragen de aankomende student niet ac tief over naar de studentenbank. De niet- studentenbanken zeggen nogal eens ten onrechte: Wij hebben toch geen studenten en de studentenbank krijgt de vergoeding, laat die het werk maar doen. Studentenban ken behartigen de belangen van de totale organisatie in de studiefase. Gelukkig mer ken we steeds meer dat er bij de banken een speciale medewerker verantwoordelijk wordt gesteld voor jongeren en studenten.' Een interessant cijfer: driekwart van de student-cliënten bankiert bij een niet- studentenbank. hebben bij banken buiten de grote steden. Veel niet-studentenbanken roepen, dat ze geen studenten als klant hebben. Die heb ben ze dus heel vaak juist wel. Daarom wil len we de klankbordgroep, het overlegor gaan met een afvaardiging van de studen tenbanken, ook uitbreiden met niet-studen tenbanken.' Afgestudeerden Banken krijgen het advies een gesprek aan te gaan met cliën ten die net zijn afgestudeerd. 'Niet alle ban ken doen dat', betreurt Tak. 'Ik hoor als re den nog wel eens dat er in het werkgebied van de bank geen werkgelegenheid zou zijn voor hoger opgeleide personen en dat ze dus toch verhuizen naar een andere plaats. Maar dat berust vaak op misverstanden. Al die jaren heeft de bank geld geïnvesteerd in de student. Op het moment dat iemand is af gestudeerd en gaat werken, kan er geld wor den verdiend. Als je die rendabele klant niet voor je eigen bank kunt behouden, probeer dat dan in ieder geval voor de organisatie.' Adressenbestand Tak: 'We zijn bezig met een proef onder afgestudeerden. We hebben een adressenbestand gekocht van een organisatie, die bladen distribueert aan mensen in het laatste studiejaar. Daar kun nen we de Rabobankcliënten uitfilteren. Studenten die elders bankieren, benaderen we. We kijken in hoeverre er kansen voor ons liggen om deze mensen, als ze zijn af gestudeerd, naar de Rabo bank toe te halen. In de stu diefase verliezen we klanten. Op deze manier proberen we weer klanten terug te krijgen.' Meer communicatie Tak wil meer aandacht voor de stu dentenmarkt. Daartoe wordt een aantal hulpmiddelen ont wikkeld. 'In het najaar brengen we een handleiding uit voor de banken', aldus Tak. 'Daarin zetten we op een rijtje wat er voor mogelijkheden zijn voor bewerking van de studenten markt. Ook gaan we in op het beleid. Verder hebben we plan nen voor een opleidingspak ket, met als doel de houding van baliemedewerkers ten op zichte van studenten bij te sturen. Dat doe je niet via pa pier, dus daar komt een video band bij. Eind van het jaar komt er ook een concept voor de aanpak van het relatiebe heer om afstuderenden bij de Rabobank te houden.' 'Het bestaande verlies in de studenten markt mag zich niet voortzetten', besluit Tak. 'Maar ik ben positief gestemd. We zit ten op het goede spoor.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 9